Návrat do minulosti: Porsche 356 Speedster

Martin Kovalčík, 29. ledna 2006, 13:32 Google+

První Porsche, které kdy ruka vyrobila bylo v rakouském Gmundu, kam se automobilka přestěhovala v závěru druhé světové války. Model 356 vycházel z Volkswagenu Brouk.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
356 Speedster

356 Speedster | foto: Autoindex.org

Sdílejte článek

Porsche 356/1, jak je nazýván první kus měl otevřenou karoserii pro dva pasažéry a konstrukci z trubkových rámů s jedinečným zavěšením motoru za zadní nápravou. Celohliníková konstrukce, motory a hnací ústrojí byly složeny ručně bez strojní pomoci. Plochý čtyř - válcový motor s protilehlými typu boxer byl jak je u Porsche dlouhodobým zvykem vzduchem chlazený, ten měl v první sérii objem 1,1 litru a dával výkon 40 koní, maximální rychlost byla přes 135 km/h. V roce 1948 se podařily vyrobit jen 4 kusy, zatímco v roce ´49 a částečně i ´50 dalších 60 modelů. Tyto kusy jsou dnes jedny z nejvzácnějších a jsou nazývány „Gmund kupé“.

V roce 1950 se malá automobilka přesunula do továrny ve Stuttgartu, kde se podařilo vyrobit do konce roku rovných 298 vozidel. O rok později, tedy v roce 1951 se výroba rozšířila o další tři motory, všechny byly typu boxer a chlazené vzduchem, jednalo se o obsahy 1100cc, 1300cc a 1500cc. Nejvýkonnější z nich model 1500 Super disponoval výkonem 55kw tedy 75 koní. Spolu s novými motory přišlo Porsche s mechanickou synchronizovanou převodovkou. V roce 1952 ještě přibyl model America Roadster s odnímatelným čelním sklem. Vyrobilo se jich pouhých 16 kusů.

V roce 1953 potřebovalo Porsche více soutěžit a to hlavně na americkém trhu a tak se narodil model Speedster! Vycházel v podstatě z kabrioletu, ovšem zkrátilo se mu čelní sklo, tím se mu dodalo ještě více sportovního šmrncu a k tomu se přidala i velmi slušná cenovka, pouhých 2.995 dolarů.

Rok 1954 byl opět štědrý, spolu se Speedsterem pro domácí trh přišlo 6 různých motorů: 1100, 1300, 1300A, 1300S, 1500, 1500 Super. O dva roky později přišel model 356A s ocelovou konstrukcí, menšími koly a křivočarým čelním sklem a také model 356 Carrera s motorem 1500 GS s výkonem 100 koní, později v roce 1958 se objevil jako kabriolet, jednalo se v podstatě o aktualizovaný Speedster s větším čelním sklem, spouštěcími okny a dalšími doplňky.

V roce 1959 se objevil model 356B a v roce 1962 vstoupil do produkce 356C a následně i Carrera 2 se 130 koňmi v provedení kupé i kabriolet v celkovém počtu 450 kusů. Do konce roku 1965 se stačil vyrobit ještě model 356C s motorem 1600C a 1600SC s kotouči na všech kolech, těch se prodalo přes 76.000. Tím byla ukončena slavná série modelů 356, které nahradila na trhu méně populární série 914.

foto: autoindex.org

Vytisknout

Diskuze: Návrat do minulosti: Porsche 356 Speedster

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

159

Alfa Romeo 159 v testu EuroNcap

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud