HISTORIE: Volkswagen Scooter - Prapředek XL1

ar8, 3. ledna 2016, 01:50 Google+

Když Volkswagen představil v roce 2009 na IAA a o dva roky později na autosalonu v Kataru zajímavý aerodynamický koncept L1, respektive XL1, mnoho jeho fanoušků si začalo ťukat na hlavu. Jenomže ani tyto reakce neodradily německý koncern od sériové podoby, která se odhalila v roce 2013 na ženevském autosalonu a od studie se téměř nelišila. Ovšem první podobně postavený vůz vylezl na svět už v roce 1986, kdy byl představen koncept Scooter.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen představil v roce 1986 studii Scooter, prapředka dnešního modelu XL1

Volkswagen představil v roce 1986 studii Scooter, prapředka dnešního modelu XL1 | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Málokdo asi tuší, že Volkswagen ukázal ještě jedno futuristické auto mezi lety 1986 – 2011, a to v roce 2002 v podobě studie 1 Liter Car. Dnes však si představíme prapředka kapkovitého tvaru, tříkolku Scooter. Ta se ukázala v roce 1986 na ženevském autosalonu a její hlavní prioritou byla kombinace výhod motocyklu a automobilu, ale také vyplnění mezery mezi výkonnými motorkami a sporťáky. 

Jak dnešní XL1, tak tehdejší Scooter sázel zejména na aerodynamické tvary a malé rozměry, přesněji měřil na délku 3175 mm, na šířku 1498 mm, na výšku pouze 1235 mm a rozvor náprav byl 2150 mm. Jak asi sami tušíte, byl by ideálním vozítkem do ranní špičky velkoměst. Ač přední částí byl podobný Passatu B3, šlo o originální vozítko s koeficientem odporu vzduchu 0,25. Přední 13palcová kola měla pneumatiky o rozměru 175/60VR13 a zadní 15“ kolo zase obutí s rozměrem 235/55VR15. Volkswagen pronesl, že tento typ pneumatik přispívá k výjimečnému ovládání i brzdění.

Němečtí inženýři testovali ve Scooteru celkem dva různé motory z většího Pola. První z nich byl 1,0litrový benzínový čtyřválec o výkonu 41 koní při 5300 otáčkách za minutu a točivém momentu 74 Nm při 2700 Nm. S tímto motorem Scooter zrychlil na stovku za 14,8 sekundy a dosáhl nejvyšší možné rychlosti 160 km/h. Jestli Vás zajímá i spotřeba, ustálila se v kombinovaném cyklu na 5,2 l/100 km. Druhou v pořadí byla benzínová čtrnáctistovka s výkonem 90 koní při 6000 otáčkách za minutu a krouticím momentem 120 Nm při 3800 ot/min. Tříkolka se silnější pohonnou jednotkou spotřebovala 6,1 l na sto kilometrů, dokázala zrychlit na stovku za 10,9 sekundy a uměla jet rychlostí až 220 km/h.

V závislosti na zvolené motorizaci měl Scooter hmotnost mezi 550 až 635 kg. Oba čtyřválce spolupracovaly výhradně se čtyřstupňovou manuální převodovkou, která přenášela sílu na přední kola. Navíc německá tříkolka měla vzadu nově vyvinuté výkyvné rameno na nápravě. Dokonce Volkswagen Scooter nabídl i otevírání dveří ve stylu Gullwing a navíc dveře i zadní sklo bylo možné úplně demontovat. Kabina Scooteru byla dvoumístná, což bylo příjemnější řešení ve srovnání s motorkami.

Studie Volkswagen Scooter byla pouze konstrukčním cvičením a neexistovaly ani žádné plány na výrobu. Ale i přesto údajně splňuje mezinárodní bezpečnostní normy. Podle Dr. Ulricha Seifferta, tehdejšího vedoucího výzkumného oddělení VW, disponuje Scooter bezpečností automobilu a zábavou motocyklu. Nakonec si však Volkswagen splnil „tento sen“ v podobě aerodynamického modelu o 27 let později, avšak s hybridní technikou.

Zdroj: carstyling.ru, allcarindex.com

Vytisknout

Diskuze: HISTORIE: Volkswagen Scooter - Prapředek XL1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Šestikolku na lov si objednal saúdskoarabský král, Sbarro Windhawk.

HISTORIE: Sbarro Windhound & Windhawk - Na lov s plnou parádou

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud