HISTORIE: Fiat Punto Racer - Kupé za hubičku

Pod kapotou se ukrývala přeplňovaná čtrnáctistovka, Fiat Punto Racer
Pod kapotou se ukrývala přeplňovaná čtrnáctistovka, Fiat Punto Racer, foto: allcarindex.com
ar8 30. prosince 2015 11:20 | akt. 2. ledna 2016 19:00
Sdílej:

Fiat Punto je označován za jeden z nejúspěšnějších modelů italské automobilky, což dokazuje i právě prodávaná již třetí generace po vícero modernizacích. Krom klasického třídveřového a pětidveřového hatchbacku vznikl i kabriolet, ale také mnoho povedených konceptů, které neprošly do sériové výroby. A právě jeden derivát Punta, přímo z dílen Bertoneho, si teď připomeneme.

Vůbec první generace Fiatu Punto se představila v roce 1993 a o rok později plně nahradila dosluhující Uno. Roku 1995 získalo Punto titul Auto roku a dva roky poté se stalo dokonce nejprodávanějším vozem na evropském trhu. Punto je typické svými zadními lampami v C-sloupcích, za což vděčíme designérovi Giorgio Giugiarovi. Nás však zaujalo dynamické a kompaktní kupé z rukou značky Bertone.

Sportovně pojaté Punto Racer se ukázalo v roce 1994 na turínském autosalonu a ihned na první pohled bylo znát, že jako základ posloužil kabriolet – ten se také vyráběl v karosárně Bertone. Nejpodstatnější změnou oproti otevřené variaci byla pochopitelně pevná střecha, kombinace agresivních nárazníků, rozšířené přední i zadní blatníky společně s nástavci bočních prahů a vrcholem vzhledových úprav byla sada větších litých kol.

Pokud jde o techniku, Punto Racer sdílel komponenty s verzí GT. To znamená, že pod kapotou byl umístěn 1,4litrový přeplňovaný benzínový čtyřválec o výkonu 136 koní a točivém momentu 200 Nm. Punto GT dokázalo s tímto agregátem zrychlit na stovku za 7,9 sekundy. U Punta Racer nejsou žel známy technické parametry, ale zrychlení na stovku by mělo být přibližné jako u GT.

Na zmíněném autosalonu sklidilo Punto Racer velmi pozitivní ohlasy, dokonce prý se Fiat připravoval na masovou sériovou výrobu, ale tehdejší vedení italské značky se údajně rozhodlo na poslední chvíli smést tento projekt ze stolu….A to je podle nás velká škoda, neboť obyčejné Punto jako hatchback či kabriolet je dnes vyhledávanou ojetinou, co pak takové cenově dostupné a dynamické kupé.

Zdroj: allcarindex.com

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.