Historie: Giuseppe Bertone

ar1, 26. června 2004, 13:00 Google+

Bertone byl až do své náhlé smrti šéf nejstarší z dodnes existujících italských karosářských firem, kterou vybudoval z malé dílny, založené jeho otcem v roce 1912.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Giuseppe "Nuccio" Bertone

Giuseppe "Nuccio" Bertone | foto: AUTO forum

Sdílejte článek

Carrozzeria Bertone v Grugliasku u Turína, nejprve vyvíjející karoserie pro automobilky Fiat, Alfa Romeo a Lancia, se po druhé světové válce rozrostla v malou továrnu s vlastní výrobou karoserií. Bertone, designér z vášně, je sám autorem jen několika návrhů karoserií z prvního období firmy, které ale všechny zničil za války požár. Byl však znamenitý organizátor a využíval svých znalostí ze studia ekonomie a obchodu. Významně přispěl ke zprůmyslnění italského karosářství. Měl cit pro design a vyhledávání talentovaných spolupracovníků, jakými byli mj. i jeho šéfdesignéři Scaglione, Giugiaro, Gandini či Deschamps, o jejichž růst se nesporně zasloužil. Pod jeho vedením vznikla řada pozoruhodných karoserií dodnes považovaných za milníky automobilového designu. Od roku 1950 to byla asi stovka designérských a koncepčních studií či prototypů, jako byly BAT 5 a 7, Chevrolet Corvair Testudo, Alfa Romeo Carabo a z nejnovějších kupé Kayak či vůz pro volné chvíle Sportut.

Spolupráce s předními automobilkami přinesla řadu návrhů karoserií sériových vozů, z nichž některé vyráběla přímo Bertonova firma. Patří k nim např. Alfa Romeo Giulietta Sprint (1954), Fiat 850 Spider (1964), Lamborghini Countach a Fiat X1/9 (1973). Dále pak Lancia Stratos (1974), VW Polo (1975), Volvo 262 C (1977), Škoda Favorit (1987) či Citroen Xantia (1992).

Výrazným představitelem Bertonova originálního designu byl sériovově vyráběný roadster Fiat X 1/9.

V Bertonově designérském studiu vznikla i řada pozoruhodných prototypů vozidel nekonvenční koncepce. Patří k nim i velkoprostorový Genesis s dvanáctiválcem Lamborghini z roku 1988.



AUTO forum

Vytisknout

Diskuze: Historie: Giuseppe Bertone

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Centrální vtřikování - jednobodové

Technika: Centrální vstřikování

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud