Na začátku 90.let se začalo navrhovat u automobilky Audi první ostré kombi, jenž se později stalo průkopníkem v dané kategorii a bylo tak zakladatelem dnešních rychlých verzí RS4 a RS6. Krom toho založilo již dnes velmi známé spojení Audi RS a na tehdejším trhu bylo postaveno proti konkurenci v podobě Mercedesu 500 E (W124).
První myšlenka
Vše odstartovalo v okamžiku, když Audi požádala o spolupráci firmu Porsche, protože právě to se Audi zdálo jako nejlepší spoluautor pro vývoj sportovní RS2. Jako zkušený výrobce sportovních vozů nabízel obrovské know-how a vlastní výzkumné centrum s vyspělým zázemím. Audi zase poskytla v té době prověřený vůz 80 Avant a tak spolupráci nic dalšího nebránilo.
Na přelomu let 1992-93 začalo vedení Audi vytvářet své požadavky a provádělo výzkum, aby zjistilo, zda je to vůbec proveditelné takové auto postavit a kolik bude celý projekt stát. A tak, když bylo vše jasné a připravené, začátkem roku 1994 se rozběhla samotná stavba automobilu, který měl ohromit konkurenci a zatopit jim pod jejich kapotami. Ostatně, to se mu také časem podařilo.
Design
Karoserie pocházela z klasické verze Audi 80 Avant, a tak se musela rázně předělat. Největší optické změny se dosáhlo jinou mřížkou kapoty, instalací zpětných zrcátek z Porsche 968 a auto se dočkalo i nového předního spoileru, ve kterém byly instalovány blikače s mlhovými světlomety také od Porsche. Změna dále postihla boční prahy, vzadu se objevil oblejší spoiler a v té době „nový“ znáček RS. Novinkou byla také sdružená zadní světla bez mezery, která udělala celou záď mnohem elegantnější a dodala jí tak sportovní nádech. I taková drobnost odlišila RS2 od běžných 80tek, což poznáte i podle umístění SPZ, jenž se musela přestěhovat na zadní nárazník.
Motor a technika
Audi zpočátku vývoje RS2ky dodala firmě Porsche motory z verze S2 Coupe, což vůbec nebylo špatné. Řadový dvacetiventilový pětiválec s objemem 2,2 litru totiž dosahoval slušného výkonu 230 koní. Ovšem aby se RS2 mohla srovnat se silnou konkurencí, pohonná jednotka musela dostat doping. Její úpravy tedy začaly výměnou vačkových hřídelí, přepracováním vstřikovací jednotky a přemapováním řídící jednotky Bosch Motronic. K tomu přibylo nové a o třetinu větší turbodmychadlo KKK 26. Díky značným úpravám tak motor mohl nabídnout výkon 315 koní při 6.500 otáčkách a nejvyšší točivý moment 410 Nm při 3000 otáčkách.
Zrychlení je vzhledem k váze auta 1600 kg impozantní, z 0-100 km/h mu to trvá 5,4 sekundy a maximálka už tehdy činila 262 km/h (elektronicky omezena). RS2 je vybavena šestistupňovou manuální převodovkou, napojenou na permanentní pohon všech kol Quattro s elektronicky uzavíratelným diferenciálem zadní nápravy, který má do rychlosti 25 km/h stoprocentní svornost. Zajímavá ale byla jedna chyba ze strany Porsche.
Když totiž konstruovalo RS2ku, tak nějakou záhadou vypustilo z hlavy fakt, že pracuje na Audině. Během výroby jejích poloos tak zapomněli na odlišné rozteče uchycení kol. Naštěstí to stavbu vozu neohrozilo a vůz dostal jako omluvu za tento problém 17″ hliníkové disky z Porsche 968. Z něho pocházela i brzdová soustava, tentokrát z edice ClubSport. Jednalo se o čtyřpístkové 304mm velké vzduchem chlazené kotouče na přední nápravě a dvoupístkové 290mm kotouče vzadu.
Jak to vypadalo uvnitř?
Řidič ovládal vůz skrz tříramenný sportovní volant a před sebou měl bíle tónované sportovní budíky. Na středovém panelu se v tomhle skvostu nacházeli na tu dobu špičkové věci. Kromě toho, že tam bylo umístěno ovládání automatické klimatizace, tak řidič měl k dispozici i vysoce kvalitní audioaparaturu BOSE. Takže pokud ho už nudil řev turbomotoru, zařadil na dálnici v ideální rychlosti 6tku, motor se ustálil na nižších otáčkách a řidič si mohl naplno užívat koncertní atmosféru se svou oblíbenou hudbou. Anatomická sedadla Recaro potažena kůží v kombinaci s Alcantarou byla pro tento model samozřejmostí. Navíc, sedadla měla vždy shodnou barvu s karosérií! Ačkoliv Audi RS2 se nabízela se stejnou paletou barev jako běžný model 80 Avant, většina majitelů se uchýlila k pouhým čtyřem: modrá, červená, stříbrná a černá.
Pár vět na závěr
Audi RS2 Avant je špičkový sportovní kombík, který je i po 21 letech lákavou volbou pro opravdového nadšence sportovních vozů od Audi. Mezi lety 1994 – 1995 se vyrobilo celkem 2891 kusů a cena se v současné době pohybuje okolo 450 tisíc Kč za zachovalý kousek. Podle odborníků je to unikátní auto, které udalo směr mnoha jiným značkám a vytvořilo dnešní nabídku sportovních kombíků, které by asi bez tohoto modelu nikdy nevznikly.
Co jste možná nevěděli
- Verze RS2 zrychlí z 0-100 km/h za 5,4 sekundy, ale z 0-97 km/h jí to trvá jen 4.8 s. Jak je to vůbec možné? Důvodem tohoto rozdílu je nevhodně poskládaná převodovka, která si těsně před dosažením rychlosti 100 km/h žádá přeřazení z druhého na třetí rychlostní stupeň.
- Audi RS2 z 0-50 km/h zrychlila rychleji než tehdejší monopost Formule 1 Jacquese Villeneuva z roku 1994!
- Byl vyroben pouze 1 kus modelu Audi RS2 sedan, který je umístěn v muzeu Audi AG. Veškeré sedany RS2 jsou tak pouze předělanými verzemi krotší Audi S2 sedan.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?