V polovině devadesátých let se Subaru rozhodlo vstoupit do tak trochu neprobádaných vod. Představilo totiž Legacy Outback, jeden z prvních modelů dnes populárního segmentu volnočasových vozů. Úspěch byl až nečekaně velký, proto se Japonci rozhodli ke kombíku přidat i sedan. A tím vznikl jeden z mála kříženců s tříprostorovou karosérií.
Legacy SUS (Sport Utility Sedan) si svou premiéru odbylo v roce 1998 a od začátku bylo jasné, že se do prodeje dostane jen velmi omezený počet kusů, navíc cíleně jen pro severoamerický trh. Základní myšlenka, stojící za tímto modelem, byla stejná jako u Legacy Outback – tedy přizvednout světlou výšku na 185 mm, přidat plastové obložení, chránící nárazníky a spodní část dveří, nazout 15palcová kola do vysokoprofilových pneumatik Michelin XW4 a vydat se na nezpevněné cesty.
Kromě dobrodužně vypadajících změn dostalo SUS rovněž velké kruhové mlhovky, zadní spoiler a nasávací otvor na kapotu. Ten byl přidán i přesto, že k pohonu sloužil pouze atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 2.5 litru. Jeho 167 koní bylo dostupných při 5600 ot./min, točivý moment 220 Nm potom vrcholil při 4000 ot./min. Samozřejmostí byl permanentní pohon všech čtyř kol, na něž sílu přenášel čtyřstupňový automat s měničem točivého momentu.
Že nesedíte v úplně standardním Legacy dokazovala i kabina s dělenými zadními opěradly, vyhřívanými sedadly, zrcátky a zadním sklem nebo lepším audiosystémem. Ještě lépe na tom bylo provedení Limited s koženým čalouněním, dřevěným obložením, střešním oknem a CD přehrávačem. V základních bodech se ale SUS vůbec neliší od Outbacku s karosérií kombi, neřkuli běžného sedanu, z jehož provedení GT vychází.
Základní cena byla 23 890 dolarů, lépe vybavené provedení Limited přišlo dokonce na 26 090 dolarů. Za tuto cenu jste mohli pro srovnání dostat Audi A4 quattro s přeplňovanou osmnáctistovkou, která nabídla vedle lepší image také manuální převodovku a lepší dynamiku. Jak ale uvádějí dobové testy, Legacy SUS byla radost řídit. Oproti konvenčnímu Audi navíc nabízelo něco navíc v podobě stylu rychle rostoucí kategorie SUV. Výroba SUS skončila o rok později, nástupce byl však již na cestě.
Na detroitském autosalonu z kraje roku 1999 měl totiž premiéru Outback Sedan, svým názvem již plnohodnotně zařazený k praktičtějšímu kombi. Subaru se navíc díky úspěchu předchůdce rozhodlo řadu Outback osamostatnit i názvem (pořád ale vychází z modelu Legacy). Stejně jako Legacy SUS i jeho nástupce byl nabízen pouze na severoamerickém trhu. Možná proto o něm mnoho Evropanů dodnes vůbec neví.
Recept na tvorbu 4683 mm dlouhého Outbacku Sedan byl stejný jako u kombi i Legacy SUS. Opět tedy došlo, oproti běžnému Legacy, ke zvýšení světlé výšky na 185 mm i na instalaci ochranného obložení nárazníků a spodní části dveří, respektive velkých mlhovek s krycí mřížkou. Jelikož byl sedan nabízen pouze ve výbavové linii Limited, nabídla kabina veškerý luxus, na nějž jste u tehdejších vozů Subaru mohli narazit. Oproti předchůdci se pak zlepšila ergonomie i kvalita materiálů, překvapivě nicméně zmizela dělená zadní opěradla.
Pod kapotou se v době uvedení na trh objevil pouze 2.5litrový zážehový čtyřválec o výkonu 167 koní s točivým momentem 225 Nm. Na všechna kola transferoval sílu pětistupňový manuál nebo čtyřstupňový automat. O rok později dostalo kombi standardně zadní samosvorný diferenciál, který ale sedan minul. Napříč celou řadou tak byl alespoň uveden třílitrový zážehový šestiválec o výkonu 215 koní, spojený s manuální i automatickou převodovkou. Ve druhém případě bylo možné objednat systém VDC, kombinující stabilizaci s kontrolou trakce.
S blížícím se koncem výroby a klesající popularitou sedanu byla jeho nabídka lehce okleštěná. Od modelového roku 2002 tak byly obě motorizace vybaveny pouze automatickou převodovkou. Takto se Outback nabízel až do roku 2004, kdy jej jako modelový rok 2005 vystřídala úplně nová generace. Pokud se ptáte na ceny sedanu, tak ty se po celou dobu prodeje pohybovaly pod 26 tisíci dolary za čtyřválec a mezi zhruba 28 až 30 tisíci dolary za šestiválec.
Také třetí generace Outbacku se představila jako kombi a sedan, nadále ale platila výlučnost tříprostorové karosérie pro USA. Světlá výška oproti minulé generaci porostla na 220 mm, celková délka poskočila na 4729 mm a výraznou proměnou prošel i design. Zmizelo například kontrastní obložení spodní části karosérie, s nímž se vytratila i část aury Outbacku. Alespoň velké mlhovky v předním nárazníku a zadní spoiler sedanu zůstal.
Po představení byl sedan dostupný pouze s třílitrovým zážehovým šestiválcem o výkonu 254 koní, který spolupracoval s pětistupňovým automatem Sportshift a samozřejmě pohonem všech kol. Volitelně zůstal k dispozici systém VDC. V roce 2005 (modelový rok 2006) přibyl do nabídky sedanu atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 2.5 litru s výkonem 177 koní, které na všechna kola přenášel pětistupňový manuál nebo čtyřstupňový automat. Sedanu se bohužel vyhnula přeplňovaná verze čtyřválce, původem z Imprezy WRX.
Kabina Outbacku s novou generací opět prošla ergonomickou i kvalitativní (r)evolucí, když se v ní objevila mimo jiné elektricky stavitelná přední sedadla, přepracované rádio, klimatizace nebo nový tříramenný kožený multifunkční volant Momo (standard pro šestiválec). Z prostředního zadního sedadla šlo vytvořit pohodlnou loketní opěrku, případně dokonce průvlak na lyže nebo jiné delší předměty. Od modelového roku 2006 byla tříprostorová karosérie k dispozici ve vrcholném provedení L.L. Bean s hlídáním tlaku v pneumatikách, střešním oknem a dalšími luxusními prvky výbavy.
Prodeje Outbacku Sedan, s cenami přes 30 tisíc dolarů, však byly, navzdory nesporným kvalitám a výjimečnosti, hodně slabé. Subaru se tak rozhodlo jeho výrobu ukončit s nástupem Outbacku modelového roku 2008 (to se psal rok 2007). K obnově nabídky terénního sedanu zatím nedošlo, i přesto zůstává japonský model jedním z mála automobilů s tímto typem karosérie. Dnes na odkaz Outbacku Sedan, a ještě před ním amerického AMC Eagle, navazuje Volvo S60 Cross Country. Existuje ale velká šance, že podobně jako tento japonský „experiment“ upadne i švédský model v zapomnění.
Zdroj: Car & Driver, autoblog.com, edmunds.com
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.