Na začátku 90.let se začalo navrhovat u automobilky Audi první ostré kombi, jenž se později stalo průkopníkem v dané kategorii a bylo tak zakladatelem dnešních rychlých verzí RS4 a RS6. Krom toho založilo již dnes velmi známé spojení Audi RS a na tehdejším trhu bylo postaveno proti konkurenci v podobě Mercedesu 500 E (W124).
První myšlenka
Vše odstartovalo v okamžiku, když Audi požádala o spolupráci firmu Porsche, protože právě to se Audi zdálo jako nejlepší spoluautor pro vývoj sportovní RS2. Jako zkušený výrobce sportovních vozů nabízel obrovské know-how a vlastní výzkumné centrum s vyspělým zázemím. Audi zase poskytla v té době prověřený vůz 80 Avant a tak spolupráci nic dalšího nebránilo.
Na přelomu let 1992-93 začalo vedení Audi vytvářet své požadavky a provádělo výzkum, aby zjistilo, zda je to vůbec proveditelné takové auto postavit a kolik bude celý projekt stát. A tak, když bylo vše jasné a připravené, začátkem roku 1994 se rozběhla samotná stavba automobilu, který měl ohromit konkurenci a zatopit jim pod jejich kapotami. Ostatně, to se mu také časem podařilo.
Design
Karoserie pocházela z klasické verze Audi 80 Avant, a tak se musela rázně předělat. Největší optické změny se dosáhlo jinou mřížkou kapoty, instalací zpětných zrcátek z Porsche 968 a auto se dočkalo i nového předního spoileru, ve kterém byly instalovány blikače s mlhovými světlomety také od Porsche. Změna dále postihla boční prahy, vzadu se objevil oblejší spoiler a v té době „nový“ znáček RS. Novinkou byla také sdružená zadní světla bez mezery, která udělala celou záď mnohem elegantnější a dodala jí tak sportovní nádech. I taková drobnost odlišila RS2 od běžných 80tek, což poznáte i podle umístění SPZ, jenž se musela přestěhovat na zadní nárazník.
Motor a technika
Audi zpočátku vývoje RS2ky dodala firmě Porsche motory z verze S2 Coupe, což vůbec nebylo špatné. Řadový dvacetiventilový pětiválec s objemem 2,2 litru totiž dosahoval slušného výkonu 230 koní. Ovšem aby se RS2 mohla srovnat se silnou konkurencí, pohonná jednotka musela dostat doping. Její úpravy tedy začaly výměnou vačkových hřídelí, přepracováním vstřikovací jednotky a přemapováním řídící jednotky Bosch Motronic. K tomu přibylo nové a o třetinu větší turbodmychadlo KKK 26. Díky značným úpravám tak motor mohl nabídnout výkon 315 koní při 6.500 otáčkách a nejvyšší točivý moment 410 Nm při 3000 otáčkách.
Zrychlení je vzhledem k váze auta 1600 kg impozantní, z 0-100 km/h mu to trvá 5,4 sekundy a maximálka už tehdy činila 262 km/h (elektronicky omezena). RS2 je vybavena šestistupňovou manuální převodovkou, napojenou na permanentní pohon všech kol Quattro s elektronicky uzavíratelným diferenciálem zadní nápravy, který má do rychlosti 25 km/h stoprocentní svornost. Zajímavá ale byla jedna chyba ze strany Porsche.
Když totiž konstruovalo RS2ku, tak nějakou záhadou vypustilo z hlavy fakt, že pracuje na Audině. Během výroby jejích poloos tak zapomněli na odlišné rozteče uchycení kol. Naštěstí to stavbu vozu neohrozilo a vůz dostal jako omluvu za tento problém 17″ hliníkové disky z Porsche 968. Z něho pocházela i brzdová soustava, tentokrát z edice ClubSport. Jednalo se o čtyřpístkové 304mm velké vzduchem chlazené kotouče na přední nápravě a dvoupístkové 290mm kotouče vzadu.
Jak to vypadalo uvnitř?
Řidič ovládal vůz skrz tříramenný sportovní volant a před sebou měl bíle tónované sportovní budíky. Na středovém panelu se v tomhle skvostu nacházeli na tu dobu špičkové věci. Kromě toho, že tam bylo umístěno ovládání automatické klimatizace, tak řidič měl k dispozici i vysoce kvalitní audioaparaturu BOSE. Takže pokud ho už nudil řev turbomotoru, zařadil na dálnici v ideální rychlosti 6tku, motor se ustálil na nižších otáčkách a řidič si mohl naplno užívat koncertní atmosféru se svou oblíbenou hudbou. Anatomická sedadla Recaro potažena kůží v kombinaci s Alcantarou byla pro tento model samozřejmostí. Navíc, sedadla měla vždy shodnou barvu s karosérií! Ačkoliv Audi RS2 se nabízela se stejnou paletou barev jako běžný model 80 Avant, většina majitelů se uchýlila k pouhým čtyřem: modrá, červená, stříbrná a černá.
Pár vět na závěr
Audi RS2 Avant je špičkový sportovní kombík, který je i po 21 letech lákavou volbou pro opravdového nadšence sportovních vozů od Audi. Mezi lety 1994 – 1995 se vyrobilo celkem 2891 kusů a cena se v současné době pohybuje okolo 450 tisíc Kč za zachovalý kousek. Podle odborníků je to unikátní auto, které udalo směr mnoha jiným značkám a vytvořilo dnešní nabídku sportovních kombíků, které by asi bez tohoto modelu nikdy nevznikly.
Co jste možná nevěděli
- Verze RS2 zrychlí z 0-100 km/h za 5,4 sekundy, ale z 0-97 km/h jí to trvá jen 4.8 s. Jak je to vůbec možné? Důvodem tohoto rozdílu je nevhodně poskládaná převodovka, která si těsně před dosažením rychlosti 100 km/h žádá přeřazení z druhého na třetí rychlostní stupeň.
- Audi RS2 z 0-50 km/h zrychlila rychleji než tehdejší monopost Formule 1 Jacquese Villeneuva z roku 1994!
- Byl vyroben pouze 1 kus modelu Audi RS2 sedan, který je umístěn v muzeu Audi AG. Veškeré sedany RS2 jsou tak pouze předělanými verzemi krotší Audi S2 sedan.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.