HISTORIE: Pontiac Aztek - Zakladatel třídy crossover, který doplatil na svou kvalitu

Pontiac Aztek
Pontiac Aztek, foto: Pontiac
ar5 13. ledna 2016 05:50 | akt. 13. ledna 2016 10:44
Sdílej:

Americký Pontiac Aztek se měl stát jedním z prvních crossoverů na trhu s automobily a kdyby neměl tolik chyb, tak dnes by se z něj stala legenda. Bohužel, ačkoliv si výrobce plánoval, že jej zákazníci budou milovat, ve většině případů se tak nestalo.

Z Azteka se totiž postupem času stal spíše neoblíbený a vzhledově kontroverzní vůz, kterému se dostalo jen málo ocenění ze strany veřejnosti. Přitom si dala firma Pontiac s jeho vývojem poměrně hodně práce a vedení chtělo, aby se v něm majitelé cítili co nejlépe.

Jeho převratná koncepce tak přišla s hned několika zajímavými řešeními. Mezi ně patřilo například zadní dvoudílné víko kufru, na jehož spodním díle se dalo celkem pohodlně posedět a bylo vybaveno i držáky na několik nápojů.

Jenže technické vychytávky nejsou vše a aby se vykompenzoval nepříliš povedený vzhled Azteka, v nabídce příplatkové výbavy se kupříkladu ocitla nafukovací matrace přesně padnoucí do zavazadelníku (s vymontovanými sedačkami). Kdo by nechtěl obří matraci v kufru, mohl si za příplatek dokoupit stan, který se připevnil na záď vozu a z auta se tak rázem stal ideální společník na kempování. Loketní opěrka mezi předními sedačkami zas suplovala chladicí box, který šel vyjmout a odnést.

Pontiac navíc Azteka vyvíjel i pro mladší obyvatele USA, tudíž do jeho výbavy zakomponoval různé další prvky. V sekci příplatky tak nechyběl audiosystém Pioneer s ovládacími prvky i v kufru. Díky tomu se dala z auta dala udělat pojízdná diskotéka například někde na pláži. Bohužel, tím však pozitiva auta končí, největší tragedií bylo zpracování auta a i vzhled. Základem Azteka je totiž Pontiac Montana, což je dříve v Evropě prodávané MPV Opel Sintra.

Právě model Montana se chlubil špatným zpracováním, častými poruchami a celkovým nekvalitním dojmem. Produkce Azteku proto probíhala jen v letech 2001 až 2005 a pod jeho kapotou se objevil jediný motor – 3.4 litrový benzínový šestiválec s výkonem 185 koní a 286 Nm spojený se čtyřstupňovým automatem. Za příplatek se pak dala koupit čtyřkolka s označením Versatrak.

Ta v případě detekce prokluzu předních kol připojila i pohon zadní nápravy, přičemž ta měla být náhražkou samosvorného diferenciálu. Podle slov GM se měl Aztek umět vyhrabat z terénu pouze jedním ze čtyř kol, ale zda to v reálu fungovalo, to nevíme.

GM tak sice byl zakladatelem kategorie crossover, jenže model Aztek byl pro veřejnost moc ošklivý a hlavně v některých oblastech nekvalitní. Výsledkem tedy bylo, že za osm let se produkce zastavila na 120 tisíci kusech.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.