HISTORIE: Peugeot 205 GTI - Zábavná francouzská motokára

ar5, 2. prosince 2015, 04:00 Aktualizováno 2.12.2015, 13:55 Google+

V roce 1983 se světu představil malý hatchback Peugeot 205, jenž byl prakticky nástupcem dosluhujícího modelu 104. My se však nebudeme zabývat kompletní historií „dvěstěpětky“, nýbrž se podíváme na jeho sportovní verzi GTI.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Peugeot 205 GTI

Peugeot 205 GTI | foto: Peugeot

Sdílejte článek

Tato verze se ukázala o rok později a nejprve dostala benzínový atmosférický motor o objemu 1,6 litru. Ten nabízel výkon 105 koní a až o dva roky později dorazilo silnější GTI s motorem 1,9 a výkonem 130 koní. I přes zdání malého výkonu se ale z tohoto prcka často stával drsný učitel nezkušených řidičů. Jeho vrozené tendence k přetáčivosti po ubrání plynu v zatáčkách totiž často vedly k nehodám. Proto se vlastnictví populárního GTI doporučuje jen zkušeným řidičům, kteří umí využít potenciál auta naplno a nezničit ho v první navlhlé zatáčce.

img-responsive

Peugeot 205 GTI | foto: Peugeot

Svůj podíl na skvělé dynamice a zábavnosti vozu má taktéž lehká váha, která se nikdy nevyšplhala nad jednu tunu. Kompaktní Peugeot 205 GTI měl v době uvedení taktéž za úkol přiblížit vlastnosti sportovního auta širšímu spektru zákazníků a přebrat jich co nejvíc od konkurenčních značek. Výhodou silnější (a také dražší verze) 1.9 GTI byl nejen vyšší výkon, ale také vylepšená výbava.

Ta již v roce 1986 obsahovala  kotoučové brzdy na všech kolech, kožená sportovní sedadla a nebo posilovač řízení. Naopak levnější 1.6 GTI bylo určeno pro lidi s omezeným rozpočtem. Sluší se také zmínit, že Peugeot 205 GTI vycházel ze špičkového pětidveřového provedení 205 GT. K němu se však přidala zatmavená boční okna nebo uzamykatelné víčko palivové nádrže.

Mezi podstatnou technickou zajímavost patří fakt, že později se výkon slabší verze zvýšil použitím hlavy z většího motoru na 115 koní a zároveň silnější 1.9 GTI zeslabila ze 130 na 122 koní. Za to mohla pro změnu instalace katalyzátoru. Bohužel, cenově se automobily tehdy od sebe stále lišily možná až moc.

img-responsive

Peugeot 205 GTI 1.6 | foto: Peugeot

Odlehčené GTI s nápisem Rallye

V tomto případě se jedná o odhlečenou verzi sportovního GTI a pod kapotou se ocitl motor o objemu 1,3 litru. Ten vznikl u divize Peugeot Talbot Sport a dostal označení TU24. Prakticky se však dá říct, že se jedná o posílenou jedenáctistovku se zvětšeným objemem, ostřejší vačkou a dvěma karburátory Weber. Dohromady se povedlo z motoru dostat 103 koní, což bylo vzhledem ke hmotnosti 794 kilogramů fascinující. Díky nízké hmotnosti se dalo dosáhnout až na maximálku 190 km/h. Pro kvalitnější jízdní dovednosti pak přední náprava pocházela  z klasického 205 GTI.

img-responsive

Peugeot 205 Rallye | foto: Peugeot

Rozdíl tak tvořily pouze bubnové brzdy na zadní nápravě, kotouče jste si sem tehdy objednat nemohli. V letech 1990 - 1992 se provedení Rallye dočkalo motoru 1.9 z verze GTI, ovšem jeho výkon byl snížen na 105 koní. Zmíněnou verzi však dnes seženete velmi stěží, údajně se její výroba zastavila na tisíci kusech a navíc se prodávala jen v Německu.

img-responsive

Peugeot 205 GTI | foto: Peugeot

Ono je vlastně těžké sehnat i zachovalý a nebouraný kousek z  obyčejné řady GTI. Jejich majitelé je často přetěžovali, neudržovali ve skvělé kondici a nebo jak už bylo zmíněno, spousta jich skončila omotaná kolem stromů. Kdo by ale i tak za každou cenu chtěl vlastnit snad nejvíc ikonický sportovní vůz od Peugeotu, musí se podívat po zahraničních webech. Tam se dají najít i některé speciální edice, jenž většinou Peugeot uváděl na trhu ve Švýcarsku. Tak či tak, koupě tohoto vozu je zároveň cennou investicí, protože mu neustále roste cena a není neobvyklé dát za zachovalý exemplář s motorem 1.9 GTI i 200 tisíc korun.

Vytisknout

Diskuze: HISTORIE: Peugeot 205 GTI - Zábavná francouzská motokára

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Golf VII GTI v edici Clubsport

VIDEO: Nový ostrý Golf GTI Clubsport řádil na trati Algarve

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud