Ano, je to přesně 30 let kdy z výrobní linky sjela první Fiesta, v té době Ford nevěděl, že vytvořil automobilovou ikonu, která později pohltila městský provoz.
Cena prvních modelů v Anglii byla jen 1.859 liber, což mělo za následek prudký růst prodeje a snadnou dostupnost, tato vášeň se od roku 1976 dochovala až dodnes. Za 30 let působnosti na anglickém trhu se prodalo přes 3,2 milionu Fiest. Kdybychom poskládali všechny Fiesty na sebe výška by přesáhla Mount-Everest 500-krát, kdybychom je zaparkovali za sebe fronta by byla dlouhá z Londýna až na Bali!
Marketinkový ředitel Fordu Steve Hood tvrdí, že popularita vozu je dána prodejním úspěchem, ve svých začátcích patřila Fiesta k 10-ti nejprodávanějším vozidlům v Británii. V roce 1990, 91, 96 a 98 byla Fiesta nejprodávanějším autem vůbec.
Dnes, po 30-ti letech zůstává Fiesta nejpopulárnější volbou mezi zákazníky v sektoru malých městských vozidel. V roce 2005 se podílela 14,2 procenty na trhu. V roce 2006 je k dispozici jak ve tří-dvéřové, tak pěti-dvéřové variantě ve výbavě Zetec, Ghia, S s ST. Zákazník si může vybrat mezi benzínovými motory 1,25, 1,4 , 1,6 a 2,0 nebo turbodieselovou 1,4 a 1,6
Fiesta - časový přehled: 1973 první Fiesta 1976 Mk , 1.0 a 1.1- litru Ghia 1978 Fiesta vítězí v britské soutěži o nejlepší design 1979 miliontá prodaná Fiesta. Sportovní verze XR2 1983 Mk II s pátým převodovým stupněm. 1.6 litrový diesel 1984 první Fiesta běžící na bezolovnatý benzín 1987 nejlepší obchodní rok - 154,000 prodaných vozů v Británii 1989 Mk III s ABS 1990 135PS RS turbo 1994 airbag jako standard 1995 Mk IV s motorem Zetec. Dva airbagy jako standard 2002 pěti-dvéřová verze 2003 tří-dvéřová verze 2005 150PS Fiesta ST - nejvýkonnější model doposud 2006 MK VII s hlasovou aktivací a Bluetooth
zdroj: Ford motor company
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?