Historie: Giuseppe Bertone

ar1, 26. června 2004, 13:00 Google+

Bertone byl až do své náhlé smrti šéf nejstarší z dodnes existujících italských karosářských firem, kterou vybudoval z malé dílny, založené jeho otcem v roce 1912.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Giuseppe "Nuccio" Bertone

Giuseppe "Nuccio" Bertone | foto: AUTO forum

Sdílejte článek

Carrozzeria Bertone v Grugliasku u Turína, nejprve vyvíjející karoserie pro automobilky Fiat, Alfa Romeo a Lancia, se po druhé světové válce rozrostla v malou továrnu s vlastní výrobou karoserií. Bertone, designér z vášně, je sám autorem jen několika návrhů karoserií z prvního období firmy, které ale všechny zničil za války požár. Byl však znamenitý organizátor a využíval svých znalostí ze studia ekonomie a obchodu. Významně přispěl ke zprůmyslnění italského karosářství. Měl cit pro design a vyhledávání talentovaných spolupracovníků, jakými byli mj. i jeho šéfdesignéři Scaglione, Giugiaro, Gandini či Deschamps, o jejichž růst se nesporně zasloužil. Pod jeho vedením vznikla řada pozoruhodných karoserií dodnes považovaných za milníky automobilového designu. Od roku 1950 to byla asi stovka designérských a koncepčních studií či prototypů, jako byly BAT 5 a 7, Chevrolet Corvair Testudo, Alfa Romeo Carabo a z nejnovějších kupé Kayak či vůz pro volné chvíle Sportut.

Spolupráce s předními automobilkami přinesla řadu návrhů karoserií sériových vozů, z nichž některé vyráběla přímo Bertonova firma. Patří k nim např. Alfa Romeo Giulietta Sprint (1954), Fiat 850 Spider (1964), Lamborghini Countach a Fiat X1/9 (1973). Dále pak Lancia Stratos (1974), VW Polo (1975), Volvo 262 C (1977), Škoda Favorit (1987) či Citroen Xantia (1992).

Výrazným představitelem Bertonova originálního designu byl sériovově vyráběný roadster Fiat X 1/9.

V Bertonově designérském studiu vznikla i řada pozoruhodných prototypů vozidel nekonvenční koncepce. Patří k nim i velkoprostorový Genesis s dvanáctiválcem Lamborghini z roku 1988.



AUTO forum

Vytisknout

Diskuze: Historie: Giuseppe Bertone

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Centrální vtřikování - jednobodové

Technika: Centrální vstřikování

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud