HISTORIE - Městská SUV jsou v současné době jednou z nejrychleji rostoucích částí trhu s novými automobily. Důvodem je přitom fakt, že tato auta kombinují rozměry malého hatchbacku s vyšším posezem a vyšší světlou výškou běžných SUV. Pokud si však myslíte, že je tato kategorie něčím extra novým, pak se pletete. Navíc už vznikl také městský pickup.
Nissan měl v devadesátých letech poměrně divoké období, orámované mnoha bláznivými koncepčními i sériovými automobily. Během těchto let tak například vznikl model Rasheen, tedy stroj, který je možné považovat za jedno z prvních SUV a možná také vůbec první městské SUV. Rasheen to dotáhl do sériové výroby, další průkopník už tolik štěstí neměl. Koncept XIX (čteno kiks) z tokijského autosalonu 1995 totiž můžete označovat za škaredý, revoluční myšlenku mu ale seberete jen těžko. Ona nápaditost spočívá především v typu karosérie. Na první pohled totiž XIX vypadá jako hranatý sedan se zvětšenou světlou výškou a nekonečným zadním převisem, ve skutečnosti jde ale zřejmě o jediný kdy vyrobený městský pickup.
Zadní část sice na první pohled připomíná sedan, ve skutečnosti jde ale o zakrytou ložnou plochu s klasickým „pickupovským“ otevíráním víka směrem dolů (na něj je navíc možné stoupat nebo sedat). Použita je dvojkabina se čtveřicí dveří, zajišťující pohodlný převoz až pětice dospělých pasažérů na sedačkách s pro terénní vozy typickou zvýšenou polohou. Variabilitu modelu dále zvyšují například voděodolné obložení ložné plochy, otvor mezi kabinou a úložným prostorem, který je možné využít pro převoz dlouhých předmětů, snadná instalace střešního nosiče nebo možnost zapřáhnout za vůz karavan či vlečku s automobilem.
Stejně jako dnešní městská SUV sdílí platformu s běžnými malými auty, sdílel XIX platformu se sedanem Sentra, patřící do nižší střední třídy. Poháněná však byla všechna kola, což v kombinaci se světlou výškou 205 milimetrů slibovalo poměrně slušnou průchodnost městskou džunglí, případně lehčím terénem. Jak už bylo řečeno, vnější vzhled pickupu je minimálně diskutabilní. Server pickuptrucks.com dokonce na adresu tohoto vozu napsal, že při pohledu na něj může člověk dostat oční rakovinu (kombinace kulatých světel, velkých zrcátek a hranatých tvarů je vskutku hodně kontroverzní). Pokud ovšem překonáte strach, možná si všimnete několika detailů, které lze najít i později třeba na SUV X-Trail. Rozhodně to není náhoda, designérem obou vozů je totiž Etsuro Ikeyama.
Ačkoliv vznikl pouze tento jeden červený showcar pro již zmiňovaný tokijský autosalon v roce 1995, vytvořil Nissan také sérii povedených ilustrací, ukazující XIX nejen v jiných barvách, ale i nejrůznějších podobách. Zamýšleno tedy bylo použití vozu jako taxi transferu z letiště do hotelu, jako ideálního rodinného společníka (doslova člena rodiny), jako pomocníka pro tahání přívěsů, jako pracovního nástroje pro převoz nákladu nebo jako policejního speciálu pro americké národní parky. Mimochodem právě pro americký trh byl zřejmě model připravován. Popularita pickupů je tam totiž obrovská a i na běžné jezdění po městě jsou využívány modely typu Ford F-150 nebo Chevrolet Silverado. Městský pickup by tedy mohl mít šanci na úspěch, nakonec ale skončil ve fázi jediného červeného konceptu. Při pohledu na design si mnozí řeknou, že to škoda není, avšak koncepce by byla unikátní i dnes.
Zdroj: Nissan, banovsky.com, carstyling.ru
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.