Na začátku 90.let se začalo navrhovat u automobilky Audi první ostré kombi, jenž se později stalo průkopníkem v dané kategorii a bylo tak zakladatelem dnešních rychlých verzí RS4 a RS6. Krom toho založilo již dnes velmi známé spojení Audi RS a na tehdejším trhu bylo postaveno proti konkurenci v podobě Mercedesu 500 E (W124).
První myšlenka
Vše odstartovalo v okamžiku, když Audi požádala o spolupráci firmu Porsche, protože právě to se Audi zdálo jako nejlepší spoluautor pro vývoj sportovní RS2. Jako zkušený výrobce sportovních vozů nabízel obrovské know-how a vlastní výzkumné centrum s vyspělým zázemím. Audi zase poskytla v té době prověřený vůz 80 Avant a tak spolupráci nic dalšího nebránilo.
Na přelomu let 1992-93 začalo vedení Audi vytvářet své požadavky a provádělo výzkum, aby zjistilo, zda je to vůbec proveditelné takové auto postavit a kolik bude celý projekt stát. A tak, když bylo vše jasné a připravené, začátkem roku 1994 se rozběhla samotná stavba automobilu, který měl ohromit konkurenci a zatopit jim pod jejich kapotami. Ostatně, to se mu také časem podařilo.
Design
Karoserie pocházela z klasické verze Audi 80 Avant, a tak se musela rázně předělat. Největší optické změny se dosáhlo jinou mřížkou kapoty, instalací zpětných zrcátek z Porsche 968 a auto se dočkalo i nového předního spoileru, ve kterém byly instalovány blikače s mlhovými světlomety také od Porsche. Změna dále postihla boční prahy, vzadu se objevil oblejší spoiler a v té době „nový“ znáček RS. Novinkou byla také sdružená zadní světla bez mezery, která udělala celou záď mnohem elegantnější a dodala jí tak sportovní nádech. I taková drobnost odlišila RS2 od běžných 80tek, což poznáte i podle umístění SPZ, jenž se musela přestěhovat na zadní nárazník.
Motor a technika
Audi zpočátku vývoje RS2ky dodala firmě Porsche motory z verze S2 Coupe, což vůbec nebylo špatné. Řadový dvacetiventilový pětiválec s objemem 2,2 litru totiž dosahoval slušného výkonu 230 koní. Ovšem aby se RS2 mohla srovnat se silnou konkurencí, pohonná jednotka musela dostat doping. Její úpravy tedy začaly výměnou vačkových hřídelí, přepracováním vstřikovací jednotky a přemapováním řídící jednotky Bosch Motronic. K tomu přibylo nové a o třetinu větší turbodmychadlo KKK 26. Díky značným úpravám tak motor mohl nabídnout výkon 315 koní při 6.500 otáčkách a nejvyšší točivý moment 410 Nm při 3000 otáčkách.
Zrychlení je vzhledem k váze auta 1600 kg impozantní, z 0-100 km/h mu to trvá 5,4 sekundy a maximálka už tehdy činila 262 km/h (elektronicky omezena). RS2 je vybavena šestistupňovou manuální převodovkou, napojenou na permanentní pohon všech kol Quattro s elektronicky uzavíratelným diferenciálem zadní nápravy, který má do rychlosti 25 km/h stoprocentní svornost. Zajímavá ale byla jedna chyba ze strany Porsche.
Když totiž konstruovalo RS2ku, tak nějakou záhadou vypustilo z hlavy fakt, že pracuje na Audině. Během výroby jejích poloos tak zapomněli na odlišné rozteče uchycení kol. Naštěstí to stavbu vozu neohrozilo a vůz dostal jako omluvu za tento problém 17″ hliníkové disky z Porsche 968. Z něho pocházela i brzdová soustava, tentokrát z edice ClubSport. Jednalo se o čtyřpístkové 304mm velké vzduchem chlazené kotouče na přední nápravě a dvoupístkové 290mm kotouče vzadu.
Jak to vypadalo uvnitř?
Řidič ovládal vůz skrz tříramenný sportovní volant a před sebou měl bíle tónované sportovní budíky. Na středovém panelu se v tomhle skvostu nacházeli na tu dobu špičkové věci. Kromě toho, že tam bylo umístěno ovládání automatické klimatizace, tak řidič měl k dispozici i vysoce kvalitní audioaparaturu BOSE. Takže pokud ho už nudil řev turbomotoru, zařadil na dálnici v ideální rychlosti 6tku, motor se ustálil na nižších otáčkách a řidič si mohl naplno užívat koncertní atmosféru se svou oblíbenou hudbou. Anatomická sedadla Recaro potažena kůží v kombinaci s Alcantarou byla pro tento model samozřejmostí. Navíc, sedadla měla vždy shodnou barvu s karosérií! Ačkoliv Audi RS2 se nabízela se stejnou paletou barev jako běžný model 80 Avant, většina majitelů se uchýlila k pouhým čtyřem: modrá, červená, stříbrná a černá.
Pár vět na závěr
Audi RS2 Avant je špičkový sportovní kombík, který je i po 21 letech lákavou volbou pro opravdového nadšence sportovních vozů od Audi. Mezi lety 1994 – 1995 se vyrobilo celkem 2891 kusů a cena se v současné době pohybuje okolo 450 tisíc Kč za zachovalý kousek. Podle odborníků je to unikátní auto, které udalo směr mnoha jiným značkám a vytvořilo dnešní nabídku sportovních kombíků, které by asi bez tohoto modelu nikdy nevznikly.
Co jste možná nevěděli
- Verze RS2 zrychlí z 0-100 km/h za 5,4 sekundy, ale z 0-97 km/h jí to trvá jen 4.8 s. Jak je to vůbec možné? Důvodem tohoto rozdílu je nevhodně poskládaná převodovka, která si těsně před dosažením rychlosti 100 km/h žádá přeřazení z druhého na třetí rychlostní stupeň.
- Audi RS2 z 0-50 km/h zrychlila rychleji než tehdejší monopost Formule 1 Jacquese Villeneuva z roku 1994!
- Byl vyroben pouze 1 kus modelu Audi RS2 sedan, který je umístěn v muzeu Audi AG. Veškeré sedany RS2 jsou tak pouze předělanými verzemi krotší Audi S2 sedan.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.