Americký Pontiac Aztek se měl stát jedním z prvních crossoverů na trhu s automobily a kdyby neměl tolik chyb, tak dnes by se z něj stala legenda. Bohužel, ačkoliv si výrobce plánoval, že jej zákazníci budou milovat, ve většině případů se tak nestalo.
Z Azteka se totiž postupem času stal spíše neoblíbený a vzhledově kontroverzní vůz, kterému se dostalo jen málo ocenění ze strany veřejnosti. Přitom si dala firma Pontiac s jeho vývojem poměrně hodně práce a vedení chtělo, aby se v něm majitelé cítili co nejlépe.
Jeho převratná koncepce tak přišla s hned několika zajímavými řešeními. Mezi ně patřilo například zadní dvoudílné víko kufru, na jehož spodním díle se dalo celkem pohodlně posedět a bylo vybaveno i držáky na několik nápojů.
Jenže technické vychytávky nejsou vše a aby se vykompenzoval nepříliš povedený vzhled Azteka, v nabídce příplatkové výbavy se kupříkladu ocitla nafukovací matrace přesně padnoucí do zavazadelníku (s vymontovanými sedačkami). Kdo by nechtěl obří matraci v kufru, mohl si za příplatek dokoupit stan, který se připevnil na záď vozu a z auta se tak rázem stal ideální společník na kempování. Loketní opěrka mezi předními sedačkami zas suplovala chladicí box, který šel vyjmout a odnést.
Pontiac navíc Azteka vyvíjel i pro mladší obyvatele USA, tudíž do jeho výbavy zakomponoval různé další prvky. V sekci příplatky tak nechyběl audiosystém Pioneer s ovládacími prvky i v kufru. Díky tomu se dala z auta dala udělat pojízdná diskotéka například někde na pláži. Bohužel, tím však pozitiva auta končí, největší tragedií bylo zpracování auta a i vzhled. Základem Azteka je totiž Pontiac Montana, což je dříve v Evropě prodávané MPV Opel Sintra.
Právě model Montana se chlubil špatným zpracováním, častými poruchami a celkovým nekvalitním dojmem. Produkce Azteku proto probíhala jen v letech 2001 až 2005 a pod jeho kapotou se objevil jediný motor – 3.4 litrový benzínový šestiválec s výkonem 185 koní a 286 Nm spojený se čtyřstupňovým automatem. Za příplatek se pak dala koupit čtyřkolka s označením Versatrak.
Ta v případě detekce prokluzu předních kol připojila i pohon zadní nápravy, přičemž ta měla být náhražkou samosvorného diferenciálu. Podle slov GM se měl Aztek umět vyhrabat z terénu pouze jedním ze čtyř kol, ale zda to v reálu fungovalo, to nevíme.
GM tak sice byl zakladatelem kategorie crossover, jenže model Aztek byl pro veřejnost moc ošklivý a hlavně v některých oblastech nekvalitní. Výsledkem tedy bylo, že za osm let se produkce zastavila na 120 tisíci kusech.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.