V roce 1983 se světu představil malý hatchback Peugeot 205, jenž byl prakticky nástupcem dosluhujícího modelu 104. My se však nebudeme zabývat kompletní historií „dvěstěpětky“, nýbrž se podíváme na jeho sportovní verzi GTI.
Tato verze se ukázala o rok později a nejprve dostala benzínový atmosférický motor o objemu 1,6 litru. Ten nabízel výkon 105 koní a až o dva roky později dorazilo silnější GTI s motorem 1,9 a výkonem 130 koní. I přes zdání malého výkonu se ale z tohoto prcka často stával drsný učitel nezkušených řidičů. Jeho vrozené tendence k přetáčivosti po ubrání plynu v zatáčkách totiž často vedly k nehodám. Proto se vlastnictví populárního GTI doporučuje jen zkušeným řidičům, kteří umí využít potenciál auta naplno a nezničit ho v první navlhlé zatáčce.
Svůj podíl na skvělé dynamice a zábavnosti vozu má taktéž lehká váha, která se nikdy nevyšplhala nad jednu tunu. Kompaktní Peugeot 205 GTI měl v době uvedení taktéž za úkol přiblížit vlastnosti sportovního auta širšímu spektru zákazníků a přebrat jich co nejvíc od konkurenčních značek. Výhodou silnější (a také dražší verze) 1.9 GTI byl nejen vyšší výkon, ale také vylepšená výbava.
Ta již v roce 1986 obsahovala kotoučové brzdy na všech kolech, kožená sportovní sedadla a nebo posilovač řízení. Naopak levnější 1.6 GTI bylo určeno pro lidi s omezeným rozpočtem. Sluší se také zmínit, že Peugeot 205 GTI vycházel ze špičkového pětidveřového provedení 205 GT. K němu se však přidala zatmavená boční okna nebo uzamykatelné víčko palivové nádrže.
Mezi podstatnou technickou zajímavost patří fakt, že později se výkon slabší verze zvýšil použitím hlavy z většího motoru na 115 koní a zároveň silnější 1.9 GTI zeslabila ze 130 na 122 koní. Za to mohla pro změnu instalace katalyzátoru. Bohužel, cenově se automobily tehdy od sebe stále lišily možná až moc.
Odlehčené GTI s nápisem Rallye
V tomto případě se jedná o odhlečenou verzi sportovního GTI a pod kapotou se ocitl motor o objemu 1,3 litru. Ten vznikl u divize Peugeot Talbot Sport a dostal označení TU24. Prakticky se však dá říct, že se jedná o posílenou jedenáctistovku se zvětšeným objemem, ostřejší vačkou a dvěma karburátory Weber. Dohromady se povedlo z motoru dostat 103 koní, což bylo vzhledem ke hmotnosti 794 kilogramů fascinující. Díky nízké hmotnosti se dalo dosáhnout až na maximálku 190 km/h. Pro kvalitnější jízdní dovednosti pak přední náprava pocházela z klasického 205 GTI.
Rozdíl tak tvořily pouze bubnové brzdy na zadní nápravě, kotouče jste si sem tehdy objednat nemohli. V letech 1990 - 1992 se provedení Rallye dočkalo motoru 1.9 z verze GTI, ovšem jeho výkon byl snížen na 105 koní. Zmíněnou verzi však dnes seženete velmi stěží, údajně se její výroba zastavila na tisíci kusech a navíc se prodávala jen v Německu.
Ono je vlastně těžké sehnat i zachovalý a nebouraný kousek z obyčejné řady GTI. Jejich majitelé je často přetěžovali, neudržovali ve skvělé kondici a nebo jak už bylo zmíněno, spousta jich skončila omotaná kolem stromů. Kdo by ale i tak za každou cenu chtěl vlastnit snad nejvíc ikonický sportovní vůz od Peugeotu, musí se podívat po zahraničních webech. Tam se dají najít i některé speciální edice, jenž většinou Peugeot uváděl na trhu ve Švýcarsku. Tak či tak, koupě tohoto vozu je zároveň cennou investicí, protože mu neustále roste cena a není neobvyklé dát za zachovalý exemplář s motorem 1.9 GTI i 200 tisíc korun.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?