HISTORIE - Městská SUV jsou v současné době jednou z nejrychleji rostoucích částí trhu s novými automobily. Důvodem je přitom fakt, že tato auta kombinují rozměry malého hatchbacku s vyšším posezem a vyšší světlou výškou běžných SUV. Pokud si však myslíte, že je tato kategorie něčím extra novým, pak se pletete. Navíc už vznikl také městský pickup.
Nissan měl v devadesátých letech poměrně divoké období, orámované mnoha bláznivými koncepčními i sériovými automobily. Během těchto let tak například vznikl model Rasheen, tedy stroj, který je možné považovat za jedno z prvních SUV a možná také vůbec první městské SUV. Rasheen to dotáhl do sériové výroby, další průkopník už tolik štěstí neměl. Koncept XIX (čteno kiks) z tokijského autosalonu 1995 totiž můžete označovat za škaredý, revoluční myšlenku mu ale seberete jen těžko. Ona nápaditost spočívá především v typu karosérie. Na první pohled totiž XIX vypadá jako hranatý sedan se zvětšenou světlou výškou a nekonečným zadním převisem, ve skutečnosti jde ale zřejmě o jediný kdy vyrobený městský pickup.
Zadní část sice na první pohled připomíná sedan, ve skutečnosti jde ale o zakrytou ložnou plochu s klasickým „pickupovským“ otevíráním víka směrem dolů (na něj je navíc možné stoupat nebo sedat). Použita je dvojkabina se čtveřicí dveří, zajišťující pohodlný převoz až pětice dospělých pasažérů na sedačkách s pro terénní vozy typickou zvýšenou polohou. Variabilitu modelu dále zvyšují například voděodolné obložení ložné plochy, otvor mezi kabinou a úložným prostorem, který je možné využít pro převoz dlouhých předmětů, snadná instalace střešního nosiče nebo možnost zapřáhnout za vůz karavan či vlečku s automobilem.
Stejně jako dnešní městská SUV sdílí platformu s běžnými malými auty, sdílel XIX platformu se sedanem Sentra, patřící do nižší střední třídy. Poháněná však byla všechna kola, což v kombinaci se světlou výškou 205 milimetrů slibovalo poměrně slušnou průchodnost městskou džunglí, případně lehčím terénem. Jak už bylo řečeno, vnější vzhled pickupu je minimálně diskutabilní. Server pickuptrucks.com dokonce na adresu tohoto vozu napsal, že při pohledu na něj může člověk dostat oční rakovinu (kombinace kulatých světel, velkých zrcátek a hranatých tvarů je vskutku hodně kontroverzní). Pokud ovšem překonáte strach, možná si všimnete několika detailů, které lze najít i později třeba na SUV X-Trail. Rozhodně to není náhoda, designérem obou vozů je totiž Etsuro Ikeyama.
Ačkoliv vznikl pouze tento jeden červený showcar pro již zmiňovaný tokijský autosalon v roce 1995, vytvořil Nissan také sérii povedených ilustrací, ukazující XIX nejen v jiných barvách, ale i nejrůznějších podobách. Zamýšleno tedy bylo použití vozu jako taxi transferu z letiště do hotelu, jako ideálního rodinného společníka (doslova člena rodiny), jako pomocníka pro tahání přívěsů, jako pracovního nástroje pro převoz nákladu nebo jako policejního speciálu pro americké národní parky. Mimochodem právě pro americký trh byl zřejmě model připravován. Popularita pickupů je tam totiž obrovská a i na běžné jezdění po městě jsou využívány modely typu Ford F-150 nebo Chevrolet Silverado. Městský pickup by tedy mohl mít šanci na úspěch, nakonec ale skončil ve fázi jediného červeného konceptu. Při pohledu na design si mnozí řeknou, že to škoda není, avšak koncepce by byla unikátní i dnes.
Zdroj: Nissan, banovsky.com, carstyling.ru
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?