Seat 600: auto emoción trochu jinak

Martin Hájek, 12. července 2007, 12:36 Google+

SEAT chystá oslavy! Od července 2007 do června 2008 si španělská automobilka bude připomínat 50. výročí zahájení výroby modelu SEAT 600.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Venom GT

Venom GT | foto: Seat

Sdílejte článek

Nesmírně důležitý automobil opouštěl výrobní linky v komplexu Zona Franca v Barceloně po dobu 16 let. Celkem vznikl ve více než 790 000 exemplářích různých verzí a provedení a stal se jedním z automobilů, které v letech 1957 až 1973 přispěly k motorizaci Španělska.

V roce 1957 již SEAT licenčně vyráběl model 1400, ale jednání s FIATem nakonec vyústila v zavedení dalšího, ještě důležitějšího modelu. Dva měsíce po uvedení na trh v Itálii byla ve Španělsku zahájena licenční výroba legendárního FIATu 600. Na voze ale byly provedeny úpravy, které měly automobil ještě vylepšit. Byl pozměněn kompresní poměr motoru, rozvody a posunovací okna byla vyměněna za stahovací. Také design doznal kosmetických změn, původní silueta však byla zachována.

Originální FIAT 600, který navrhoval Dante Giacosa, vznikal se zvláštním zadáním: měl mít čtyřmístný interiér a vážit pouze 450 kilogramů, z čehož 200 kg mělo připadat na mechanické části a 250 kg na karoserii. Požadavkem bylo, aby levné a jednoduché autíčko nezdržovalo provoz. Šestistovka uměla vyvinout i rychlost nad 85 km/h.

Koncepce úspěšných automobilů od Volkswagenu či Renaultu, rozhodla pro uspořádání hnacího ústrojí s filozofií "vše vzadu". Ze začátku sice panovaly pochybnosti o tom, zda bude vůz dobře ovladatelný za všech podmínek a rychlostí, praxe ale ukázala, že to byla dobrá volba. Pohonnou jednotkou měl být zprvu vzduchem chlazený dvouválec, nakonec se ale do sériové výroby dostal řadový vodou chlazený čtyřválec o objemu 570 cm3 s nejvyšším výkonem 16 k. Vyznačoval se velmi vysokou spolehlivostí, která vycházela z myšlenky, že motor (a vlastně i celé auto) má být tak jednoduchý, jak jen může být.

Během éry SEATu 600 byla na trh uvedena řada modifikací odlišených písmeny za označením 600. Nejvýkonnější SEAT 600 L z roku 1972 dosahoval nejvyššího výkonu 32,5 k (dle metodiky SAE) a jeho nejvyšší rychlost činila 120 km/h.

Seat

Vytisknout

Diskuze: Seat 600: auto emoción trochu jinak

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

GT

Tuningové odpružení KW pro Opel GT

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud