Historie – Ačkoliv Mercedes aktuálně žije novou třídou E s karosérií kupé, v příštím roce budou moci slavit i ti, pro něž je aktuální generace zkrátka až příliš moderní. Magické třicítky se totiž dožívá kupé řady 124, což znamená, že jej bude v Německu možné přihlásit na značky s výrazným H. To značí zastupuje slovo historický, do starého železa ale C124 rozhodně nepatří.
Mercedes, známý pod kódovým označením 124 (první písmenko se lišilo podle typu karosérie), se dodnes těší velké popularitě. Překvapení to není, uvážíme-li, jak velký nájezd tato auta vydrží a jakou technickou vyspělostí na dobu svého představení, tedy polovinu osmdesátých let, disponují. Sedan s označením W124 i kombi s označením S124 je navíc již nějakou dobu v Německu možné přihlašovat na veteránské značky s písmenem H na konci. Příští rok do tohoto klubu vstoupí další zástupce řady 124, a sice kupé s označením C124. To se poprvé ukázalo na ženevském autosalonu 1987 a představuje přímého předchůdce dnešní třídy E Coupé.
Základem kupé se stal sedan, avšak s rozvorem zkrácením o 85 milimetrů. Technici zároveň vyztužili A-sloupky, prahy nebo dveře, a to z důvodů eliminace středových sloupků původního sedanu. Oproti němu bylo kupé ale mnohem elegantnější, nepostrádalo ale prvky typické pro řadu 124 – například velké přední světlomety a chromovanou masku chladiče. Zpočátku charakteristickým prvkem bylo pro kupé kontrastní obložení spodní části dveří mezi podběhy na úrovni obou nárazníků. K dispozici byly dva odstíny šedé, po první modernizaci v roce 1989 došlo poprvé i na jednobarevnou karosérii. Od sedanu se kupé dále odlišovalo i provedením zadních světel.
Co naopak zůstalo zachováno, to byla vysoká technická vyspělost. S ostatními karosářskými variantami tak C124 sdílela například pokrokové nezávislé víceprvkové zavěšení vzadu, na jehož konstrukci se podílel počítač. Za příplatek bylo možné rovněž pořídit samonivelační odpružení zadní nápravy ve stylu francouzského Citroënu. Výbava mohla zahrnovat prvky jako vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívané ostřikovače, a to včetně nádrže s vodou, poloautomatická klimatizace nebo ABS (pro provedení 300 CE). Později se dostalo také na čelní airbagy. Podobnou výbavou se tehdy vyznačovaly jen vrcholné limuzíny. Jak již bylo naznačeno, celá řada 124 se podrobila dvěma modernizacím – ta méně zásadní, například s paketem Sportline, přišla v roce 1989, druhá z roku 1993 změnila nejen vzhled vozu, ale zároveň poprvé zavedla označení třída E.
Když se C124 objevila od dubna 1987 na vybraných evropských trzích, byla k dispozici ve dvou variantách. 230 CE dostala 2.3litrový čtyřválec o výkonu 97 kW (132 k) s točivým momentem 198 Nm, který byl standardně vybaven pětistupňovou manuální převodovou. Za příplatek bylo možné sáhnout po čtyřstupňovém automatu. Silnější specifikaci představoval třílitrový šestiválec 300 CE s výkonem 132 kW (180 k), točivým momentem 255 Nm a pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. V roce 1990 se objevil základní model 200 CE s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 87 kW (118 k) a později 100 kW (136 k), jenž byl ale určen výhradně na vývoz.
To někdejší vrcholná verze 300 CE-24, představená v roce 1989, s třílitrovým šestiválcem o výkonu 162 kW (220 k) s točivým momentem 265 Nm a pětistupňovým manuálem nebo čtyřstupňovým automatem byla dostupná i na domácím trhu. V roce 1992 převzala pozici modelu CE-24 verze 320 CE s 3.2litrovým šestiválcem o výkonu 162 kW (220 k) s točivým momentem 310 Nm a stejným výběrem převodovek. Níže stálo provedení 220 CE s 2.2litrovým čtyřválcem se sílou 110 kW (150 k) a 210 Nm, na výběr byla manuální i automatická převodovka. O dvanáct měsíců později došlo ke změně nomenklatury celé modelové řady, z 230 CE se stala třída E 230 Coupé, z 320 CE třída E 320 Coupé a z 200 CE třída E 200 Coupé, dostupná s výkonem 100 kW (136 k) a točivým momentem 190 Nm nyní již také v Německu. Většina motorů byla pro lepší emisní hodnoty vybavena třícestným katalyzátorem.
Roku 1993 se v nabídce třídy E Coupé objevila varianta 36 AMG, jež se tak stala jedním z prvních společných modelů obou výrobců (dohoda byla podepsána v roce 1990). Pod kapotu si našel cestu šestiválec o objemu 3.6 litru, naladěný nejprve na 195 kW (265 k) a 385 Nm, od roku 1994 pak výkon stoupl na 200 kW (272 k). Podobně jako u všech ostatních verzí byla poháněna zadní kola, v tomto případě ale jen prostřednictvím čtyřstupňového automatu. Model s trojicí možná až magických písmenek byl také jedním z posledních v historii C124, jehož kariéra se ke svému konci nachýlila ve druhé polovině roku 1996. Celkem ve městě Sindelfingen vzniklo 141 498 kupé, nejpopulárnější se ukázalo být provedení 300 CE.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.