Pre zasvätených je to “pojem“. Pre verejnosť je to “pekné BMW“ a pre laika je to “akési auto, síce staršie vyzerajúce, ale asi dobré, keďže má len troje dvere“.
Spomeňme si ale my zasvätený, o čo sa jedná. Každému z nás sa rozbúši srdce a poniektorým sa aj začnú lesknúť oči pri toľkej nostalgii.
Nakuknime letmo do histórie, čo za auto ničilo konkurenciu už na počiatku svojej éry. Verzia e36 kupé bola postavená už v roku 1992 a hneď o rok neskôr prišiel aj kabriolet. Venujme sa ale klasickej kupé verzií s pevnou strechou, pretože vlastniť toto auto aj dnes, znamená stále, aj keď s uplynutím značného merítka času, zničenie vo Vašom meste minimálne 75% ostatných šoférov. Znamená to asi to, že na semaforoch budete kráľom.
V čom teda bola výnimočnosť tohto modelu? To čo robí kupátko výnimočným nie je len jeho nadčasový dizajn, agresívne športové tvary, ale najmä motor. Na vynikajúci motor sme predsa u BMW zvyknutý. Ale vedel toto človek, ktorý si išiel v 92hom vyskúšať jazdu e36 325i coupe k svojmu predajcovi? Rešpekt už budia samotné technické parametre auta, veď posúďte sami: motor: radový šesťválec uložený pod prednou kapotou pozdĺžne, viacbodové vstrekovanie, 12 ventilov a zdvihový objem 2494 ccm. Táto strojovňa zabezpečovala výkon 141 kW / 192 koní pri 5900 otáčkach. Úctihodný točivý moment 250 Nm pri 4200 otáčkach a pohon zadnej nápravy dával vozidlu neskutočnú dynamiku a páliť gumy pri každom rozjazde či prejazde prudšou zákrutou nebol žiaden problém. Takáto „troječka“ s pohotovostnou hmotnosťou iba 1240 kg v spojení s manuálnou prevodovkou robili z auta dravca. Práve hmotnosť je to, čo bolo výsadou e36, motor a podvozok nie je treba rozpitvávať – kto sa nepreviezol, neuverí. Škoda, že hmotnosť je momentálne to, čo trápi BMW a aj mňa, pri uvádzaní nových modelov. Áno, pribúdajú kone, aj bezpečnostných prvkov je veľa, dizajn priam bezkonkurenčný, ale kilá sú poznať, aj keď stále existuje iba úzka škála prevažne nemeckých automobiliek, ktoré sa môžu snažiť konkurovať.
Nemám veľký finančný obnos a chcel by som staršie športovejšie naladené auto. Bude dobrou voľbou e36 325ci? Ten, kto sa usmieva tak ako ja, ten vie čo bola e36 325ci zač. Kto to nevie, alebo to pozná len z počutia, môže si byť istý, že to nie sú fámy ani povery. Je to realita a automobilka BMW, ktorá vyrobila toto vozidlo. Myslím, že športovejšiemu vodičovi a do mestskej premávky je toto auto postačujúce a pokiaľ ide mládežníkovi o to, aby ohúril dámu – má šancu.
Ale pozor! 192 koní a nízka hmotnosť s absenciou stabilizačných systémov môžu byť zradné. Ale pre nás zasvätených je to práve to, čo sa nám na tomto staršom „báve“ páči.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?