Píše se rok 1986 a z výrobní linky Bmw právě sjíždí první model s označením „M3“, v té době neměl nikdo tušení, že se stane legendou a dnes již sběratelským kouskem!
První trojkovou řadou, do které se pustila divize Bmw Motorsport byla právě E30, stalo se tak 5 let po té, co závodní oddělení ukončilo výrobu modelu M1. Sériová výroba měla být původně omezena na 5.000 kusů, tak aby splnila podmínky pro závodní skupinu A, kde měla být hlavním konkurentem pro Mercedes-Benz 190 (W203) z roku 1983, ale díky velkému zájmu veřejnosti se jich do roku 1991 vyrobila téměř 18.000 kusů.
Designově se M3 oproti klasické verzi lišila rozšířenými blatníky, jiným předním a zadním nárazníkem a přechodem zadního okna na víko kufru spolu s křídlem. Ovšem největší změna nastala pod kapotou, přestože klasická trojková řada měla řadové šestiválce o objemu až 2,5 litru, M3 měla pouze čtyřválec, ten se stal základem pro vysokootáčkový motor o objemu 2,3 litru s 16-ti ventilovou technikou a katalyzátorem, výsledkem je výkon 143kw / 185 koní (nesl označení S14).
Později byly motory upravovány řízenými vačkami, zvětšenou kompresí a neměly katalyzátor, tam se výkon vyšplhal až na 215 koní. Bmw motorsport vyrábělo i verze M3 kabrio, ty se staly ve své době nejrychlejšími kabriolety pro 4 pasažéry na světě a jejich cena je mnohdy dvojnásobně vyšší než-li kupé M3. Vysoký výkon spolu s nízkou hmotností a špičkovým podvozkem zaručoval jedinečné jízdní vlastnosti, které jste zužitkovali jako v běžném provozu, tak na okruhu. Vynikající vyvážení a komunikace řidiče s vozem, akcelerace z 0 – 100 km/h za 6,9s nebo maximální rychlost 237km/h bohatě stačila na zesměšnění většiny vozů a to platí i v současné době!
Rozšíření karoserie mělo zapříčinění i několik změn na podvozku, širší blatníky a nápravy pojmuly větší 15“ kola a širší pneumatiky, brzdy byly zaměněny za větší z řady 5 E28. Později se vyrobily i speciální edice EVO I, II a III s vylehčenou karosérii, lepší aerodynamikou, brzdami nebo širšími blatníky pro 18“ kola na DTM. Produkce M3 byla ukončena v roce 1991.
Kapitolou samou pro sebe jsou závody, zde E30 M3 vyhrála snad vše co se dalo a to jak v DTM, cestovních vozech, 24h na Nurburgringu, několikanásobný vítěz Guia Race nebo vítězství v jednorázovém závodě kolem světa v roce 1987, či nespočet dalších vítězství v závodech po celé Evropě. V roce 2004 bylo oceněno společností „Sports Car International“ jako jedno ze šesti nejlepších vozů 80-tých let.
Dodnes je božská E30 M3 považována za nejhravější trojkovou řadu všech dob a pro většinu fanoušků Bmw je to kultovní záležitost, která je bohužel spjata s nedostatkem na trhu, majitelé si jej cení natolik, že jej nepustí z ruky a sehnat kvalitní kousek je nadmíru obtížné, a pokud se Vám to podaří počítejte s cenou okolo 300 tis.Kč.
foto: Bmw
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).