V roce 1983 se světu představil malý hatchback Peugeot 205, jenž byl prakticky nástupcem dosluhujícího modelu 104. My se však nebudeme zabývat kompletní historií „dvěstěpětky“, nýbrž se podíváme na jeho sportovní verzi GTI.
Tato verze se ukázala o rok později a nejprve dostala benzínový atmosférický motor o objemu 1,6 litru. Ten nabízel výkon 105 koní a až o dva roky později dorazilo silnější GTI s motorem 1,9 a výkonem 130 koní. I přes zdání malého výkonu se ale z tohoto prcka často stával drsný učitel nezkušených řidičů. Jeho vrozené tendence k přetáčivosti po ubrání plynu v zatáčkách totiž často vedly k nehodám. Proto se vlastnictví populárního GTI doporučuje jen zkušeným řidičům, kteří umí využít potenciál auta naplno a nezničit ho v první navlhlé zatáčce.
Svůj podíl na skvělé dynamice a zábavnosti vozu má taktéž lehká váha, která se nikdy nevyšplhala nad jednu tunu. Kompaktní Peugeot 205 GTI měl v době uvedení taktéž za úkol přiblížit vlastnosti sportovního auta širšímu spektru zákazníků a přebrat jich co nejvíc od konkurenčních značek. Výhodou silnější (a také dražší verze) 1.9 GTI byl nejen vyšší výkon, ale také vylepšená výbava.
Ta již v roce 1986 obsahovala kotoučové brzdy na všech kolech, kožená sportovní sedadla a nebo posilovač řízení. Naopak levnější 1.6 GTI bylo určeno pro lidi s omezeným rozpočtem. Sluší se také zmínit, že Peugeot 205 GTI vycházel ze špičkového pětidveřového provedení 205 GT. K němu se však přidala zatmavená boční okna nebo uzamykatelné víčko palivové nádrže.
Mezi podstatnou technickou zajímavost patří fakt, že později se výkon slabší verze zvýšil použitím hlavy z většího motoru na 115 koní a zároveň silnější 1.9 GTI zeslabila ze 130 na 122 koní. Za to mohla pro změnu instalace katalyzátoru. Bohužel, cenově se automobily tehdy od sebe stále lišily možná až moc.
Odlehčené GTI s nápisem Rallye
V tomto případě se jedná o odhlečenou verzi sportovního GTI a pod kapotou se ocitl motor o objemu 1,3 litru. Ten vznikl u divize Peugeot Talbot Sport a dostal označení TU24. Prakticky se však dá říct, že se jedná o posílenou jedenáctistovku se zvětšeným objemem, ostřejší vačkou a dvěma karburátory Weber. Dohromady se povedlo z motoru dostat 103 koní, což bylo vzhledem ke hmotnosti 794 kilogramů fascinující. Díky nízké hmotnosti se dalo dosáhnout až na maximálku 190 km/h. Pro kvalitnější jízdní dovednosti pak přední náprava pocházela z klasického 205 GTI.
Rozdíl tak tvořily pouze bubnové brzdy na zadní nápravě, kotouče jste si sem tehdy objednat nemohli. V letech 1990 - 1992 se provedení Rallye dočkalo motoru 1.9 z verze GTI, ovšem jeho výkon byl snížen na 105 koní. Zmíněnou verzi však dnes seženete velmi stěží, údajně se její výroba zastavila na tisíci kusech a navíc se prodávala jen v Německu.
Ono je vlastně těžké sehnat i zachovalý a nebouraný kousek z obyčejné řady GTI. Jejich majitelé je často přetěžovali, neudržovali ve skvělé kondici a nebo jak už bylo zmíněno, spousta jich skončila omotaná kolem stromů. Kdo by ale i tak za každou cenu chtěl vlastnit snad nejvíc ikonický sportovní vůz od Peugeotu, musí se podívat po zahraničních webech. Tam se dají najít i některé speciální edice, jenž většinou Peugeot uváděl na trhu ve Švýcarsku. Tak či tak, koupě tohoto vozu je zároveň cennou investicí, protože mu neustále roste cena a není neobvyklé dát za zachovalý exemplář s motorem 1.9 GTI i 200 tisíc korun.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.