Auto značky Ferrari je asi snem každého z nás a každý model je něčím vyjímečný, nicméně model F40 v sobě skrývá něco víc, je to souhra nejkvalitnějších materiálů, výkonu a nezapomenutelného vzhledu!
40 - to je číslo, které značí výročí založení automobilky Ferrari a na jeho počest byl vyroben model F40. Počátek výroby je datován na rok 1987 a skončil v roce 1992, za tu dobu sjelo z výrobní linky 1.300 vozů s cenovkou 415.000 dolarů. V té době měl Enzo Ferrari, zakladatel automobilky, 90 let a byla to jeho poslední velká mise - postavit „nejlepší Ferrari všech dob“. Výsledek se odrazil ve vítězství v mnoha automobilových závodech, od GP až po LeMans.
F40 se stala nejrychlejším silničním autem vůbec, se svou maximálkou 324km/h poráží i nejsilnějšího konkurenta Porsche 959 s rychlostí 315km/h, stejně jako zrychlení na stokilometrovou rychlost je fascinující, pouhých 3,5 sekundy oproti 3,7 s. F40 je ryze závodní automobil s maximálním výkonem, minimální váhou a pohonem zadních kol. Žádnou klimatizaci, elektroniku nebo kůži zde nehledejte.
O design se postaral Pininfarina, hranatý tvar byl spjat s dokonalou aerodynamikou. Nová generace pneumatik spolu s nízkým těžištěm dává vozu extra velkou přilnavost. F40 vychází z modelu 288 GTO většina dílů byla vylepšena a hlavně vylehčena, sedačky byly tence vycpané. Interiér je nahý, nikde žádný koberec, jen karbon a kevlar, kostní dveře vážily pouze 1,5 kg, tím se ušetřilo 135 kg a celková hmotnost se zastavila na hodnotě 1100kg!
Jeho srdcem je osmi-válcový motor o obsahu 2,9 litru dopovaný dvojicí turb o síle 478 koní, což bylo ve své době nejvíce mezi všemi silničními auty. Pro zastavení byly použity obří 13-ti palcové chlazené kotouče umístěné uvnitř 10-ti palcového ráfku a vzadu dokonce 13-ti palcového s pneumatikami Pirelli. Tak tohle je F40, závodní automobil pro běžné silnice a není divu, že dnes je opravdovou legendou.
Foto: www.fast-autos.net
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.