Když Volkswagen představil v roce 2009 na IAA a o dva roky později na autosalonu v Kataru zajímavý aerodynamický koncept L1, respektive XL1, mnoho jeho fanoušků si začalo ťukat na hlavu. Jenomže ani tyto reakce neodradily německý koncern od sériové podoby, která se odhalila v roce 2013 na ženevském autosalonu a od studie se téměř nelišila. Ovšem první podobně postavený vůz vylezl na svět už v roce 1986, kdy byl představen koncept Scooter.
Málokdo asi tuší, že Volkswagen ukázal ještě jedno futuristické auto mezi lety 1986 – 2011, a to v roce 2002 v podobě studie 1 Liter Car. Dnes však si představíme prapředka kapkovitého tvaru, tříkolku Scooter. Ta se ukázala v roce 1986 na ženevském autosalonu a její hlavní prioritou byla kombinace výhod motocyklu a automobilu, ale také vyplnění mezery mezi výkonnými motorkami a sporťáky.
Jak dnešní XL1, tak tehdejší Scooter sázel zejména na aerodynamické tvary a malé rozměry, přesněji měřil na délku 3175 mm, na šířku 1498 mm, na výšku pouze 1235 mm a rozvor náprav byl 2150 mm. Jak asi sami tušíte, byl by ideálním vozítkem do ranní špičky velkoměst. Ač přední částí byl podobný Passatu B3, šlo o originální vozítko s koeficientem odporu vzduchu 0,25. Přední 13palcová kola měla pneumatiky o rozměru 175/60VR13 a zadní 15“ kolo zase obutí s rozměrem 235/55VR15. Volkswagen pronesl, že tento typ pneumatik přispívá k výjimečnému ovládání i brzdění.
Němečtí inženýři testovali ve Scooteru celkem dva různé motory z většího Pola. První z nich byl 1,0litrový benzínový čtyřválec o výkonu 41 koní při 5300 otáčkách za minutu a točivém momentu 74 Nm při 2700 Nm. S tímto motorem Scooter zrychlil na stovku za 14,8 sekundy a dosáhl nejvyšší možné rychlosti 160 km/h. Jestli Vás zajímá i spotřeba, ustálila se v kombinovaném cyklu na 5,2 l/100 km. Druhou v pořadí byla benzínová čtrnáctistovka s výkonem 90 koní při 6000 otáčkách za minutu a krouticím momentem 120 Nm při 3800 ot/min. Tříkolka se silnější pohonnou jednotkou spotřebovala 6,1 l na sto kilometrů, dokázala zrychlit na stovku za 10,9 sekundy a uměla jet rychlostí až 220 km/h.
V závislosti na zvolené motorizaci měl Scooter hmotnost mezi 550 až 635 kg. Oba čtyřválce spolupracovaly výhradně se čtyřstupňovou manuální převodovkou, která přenášela sílu na přední kola. Navíc německá tříkolka měla vzadu nově vyvinuté výkyvné rameno na nápravě. Dokonce Volkswagen Scooter nabídl i otevírání dveří ve stylu Gullwing a navíc dveře i zadní sklo bylo možné úplně demontovat. Kabina Scooteru byla dvoumístná, což bylo příjemnější řešení ve srovnání s motorkami.
Studie Volkswagen Scooter byla pouze konstrukčním cvičením a neexistovaly ani žádné plány na výrobu. Ale i přesto údajně splňuje mezinárodní bezpečnostní normy. Podle Dr. Ulricha Seifferta, tehdejšího vedoucího výzkumného oddělení VW, disponuje Scooter bezpečností automobilu a zábavou motocyklu. Nakonec si však Volkswagen splnil „tento sen“ v podobě aerodynamického modelu o 27 let později, avšak s hybridní technikou.
Zdroj: carstyling.ru, allcarindex.com
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).