Fiat Punto je označován za jeden z nejúspěšnějších modelů italské automobilky, což dokazuje i právě prodávaná již třetí generace po vícero modernizacích. Krom klasického třídveřového a pětidveřového hatchbacku vznikl i kabriolet, ale také mnoho povedených konceptů, které neprošly do sériové výroby. A právě jeden derivát Punta, přímo z dílen Bertoneho, si teď připomeneme.
Vůbec první generace Fiatu Punto se představila v roce 1993 a o rok později plně nahradila dosluhující Uno. Roku 1995 získalo Punto titul Auto roku a dva roky poté se stalo dokonce nejprodávanějším vozem na evropském trhu. Punto je typické svými zadními lampami v C-sloupcích, za což vděčíme designérovi Giorgio Giugiarovi. Nás však zaujalo dynamické a kompaktní kupé z rukou značky Bertone.
Sportovně pojaté Punto Racer se ukázalo v roce 1994 na turínském autosalonu a ihned na první pohled bylo znát, že jako základ posloužil kabriolet – ten se také vyráběl v karosárně Bertone. Nejpodstatnější změnou oproti otevřené variaci byla pochopitelně pevná střecha, kombinace agresivních nárazníků, rozšířené přední i zadní blatníky společně s nástavci bočních prahů a vrcholem vzhledových úprav byla sada větších litých kol.
Pokud jde o techniku, Punto Racer sdílel komponenty s verzí GT. To znamená, že pod kapotou byl umístěn 1,4litrový přeplňovaný benzínový čtyřválec o výkonu 136 koní a točivém momentu 200 Nm. Punto GT dokázalo s tímto agregátem zrychlit na stovku za 7,9 sekundy. U Punta Racer nejsou žel známy technické parametry, ale zrychlení na stovku by mělo být přibližné jako u GT.
Na zmíněném autosalonu sklidilo Punto Racer velmi pozitivní ohlasy, dokonce prý se Fiat připravoval na masovou sériovou výrobu, ale tehdejší vedení italské značky se údajně rozhodlo na poslední chvíli smést tento projekt ze stolu….A to je podle nás velká škoda, neboť obyčejné Punto jako hatchback či kabriolet je dnes vyhledávanou ojetinou, co pak takové cenově dostupné a dynamické kupé.
Zdroj: allcarindex.com
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?