Historie: De Tomaso - malosériový výrobce aut

Pantera
Pantera, foto: De Tomaso Modena S.p.a.
ar1 4. prosince 2004 22:08
Sdílej:

Modenská značka De Tomaso stojí na čestné čtvrté příčce italské hitparády supersportovních vozů.

Firmu založil temperamentní argentinský Ital, závodník, který byl za účast na neúspěšném atentátu na prezidenta Peróna odsouzen k doživotnímu vyhnanství. Usadil se v Itálii, zabýval se obchodem, a později stavbou závodních a sportovních vozů, nesoucích jeho jméno. První "sériové" auto - dvoumístné kupé Vallelunga - se narodilo roku 1965. Následovaly typy Mangusta, Panthera, sedany Deauville a Longchamp. Pak se na čas stal majitelem značky americký Ford; od něho firmu koupil zpět Alejandro De Tomaso, jenž k ní přikoupil i firmu Maserati. V roce 1989 byl ale nucen odprodat Maserati italskému Fiatu. Následujícího roku byla v Turíně představena modernizovaná verze kupé Pantera designera Marcella Gandini, v Ženevě 1993 pak nové supersportovní kupé Guará, na podzim téhož roku i otevřená verze s karoserií Barchetta. Guará má typický rys vozů De Tomaso - páteřovou nosnou rouru. Podélně před zadní nápravou umístili nepříliš upravený motor BMW V8 3982 cm3 (224 kW, největší rychlost 270 km/h). Za poslední dva roky vyrobila firma pouze 15 kusů Guará; v Turíně 1996 představila úplně nový typ 2 + 2místného kupé Biguá se střechou typu targa. Po skrytí zadní části střechy vznikne otevřený spider. V současnosti je Alejandro De Tomaso jediným exotickým italským výrobcem automobilů, jenž se může pyšnit přívlastkem "nezávislý". Během následujících pěti let továrna v Modeně předpokládá vyrobit na 20 000 automobilů s celkovým obratem 350 miliónů EURO. De Tomaso chce prohloubit existující spolupráci s ruskou automobikou UAZ. V plánu je stavba nové továrny ve městě Cutro, v provincii Crotone, kde se budou vyvíjet terénní vozy 4x4. Tuto aktivitu podpoří také partner ENI Sud (ENI Group). UAZ, již tradiční ruský výrobce terénních vozů 4x4, v současnosti patří do skupiny "Severstal, tedy jedné z předních hutních společností. Je to první významná evropská operace po pádu Berlinské zdi, která se zaměřuje na tzv. Off Roady. Dohoda mezi De Tomaso a UAZ je skutečně velkým projektem. Směřuje k vývoji a prodeji SUV automobilu "Simbir" do celé Evropy. V současnosti Alejandro De Tomaso spolupracuje s novými partnery, kteří mu pomohli připojit jeho značku k Maserati, Guzzi a dalším výrobcům automobilů. Pilně se pracuje na nových modelech "Pantera" a "Vallelunga", které budou v sobě opět odrážet posleství, jenž vyžadují fanoušci této exotické automobilky. Foto: De Tomaso Modena S.p.a.
Témata:
Stalo se