První Porsche, které kdy ruka vyrobila bylo v rakouském Gmundu, kam se automobilka přestěhovala v závěru druhé světové války. Model 356 vycházel z Volkswagenu Brouk.
Porsche 356/1, jak je nazýván první kus měl otevřenou karoserii pro dva pasažéry a konstrukci z trubkových rámů s jedinečným zavěšením motoru za zadní nápravou. Celohliníková konstrukce, motory a hnací ústrojí byly složeny ručně bez strojní pomoci. Plochý čtyř - válcový motor s protilehlými typu boxer byl jak je u Porsche dlouhodobým zvykem vzduchem chlazený, ten měl v první sérii objem 1,1 litru a dával výkon 40 koní, maximální rychlost byla přes 135 km/h. V roce 1948 se podařily vyrobit jen 4 kusy, zatímco v roce ´49 a částečně i ´50 dalších 60 modelů. Tyto kusy jsou dnes jedny z nejvzácnějších a jsou nazývány „Gmund kupé“.
V roce 1950 se malá automobilka přesunula do továrny ve Stuttgartu, kde se podařilo vyrobit do konce roku rovných 298 vozidel. O rok později, tedy v roce 1951 se výroba rozšířila o další tři motory, všechny byly typu boxer a chlazené vzduchem, jednalo se o obsahy 1100cc, 1300cc a 1500cc. Nejvýkonnější z nich model 1500 Super disponoval výkonem 55kw tedy 75 koní. Spolu s novými motory přišlo Porsche s mechanickou synchronizovanou převodovkou. V roce 1952 ještě přibyl model America Roadster s odnímatelným čelním sklem. Vyrobilo se jich pouhých 16 kusů.
V roce 1953 potřebovalo Porsche více soutěžit a to hlavně na americkém trhu a tak se narodil model Speedster! Vycházel v podstatě z kabrioletu, ovšem zkrátilo se mu čelní sklo, tím se mu dodalo ještě více sportovního šmrncu a k tomu se přidala i velmi slušná cenovka, pouhých 2.995 dolarů.
Rok 1954 byl opět štědrý, spolu se Speedsterem pro domácí trh přišlo 6 různých motorů: 1100, 1300, 1300A, 1300S, 1500, 1500 Super. O dva roky později přišel model 356A s ocelovou konstrukcí, menšími koly a křivočarým čelním sklem a také model 356 Carrera s motorem 1500 GS s výkonem 100 koní, později v roce 1958 se objevil jako kabriolet, jednalo se v podstatě o aktualizovaný Speedster s větším čelním sklem, spouštěcími okny a dalšími doplňky.
V roce 1959 se objevil model 356B a v roce 1962 vstoupil do produkce 356C a následně i Carrera 2 se 130 koňmi v provedení kupé i kabriolet v celkovém počtu 450 kusů. Do konce roku 1965 se stačil vyrobit ještě model 356C s motorem 1600C a 1600SC s kotouči na všech kolech, těch se prodalo přes 76.000. Tím byla ukončena slavná série modelů 356, které nahradila na trhu méně populární série 914.
foto: autoindex.org
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.