Americký Pontiac Aztek se měl stát jedním z prvních crossoverů na trhu s automobily a kdyby neměl tolik chyb, tak dnes by se z něj stala legenda. Bohužel, ačkoliv si výrobce plánoval, že jej zákazníci budou milovat, ve většině případů se tak nestalo.
Z Azteka se totiž postupem času stal spíše neoblíbený a vzhledově kontroverzní vůz, kterému se dostalo jen málo ocenění ze strany veřejnosti. Přitom si dala firma Pontiac s jeho vývojem poměrně hodně práce a vedení chtělo, aby se v něm majitelé cítili co nejlépe.
Jeho převratná koncepce tak přišla s hned několika zajímavými řešeními. Mezi ně patřilo například zadní dvoudílné víko kufru, na jehož spodním díle se dalo celkem pohodlně posedět a bylo vybaveno i držáky na několik nápojů.
Jenže technické vychytávky nejsou vše a aby se vykompenzoval nepříliš povedený vzhled Azteka, v nabídce příplatkové výbavy se kupříkladu ocitla nafukovací matrace přesně padnoucí do zavazadelníku (s vymontovanými sedačkami). Kdo by nechtěl obří matraci v kufru, mohl si za příplatek dokoupit stan, který se připevnil na záď vozu a z auta se tak rázem stal ideální společník na kempování. Loketní opěrka mezi předními sedačkami zas suplovala chladicí box, který šel vyjmout a odnést.
Pontiac navíc Azteka vyvíjel i pro mladší obyvatele USA, tudíž do jeho výbavy zakomponoval různé další prvky. V sekci příplatky tak nechyběl audiosystém Pioneer s ovládacími prvky i v kufru. Díky tomu se dala z auta dala udělat pojízdná diskotéka například někde na pláži. Bohužel, tím však pozitiva auta končí, největší tragedií bylo zpracování auta a i vzhled. Základem Azteka je totiž Pontiac Montana, což je dříve v Evropě prodávané MPV Opel Sintra.
Právě model Montana se chlubil špatným zpracováním, častými poruchami a celkovým nekvalitním dojmem. Produkce Azteku proto probíhala jen v letech 2001 až 2005 a pod jeho kapotou se objevil jediný motor – 3.4 litrový benzínový šestiválec s výkonem 185 koní a 286 Nm spojený se čtyřstupňovým automatem. Za příplatek se pak dala koupit čtyřkolka s označením Versatrak.
Ta v případě detekce prokluzu předních kol připojila i pohon zadní nápravy, přičemž ta měla být náhražkou samosvorného diferenciálu. Podle slov GM se měl Aztek umět vyhrabat z terénu pouze jedním ze čtyř kol, ale zda to v reálu fungovalo, to nevíme.
GM tak sice byl zakladatelem kategorie crossover, jenže model Aztek byl pro veřejnost moc ošklivý a hlavně v některých oblastech nekvalitní. Výsledkem tedy bylo, že za osm let se produkce zastavila na 120 tisíci kusech.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.