Návrat do minulosti: Bmw E30 M3

Martin Kovalčík, 27. prosince 2006, 21:41 Google+

Píše se rok 1986 a z výrobní linky Bmw právě sjíždí první model s označením „M3“, v té době neměl nikdo tušení, že se stane legendou a dnes již sběratelským kouskem!

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
M3 E30

M3 E30 | foto: BMW Group

Sdílejte článek






První trojkovou řadou, do které se pustila divize Bmw Motorsport byla právě E30, stalo se tak 5 let po té, co závodní oddělení ukončilo výrobu modelu M1. Sériová výroba měla být původně omezena na 5.000 kusů, tak aby splnila podmínky pro závodní skupinu A, kde měla být hlavním konkurentem pro Mercedes-Benz 190 (W203) z roku 1983, ale díky velkému zájmu veřejnosti se jich do roku 1991 vyrobila téměř 18.000 kusů.

Designově se M3 oproti klasické verzi lišila rozšířenými blatníky, jiným předním a zadním nárazníkem a přechodem zadního okna na víko kufru spolu s křídlem. Ovšem největší změna nastala pod kapotou, přestože klasická trojková řada měla řadové šestiválce o objemu až 2,5 litru, M3 měla pouze čtyřválec, ten se stal základem pro vysokootáčkový motor o objemu 2,3 litru s 16-ti ventilovou technikou a katalyzátorem, výsledkem je výkon 143kw / 185 koní (nesl označení S14).

Později byly motory upravovány řízenými vačkami, zvětšenou kompresí a neměly katalyzátor, tam se výkon vyšplhal až na 215 koní. Bmw motorsport vyrábělo i verze M3 kabrio, ty se staly ve své době nejrychlejšími kabriolety pro 4 pasažéry na světě a jejich cena je mnohdy dvojnásobně vyšší než-li kupé M3. Vysoký výkon spolu s nízkou hmotností a špičkovým podvozkem zaručoval jedinečné jízdní vlastnosti, které jste zužitkovali jako v běžném provozu, tak na okruhu. Vynikající vyvážení a komunikace řidiče s vozem, akcelerace z 0 – 100 km/h za 6,9s nebo maximální rychlost 237km/h bohatě stačila na zesměšnění většiny vozů a to platí i v současné době!

Rozšíření karoserie mělo zapříčinění i několik změn na podvozku, širší blatníky a nápravy pojmuly větší 15“ kola a širší pneumatiky, brzdy byly zaměněny za větší z řady 5 E28. Později se vyrobily i speciální edice EVO I, II a III s vylehčenou karosérii, lepší aerodynamikou, brzdami nebo širšími blatníky pro 18“ kola na DTM. Produkce M3 byla ukončena v roce 1991.

Kapitolou samou pro sebe jsou závody, zde E30 M3 vyhrála snad vše co se dalo a to jak v DTM, cestovních vozech, 24h na Nurburgringu, několikanásobný vítěz Guia Race nebo vítězství v jednorázovém závodě kolem světa v roce 1987, či nespočet dalších vítězství v závodech po celé Evropě. V roce 2004 bylo oceněno společností „Sports Car International“ jako jedno ze šesti nejlepších vozů 80-tých let.

Dodnes je božská E30 M3 považována za nejhravější trojkovou řadu všech dob a pro většinu fanoušků Bmw je to kultovní záležitost, která je bohužel spjata s nedostatkem na trhu, majitelé si jej cení natolik, že jej nepustí z ruky a sehnat kvalitní kousek je nadmíru obtížné, a pokud se Vám to podaří počítejte s cenou okolo 300 tis.Kč.

foto: Bmw


Vytisknout

Diskuze: Návrat do minulosti: Bmw E30 M3

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat ?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

reklama

Doporučujeme

Compass

Startech představuje svou úpravu Jeep Compass

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud