HISTORIE: Pontiac Aztek - Zakladatel třídy crossover, který doplatil na svou kvalitu

ar5, 13. ledna 2016, 05:50 Aktualizováno 13.1.2016, 10:44 Google+

Americký Pontiac Aztek se měl stát jedním z prvních crossoverů na trhu s automobily a kdyby neměl tolik chyb, tak dnes by se z něj stala legenda. Bohužel, ačkoliv si výrobce plánoval, že jej zákazníci budou milovat, ve většině případů se tak nestalo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pontiac Aztek

Pontiac Aztek | foto: Pontiac

Sdílejte článek

Z Azteka se totiž postupem času stal spíše neoblíbený a vzhledově kontroverzní vůz, kterému se dostalo jen málo ocenění ze strany veřejnosti. Přitom si dala firma Pontiac s jeho vývojem poměrně hodně práce a vedení chtělo, aby se v něm majitelé cítili co nejlépe.

Jeho převratná koncepce tak přišla s hned několika zajímavými řešeními. Mezi ně patřilo například zadní dvoudílné víko kufru, na jehož spodním díle se dalo celkem pohodlně posedět a bylo vybaveno i držáky na několik nápojů.

Jenže technické vychytávky nejsou vše a aby se vykompenzoval nepříliš povedený vzhled Azteka, v nabídce příplatkové výbavy se kupříkladu ocitla nafukovací matrace přesně padnoucí do zavazadelníku (s vymontovanými sedačkami). Kdo by nechtěl obří matraci v kufru, mohl si za příplatek dokoupit stan, který se připevnil na záď vozu a z auta se tak rázem stal ideální společník na kempování. Loketní opěrka mezi předními sedačkami zas suplovala chladicí box, který šel vyjmout a odnést.

img-responsive

Pontiac Aztek | foto: Pontiac

Pontiac navíc Azteka vyvíjel i pro mladší obyvatele USA, tudíž do jeho výbavy zakomponoval různé další prvky. V sekci příplatky tak nechyběl audiosystém Pioneer s ovládacími prvky i v kufru. Díky tomu se dala z auta dala udělat pojízdná diskotéka například někde na pláži. Bohužel, tím však pozitiva auta končí, největší tragedií bylo zpracování auta a i vzhled. Základem Azteka je totiž Pontiac Montana, což je dříve v Evropě prodávané MPV Opel Sintra.

img-responsive

Pontiac Aztek | foto: Pontiac

Právě model Montana se chlubil špatným zpracováním, častými poruchami a celkovým nekvalitním dojmem. Produkce Azteku proto probíhala jen v letech 2001 až 2005 a pod jeho kapotou se objevil jediný motor – 3.4 litrový benzínový šestiválec s výkonem 185 koní a 286 Nm spojený se čtyřstupňovým automatem. Za příplatek se pak dala koupit čtyřkolka s označením Versatrak.

Ta v případě detekce prokluzu předních kol připojila i pohon zadní nápravy, přičemž ta měla být náhražkou samosvorného diferenciálu. Podle slov GM se měl Aztek umět vyhrabat z terénu pouze jedním ze čtyř kol, ale zda to v reálu fungovalo, to nevíme.

GM tak sice byl zakladatelem kategorie crossover, jenže model Aztek byl pro veřejnost moc ošklivý a hlavně v některých oblastech nekvalitní. Výsledkem tedy bylo, že za osm let se produkce zastavila na 120 tisíci kusech.

Vytisknout

Diskuze: HISTORIE: Pontiac Aztek - Zakladatel třídy crossover, který doplatil na svou kvalitu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Lamborghini Veneno

Lamborghini Centenario je již vyprodáno, a to i přes cenu 2.38 milionu dolarů

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud