HISTORIE - Městská SUV jsou v současné době jednou z nejrychleji rostoucích částí trhu s novými automobily. Důvodem je přitom fakt, že tato auta kombinují rozměry malého hatchbacku s vyšším posezem a vyšší světlou výškou běžných SUV. Pokud si však myslíte, že je tato kategorie něčím extra novým, pak se pletete. Navíc už vznikl také městský pickup.
Nissan měl v devadesátých letech poměrně divoké období, orámované mnoha bláznivými koncepčními i sériovými automobily. Během těchto let tak například vznikl model Rasheen, tedy stroj, který je možné považovat za jedno z prvních SUV a možná také vůbec první městské SUV. Rasheen to dotáhl do sériové výroby, další průkopník už tolik štěstí neměl. Koncept XIX (čteno kiks) z tokijského autosalonu 1995 totiž můžete označovat za škaredý, revoluční myšlenku mu ale seberete jen těžko. Ona nápaditost spočívá především v typu karosérie. Na první pohled totiž XIX vypadá jako hranatý sedan se zvětšenou světlou výškou a nekonečným zadním převisem, ve skutečnosti jde ale zřejmě o jediný kdy vyrobený městský pickup.
Zadní část sice na první pohled připomíná sedan, ve skutečnosti jde ale o zakrytou ložnou plochu s klasickým „pickupovským“ otevíráním víka směrem dolů (na něj je navíc možné stoupat nebo sedat). Použita je dvojkabina se čtveřicí dveří, zajišťující pohodlný převoz až pětice dospělých pasažérů na sedačkách s pro terénní vozy typickou zvýšenou polohou. Variabilitu modelu dále zvyšují například voděodolné obložení ložné plochy, otvor mezi kabinou a úložným prostorem, který je možné využít pro převoz dlouhých předmětů, snadná instalace střešního nosiče nebo možnost zapřáhnout za vůz karavan či vlečku s automobilem.
Stejně jako dnešní městská SUV sdílí platformu s běžnými malými auty, sdílel XIX platformu se sedanem Sentra, patřící do nižší střední třídy. Poháněná však byla všechna kola, což v kombinaci se světlou výškou 205 milimetrů slibovalo poměrně slušnou průchodnost městskou džunglí, případně lehčím terénem. Jak už bylo řečeno, vnější vzhled pickupu je minimálně diskutabilní. Server pickuptrucks.com dokonce na adresu tohoto vozu napsal, že při pohledu na něj může člověk dostat oční rakovinu (kombinace kulatých světel, velkých zrcátek a hranatých tvarů je vskutku hodně kontroverzní). Pokud ovšem překonáte strach, možná si všimnete několika detailů, které lze najít i později třeba na SUV X-Trail. Rozhodně to není náhoda, designérem obou vozů je totiž Etsuro Ikeyama.
Ačkoliv vznikl pouze tento jeden červený showcar pro již zmiňovaný tokijský autosalon v roce 1995, vytvořil Nissan také sérii povedených ilustrací, ukazující XIX nejen v jiných barvách, ale i nejrůznějších podobách. Zamýšleno tedy bylo použití vozu jako taxi transferu z letiště do hotelu, jako ideálního rodinného společníka (doslova člena rodiny), jako pomocníka pro tahání přívěsů, jako pracovního nástroje pro převoz nákladu nebo jako policejního speciálu pro americké národní parky. Mimochodem právě pro americký trh byl zřejmě model připravován. Popularita pickupů je tam totiž obrovská a i na běžné jezdění po městě jsou využívány modely typu Ford F-150 nebo Chevrolet Silverado. Městský pickup by tedy mohl mít šanci na úspěch, nakonec ale skončil ve fázi jediného červeného konceptu. Při pohledu na design si mnozí řeknou, že to škoda není, avšak koncepce by byla unikátní i dnes.
Zdroj: Nissan, banovsky.com, carstyling.ru
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).