V roce 1983 se světu představil malý hatchback Peugeot 205, jenž byl prakticky nástupcem dosluhujícího modelu 104. My se však nebudeme zabývat kompletní historií „dvěstěpětky“, nýbrž se podíváme na jeho sportovní verzi GTI.
Tato verze se ukázala o rok později a nejprve dostala benzínový atmosférický motor o objemu 1,6 litru. Ten nabízel výkon 105 koní a až o dva roky později dorazilo silnější GTI s motorem 1,9 a výkonem 130 koní. I přes zdání malého výkonu se ale z tohoto prcka často stával drsný učitel nezkušených řidičů. Jeho vrozené tendence k přetáčivosti po ubrání plynu v zatáčkách totiž často vedly k nehodám. Proto se vlastnictví populárního GTI doporučuje jen zkušeným řidičům, kteří umí využít potenciál auta naplno a nezničit ho v první navlhlé zatáčce.
Svůj podíl na skvělé dynamice a zábavnosti vozu má taktéž lehká váha, která se nikdy nevyšplhala nad jednu tunu. Kompaktní Peugeot 205 GTI měl v době uvedení taktéž za úkol přiblížit vlastnosti sportovního auta širšímu spektru zákazníků a přebrat jich co nejvíc od konkurenčních značek. Výhodou silnější (a také dražší verze) 1.9 GTI byl nejen vyšší výkon, ale také vylepšená výbava.
Ta již v roce 1986 obsahovala kotoučové brzdy na všech kolech, kožená sportovní sedadla a nebo posilovač řízení. Naopak levnější 1.6 GTI bylo určeno pro lidi s omezeným rozpočtem. Sluší se také zmínit, že Peugeot 205 GTI vycházel ze špičkového pětidveřového provedení 205 GT. K němu se však přidala zatmavená boční okna nebo uzamykatelné víčko palivové nádrže.
Mezi podstatnou technickou zajímavost patří fakt, že později se výkon slabší verze zvýšil použitím hlavy z většího motoru na 115 koní a zároveň silnější 1.9 GTI zeslabila ze 130 na 122 koní. Za to mohla pro změnu instalace katalyzátoru. Bohužel, cenově se automobily tehdy od sebe stále lišily možná až moc.
Odlehčené GTI s nápisem Rallye
V tomto případě se jedná o odhlečenou verzi sportovního GTI a pod kapotou se ocitl motor o objemu 1,3 litru. Ten vznikl u divize Peugeot Talbot Sport a dostal označení TU24. Prakticky se však dá říct, že se jedná o posílenou jedenáctistovku se zvětšeným objemem, ostřejší vačkou a dvěma karburátory Weber. Dohromady se povedlo z motoru dostat 103 koní, což bylo vzhledem ke hmotnosti 794 kilogramů fascinující. Díky nízké hmotnosti se dalo dosáhnout až na maximálku 190 km/h. Pro kvalitnější jízdní dovednosti pak přední náprava pocházela z klasického 205 GTI.
Rozdíl tak tvořily pouze bubnové brzdy na zadní nápravě, kotouče jste si sem tehdy objednat nemohli. V letech 1990 - 1992 se provedení Rallye dočkalo motoru 1.9 z verze GTI, ovšem jeho výkon byl snížen na 105 koní. Zmíněnou verzi však dnes seženete velmi stěží, údajně se její výroba zastavila na tisíci kusech a navíc se prodávala jen v Německu.
Ono je vlastně těžké sehnat i zachovalý a nebouraný kousek z obyčejné řady GTI. Jejich majitelé je často přetěžovali, neudržovali ve skvělé kondici a nebo jak už bylo zmíněno, spousta jich skončila omotaná kolem stromů. Kdo by ale i tak za každou cenu chtěl vlastnit snad nejvíc ikonický sportovní vůz od Peugeotu, musí se podívat po zahraničních webech. Tam se dají najít i některé speciální edice, jenž většinou Peugeot uváděl na trhu ve Švýcarsku. Tak či tak, koupě tohoto vozu je zároveň cennou investicí, protože mu neustále roste cena a není neobvyklé dát za zachovalý exemplář s motorem 1.9 GTI i 200 tisíc korun.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.