Čtyři kruhy ve znaku a čtyři poháněná kola, tohle je rok 1980. Konečně mohl průměrný řidič okusit kvality závodního vozidla, se kterým se doposud proháněli jen ti nejlepší jezdci.
Hned v roce 1980 se stalo Quattro hvězdou na Ženevském autosalónu. Zkrátka jeho revoluční pohon všech kol byl jedinečný a díky němu neměl ve své době konkurenci a to se odrazilo na mnoha vítězstvích v téměř všech odvětvích automobilových závodů. Podvozková plošina je převzata z audi 80, má však rozšířený rozvor i rozchod kol. Některé komponenty jsou převzaty ze většího modelu audi 200, například zavěšení kol typu MacPherson a brzdy z posilovačem. Pod kapotou se skrývá 5-ti válcový motor, který zaplňuje veškerý prostor. Obsah 2,1 litru je dopován dvěmi turbodmychadly KKK a dává solidních 200 koní v 5500 ot. a točivý moment 285N.m v 3500 ot, ten je přenášen přes středový diferenciál v poměru 50:50 na všechna čtyři kola s možností uzamčení páčkami u ruční brzdy. Přestože jsou záměrně použity dvě malá turba, je prodleva mezi sešlápnutím plynu a skutečnou akceleraci dosti znatelná, což je velkou výtkou tohoto modelu.
Teprve za volantem zjistíte co je Audi a jeho systém Quattro zač! Stačí vytočit motor na hranici šesti tisíc otáček a rychle pustit spojku, špičková adheze vás katapultuje na sto kilometrovou rychlost za pouhých 7,3 sekundy a je téměř jedno o jaký povrch se jedná! Maximální rychlost dosahuje 220km/h. Brzdný účinek je průměrný, za to trakce v zatáčkách je pozoruhodná a dovoluje vozidlu jet opravdu velmi rychle. V kritických situacích je nedotáčivá jako předokolka, z které v podstatě Quattro vychází. Při rychlém ubrání plynu se utrhne do přetáčivého smyku. Jeho řízení je zábavné, ale zároveň vyžaduje zkušeného řidiče.
foto: autoindex
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.