1934: zrození modelu Citroën Traction Avant

ar1, 13. dubna 2004, 23:56 Google+

Dne 24. března 1934 byl model Traction Avant představen nejvýznamnějším prodejcům vozů značky Citroën a první zákazník si tento vůz odvezl 7. května téhož roku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Traction Avant

Traction Avant | foto: Citroën ČR

Sdílejte článek

Této události nicméně předcházelo obrovské množství práce: zbourání a přestavba (za pět měsíců od dubna do září 1933) montážních závodů automobilky v Quai de Javel. Tyto závody byly přestavěny na velký komplex, ve kterém se pod prosklenou kanceláří André Citroëna nacházely dvě paralelní montážní linky o délce 250 metrů. Výrobní kapacita této nové továrny byla tisíc vozů denně.

Ani během stavebních prací nebyla přerušena výroba a z montážních linek i nadále sjíždělo 250 vozů denně. Dne 12. března 1933 nastoupil do automobilky Citroën tehdy čtyřicetiletý inženýr André Lefèbvre a přinesl si sebou bohaté zkušenosti z automobilek Voisin a Renault.

Tohoto muže si vybral André Citroën, jak bylo jeho zvykem, aby využil jeho skvělých technických znalostí k rychlé návratnosti investice vložené do výstavby nového závodu a také proto, že chtěl získat náskok před konkurencí a nabídnout zákazníkům „již dnes automobil budoucnosti“. Lefèbvre přinesl projekt modelu Traction Avant, tedy projekt, který André Citroëna přiměl k dočasnému přerušení rozvoje jeho dalšího nápadu - malého vozu pro širokou veřejnost s motorem se dvěma vodorovně uloženými válci: z tohoto nápadu časem vznikl slavný model 2 CV, který však představili až nástupci André Citroëna.

Na konci března 1933 je rozhodnuto: model Traction Avant musí být představen na Autosalónu v příštím roce.

Od zahájení projektu do vyrobení prvního kusu neuplyne ani 18 měsíců (oproti obvyklým 60 měsícům).

Lefèbvre se obklopil týmem specialistů, z nichž nejvýznamnější byl Flaminio Bertoni, průmyslový návrhář, malíř, sochař a vynálezce. Bertoni byl důstojným žákem Leonarda da Vinci, měl cit pro linie, aerodynamičnost a tvary a vytvořil dokonalý avantgardní design modelu Traction. První model vozu Traction vyrobil z plastelíny a ukázal ho André Citroënovi (a jeho žene Giorgině), který jej nadšeně schválil. A tak, 24. března 1934 byl model Traction Avant 7 hotov: od té doby se na několik dalších let stal tento model synonymem společnosti Citroën a naopak. Vůz měl revoluční karosérii (byl to mimo jiné vůbec první vůz bez stupačky), čtyřválcový řadový motor 1303 cm3, dosahoval maximální rychlosti 100 km/h, byl vybaven třístupňovou převodovkou, předními a zadními bubnovými brzdami, předními a zadními tlumiči s torzními tyčemi, nezávislým zavěšením předních kol a samozřejmě, jako první sériově vyráběný vůz, měl hnanou přední nápravu.

Model Traction se vyráběl až do roku 1957 v různých modelových řadách (model „11“, „15“ či 9 prototypů 22 CV s osmi válci do V a maximální rychlostí 140 km/h). Do jeho nahrazení dalším slavným modelem automobilky Citroën, modelem DS, který byl rovněž dílem Lefèbvrea a Bertoniho, se vyrobilo celkem 758 948 vozů řady Traction.

Citroën ČR
Vytisknout

Diskuze: 1934: zrození modelu Citroën Traction Avant

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Představen nový Saab 9-7x - anotační foto

Představen nový Saab 9-7x

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud