Když Volkswagen představil v roce 2009 na IAA a o dva roky později na autosalonu v Kataru zajímavý aerodynamický koncept L1, respektive XL1, mnoho jeho fanoušků si začalo ťukat na hlavu. Jenomže ani tyto reakce neodradily německý koncern od sériové podoby, která se odhalila v roce 2013 na ženevském autosalonu a od studie se téměř nelišila. Ovšem první podobně postavený vůz vylezl na svět už v roce 1986, kdy byl představen koncept Scooter.
Málokdo asi tuší, že Volkswagen ukázal ještě jedno futuristické auto mezi lety 1986 – 2011, a to v roce 2002 v podobě studie 1 Liter Car. Dnes však si představíme prapředka kapkovitého tvaru, tříkolku Scooter. Ta se ukázala v roce 1986 na ženevském autosalonu a její hlavní prioritou byla kombinace výhod motocyklu a automobilu, ale také vyplnění mezery mezi výkonnými motorkami a sporťáky.
Jak dnešní XL1, tak tehdejší Scooter sázel zejména na aerodynamické tvary a malé rozměry, přesněji měřil na délku 3175 mm, na šířku 1498 mm, na výšku pouze 1235 mm a rozvor náprav byl 2150 mm. Jak asi sami tušíte, byl by ideálním vozítkem do ranní špičky velkoměst. Ač přední částí byl podobný Passatu B3, šlo o originální vozítko s koeficientem odporu vzduchu 0,25. Přední 13palcová kola měla pneumatiky o rozměru 175/60VR13 a zadní 15“ kolo zase obutí s rozměrem 235/55VR15. Volkswagen pronesl, že tento typ pneumatik přispívá k výjimečnému ovládání i brzdění.
Němečtí inženýři testovali ve Scooteru celkem dva různé motory z většího Pola. První z nich byl 1,0litrový benzínový čtyřválec o výkonu 41 koní při 5300 otáčkách za minutu a točivém momentu 74 Nm při 2700 Nm. S tímto motorem Scooter zrychlil na stovku za 14,8 sekundy a dosáhl nejvyšší možné rychlosti 160 km/h. Jestli Vás zajímá i spotřeba, ustálila se v kombinovaném cyklu na 5,2 l/100 km. Druhou v pořadí byla benzínová čtrnáctistovka s výkonem 90 koní při 6000 otáčkách za minutu a krouticím momentem 120 Nm při 3800 ot/min. Tříkolka se silnější pohonnou jednotkou spotřebovala 6,1 l na sto kilometrů, dokázala zrychlit na stovku za 10,9 sekundy a uměla jet rychlostí až 220 km/h.
V závislosti na zvolené motorizaci měl Scooter hmotnost mezi 550 až 635 kg. Oba čtyřválce spolupracovaly výhradně se čtyřstupňovou manuální převodovkou, která přenášela sílu na přední kola. Navíc německá tříkolka měla vzadu nově vyvinuté výkyvné rameno na nápravě. Dokonce Volkswagen Scooter nabídl i otevírání dveří ve stylu Gullwing a navíc dveře i zadní sklo bylo možné úplně demontovat. Kabina Scooteru byla dvoumístná, což bylo příjemnější řešení ve srovnání s motorkami.
Studie Volkswagen Scooter byla pouze konstrukčním cvičením a neexistovaly ani žádné plány na výrobu. Ale i přesto údajně splňuje mezinárodní bezpečnostní normy. Podle Dr. Ulricha Seifferta, tehdejšího vedoucího výzkumného oddělení VW, disponuje Scooter bezpečností automobilu a zábavou motocyklu. Nakonec si však Volkswagen splnil „tento sen“ v podobě aerodynamického modelu o 27 let později, avšak s hybridní technikou.
Zdroj: carstyling.ru, allcarindex.com
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.