V roce 1908 představila Lancia se svým partnerem Claudiem Fogolinem ve společné továrně na předměstí Turína první automobil. Model 12 HP, později přejmenovaný na Alpha, byl poháněn řadovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru a poskytoval výkon 28 koní při 1 800 otáčkách. Na tehdejší dobu bylo 1 800 otáček závratně vysoké číslo. Lancia již od prvního modelu upozorňovala, že bude sportovně zaměřená.
Model Theta vyráběný od roku 1913 vyzvedl se svým 4,9 litrovým motorem výkon na 70 koní. Vůz byl nastartován elektrickým startérem po stlačení pedálu, baterie zajišťovala zažehnutí a chod světel. U následovníka, který dostal jméno Kappa (1919), se přesunula brzdící a řadící páka dovnitř vozu.
V roce 1922 navrhl Vicenzo Lancia model Lambda, který měl jako první vůz samonosný podvozek z lisované oceli. Kardanová hřídel nerotovala jen pod "podlahou", ale v tunýlku. Tato technologie snížila hmotnost, zajišťovala větší tuhost a pevnost při nárazu a snížila těžiště vozu. Lambda byla poháněna vysokootáčkovým čtyřválcovým motorem nejprve s objemem 2,1 litru a výkonem 49 koní a později 2,6 litru s výkonem 69 koní.
Lancia přicházela stále s novými technickými pokroky, zvláště u nových malých modelů. V roce 1937 představila model Aprilia, u kterého byly brzdy a diferneciál na zadní ose sdruženy, všechna kola byla jednotlivě zavěšena a design karoserie sledoval zákony aerodynamiky. Ardea dostala v roce 1939 sériově 5 stupňovou převodovku a Artena o rok později hydraulické brzdy. Vicenzo Lancia se nedočkal úspěchů svých kompaktních modelů, protože v roce 1937 nečekaně zemřel na infarkt. Po druhé světové válce, roku 1948, se vedení společnosti ujal jeho syn Gianni.
Za 2 roky pod vedením Gianniho spatřil světlo světa model Aurelia, který jako první sériový automobil měl pod kapotou šestiválcový motor. První model se rychle rozrostl do celé rodiny, která čítala limuzíny, sportovní vozy, ale i vozy Formule 1, které poskytovaly výkon 300 koní. Jako nadšený fanda motorsportu založil Gianni Lancia speciální výrobní tým. Poznávacím zanmením jeho vozů byl malý modrý slon ve znaku.
V 50. a 60. letech přinášela Lancia samé technické lahůdky. Flaminia z roku 1957 měla na palubě stěrače. V roce 1960 představená Flavia přenášela sílu čtyřválcového motoru na přední kola a krátce po svém debutu dostala mechanické vstřikování benzínu. Lancia byla sportovní nóbl značkou a mezi její řidiče patřily hvězdy jako Brigitte Bardot, Sophia Loren, Jean-Paul Belmondo, Gary Cooper, Marcello Mastroianni nebo Alain Delon.
V roce 1969 převzal firmu Fiat a pod jeho vedením zesílila Lancia svůj sportovní profil. Model Fulvia Coupé založil koncem 60. let rallye tradici. Stratos (1973) a 039 (1982) s kompresorem přivezli do Turína první tituly mistrů světa. Později vítězily Delta HF 4 WD a Integrale s pohonem všech kol. Do série byla v roce 1974 nasazena Beta Montecarlo a později Thema Akzente. Tato limuzíma měla jako model 8.32 (1986) pod kapotou třílitrový osmiválcový motor z Ferrari a dosahovala maximální rychosti 240 km/h.
Dnes nabízí Lancia čtyři modely: malý Musa a Ypsilon, Thesis a Van Phedra.
Foto: Fiat Group