Letos oslaví Lancia velmi kulaté narozeniny. 29. listopadu 1906 byla společnost založena a o dva roky později bylo vyrobeno první auto.
V roce 1908 představila Lancia se svým partnerem Claudiem Fogolinem ve společné továrně na předměstí Turína první automobil. Model 12 HP, později přejmenovaný na Alpha, byl poháněn řadovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru a poskytoval výkon 28 koní při 1 800 otáčkách. Na tehdejší dobu bylo 1 800 otáček závratně vysoké číslo. Lancia již od prvního modelu upozorňovala, že bude sportovně zaměřená.
Model Theta vyráběný od roku 1913 vyzvedl se svým 4,9 litrovým motorem výkon na 70 koní. Vůz byl nastartován elektrickým startérem po stlačení pedálu, baterie zajišťovala zažehnutí a chod světel. U následovníka, který dostal jméno Kappa (1919), se přesunula brzdící a řadící páka dovnitř vozu.
V roce 1922 navrhl Vicenzo Lancia model Lambda, který měl jako první vůz samonosný podvozek z lisované oceli. Kardanová hřídel nerotovala jen pod "podlahou", ale v tunýlku. Tato technologie snížila hmotnost, zajišťovala větší tuhost a pevnost při nárazu a snížila těžiště vozu. Lambda byla poháněna vysokootáčkovým čtyřválcovým motorem nejprve s objemem 2,1 litru a výkonem 49 koní a později 2,6 litru s výkonem 69 koní.
Lancia přicházela stále s novými technickými pokroky, zvláště u nových malých modelů. V roce 1937 představila model Aprilia, u kterého byly brzdy a diferneciál na zadní ose sdruženy, všechna kola byla jednotlivě zavěšena a design karoserie sledoval zákony aerodynamiky. Ardea dostala v roce 1939 sériově 5 stupňovou převodovku a Artena o rok později hydraulické brzdy. Vicenzo Lancia se nedočkal úspěchů svých kompaktních modelů, protože v roce 1937 nečekaně zemřel na infarkt. Po druhé světové válce, roku 1948, se vedení společnosti ujal jeho syn Gianni.
Za 2 roky pod vedením Gianniho spatřil světlo světa model Aurelia, který jako první sériový automobil měl pod kapotou šestiválcový motor. První model se rychle rozrostl do celé rodiny, která čítala limuzíny, sportovní vozy, ale i vozy Formule 1, které poskytovaly výkon 300 koní. Jako nadšený fanda motorsportu založil Gianni Lancia speciální výrobní tým. Poznávacím zanmením jeho vozů byl malý modrý slon ve znaku.
V 50. a 60. letech přinášela Lancia samé technické lahůdky. Flaminia z roku 1957 měla na palubě stěrače. V roce 1960 představená Flavia přenášela sílu čtyřválcového motoru na přední kola a krátce po svém debutu dostala mechanické vstřikování benzínu. Lancia byla sportovní nóbl značkou a mezi její řidiče patřily hvězdy jako Brigitte Bardot, Sophia Loren, Jean-Paul Belmondo, Gary Cooper, Marcello Mastroianni nebo Alain Delon.
V roce 1969 převzal firmu Fiat a pod jeho vedením zesílila Lancia svůj sportovní profil. Model Fulvia Coupé založil koncem 60. let rallye tradici. Stratos (1973) a 039 (1982) s kompresorem přivezli do Turína první tituly mistrů světa. Později vítězily Delta HF 4 WD a Integrale s pohonem všech kol. Do série byla v roce 1974 nasazena Beta Montecarlo a později Thema Akzente. Tato limuzíma měla jako model 8.32 (1986) pod kapotou třílitrový osmiválcový motor z Ferrari a dosahovala maximální rychosti 240 km/h.
Dnes nabízí Lancia čtyři modely: malý Musa a Ypsilon, Thesis a Van Phedra.
Foto: Fiat Group
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.