Pre zasvätených je to “pojem“. Pre verejnosť je to “pekné BMW“ a pre laika je to “akési auto, síce staršie vyzerajúce, ale asi dobré, keďže má len troje dvere“.
Spomeňme si ale my zasvätený, o čo sa jedná. Každému z nás sa rozbúši srdce a poniektorým sa aj začnú lesknúť oči pri toľkej nostalgii.
Nakuknime letmo do histórie, čo za auto ničilo konkurenciu už na počiatku svojej éry. Verzia e36 kupé bola postavená už v roku 1992 a hneď o rok neskôr prišiel aj kabriolet. Venujme sa ale klasickej kupé verzií s pevnou strechou, pretože vlastniť toto auto aj dnes, znamená stále, aj keď s uplynutím značného merítka času, zničenie vo Vašom meste minimálne 75% ostatných šoférov. Znamená to asi to, že na semaforoch budete kráľom.
V čom teda bola výnimočnosť tohto modelu? To čo robí kupátko výnimočným nie je len jeho nadčasový dizajn, agresívne športové tvary, ale najmä motor. Na vynikajúci motor sme predsa u BMW zvyknutý. Ale vedel toto človek, ktorý si išiel v 92hom vyskúšať jazdu e36 325i coupe k svojmu predajcovi? Rešpekt už budia samotné technické parametre auta, veď posúďte sami: motor: radový šesťválec uložený pod prednou kapotou pozdĺžne, viacbodové vstrekovanie, 12 ventilov a zdvihový objem 2494 ccm. Táto strojovňa zabezpečovala výkon 141 kW / 192 koní pri 5900 otáčkach. Úctihodný točivý moment 250 Nm pri 4200 otáčkach a pohon zadnej nápravy dával vozidlu neskutočnú dynamiku a páliť gumy pri každom rozjazde či prejazde prudšou zákrutou nebol žiaden problém. Takáto „troječka“ s pohotovostnou hmotnosťou iba 1240 kg v spojení s manuálnou prevodovkou robili z auta dravca. Práve hmotnosť je to, čo bolo výsadou e36, motor a podvozok nie je treba rozpitvávať – kto sa nepreviezol, neuverí. Škoda, že hmotnosť je momentálne to, čo trápi BMW a aj mňa, pri uvádzaní nových modelov. Áno, pribúdajú kone, aj bezpečnostných prvkov je veľa, dizajn priam bezkonkurenčný, ale kilá sú poznať, aj keď stále existuje iba úzka škála prevažne nemeckých automobiliek, ktoré sa môžu snažiť konkurovať.
Nemám veľký finančný obnos a chcel by som staršie športovejšie naladené auto. Bude dobrou voľbou e36 325ci? Ten, kto sa usmieva tak ako ja, ten vie čo bola e36 325ci zač. Kto to nevie, alebo to pozná len z počutia, môže si byť istý, že to nie sú fámy ani povery. Je to realita a automobilka BMW, ktorá vyrobila toto vozidlo. Myslím, že športovejšiemu vodičovi a do mestskej premávky je toto auto postačujúce a pokiaľ ide mládežníkovi o to, aby ohúril dámu – má šancu.
Ale pozor! 192 koní a nízka hmotnosť s absenciou stabilizačných systémov môžu byť zradné. Ale pre nás zasvätených je to práve to, čo sa nám na tomto staršom „báve“ páči.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).