Návrat do minulosti: Jaguar E-type

Martin Kovalčík, 13. listopadu 2005, 19:14 Google+

Píše se rok 1961 a z anglické továrny Jaguaru vyjíždí první model E-type. V té době by si málo kdo pomyslel že se stane „legendou všech legend“.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
E-type

E-type | foto: Ford Motor Company

Sdílejte článek

Ano, přesně takhle je dnes označován Jaguar E-type. Jeho oslnivý kabát nepřehlédne snad nikdo. Ve své době bezkonkurenční výkony, skvělé jízdní vlastnosti a bezpochyby nejkrásnější karoserie všech dob. Není divu že v testu „100 nejlepších aut“ anglického magazínu Top Gear testován Jeremym Clarksonem obsadil první příčku!

E-type vznikl na základě závodního modelu D-type. Dvou místné kupé, později také kabriolet ho ale v mnoha ohledech předčí. Ve své době nabídl řidiči vysoký výkon a jízdní vlastnosti závodního vozu spolu s komfortním podvozkem vhodný pro každodenní jízdu.

Známý Jaguárův šestiválec s třemi karburátory weber o objemu 3,8 litru byl použit z předchozí generace XK150. Výkon 269 koní a kroutící moment 354n.m. jsou ve své době špičkové hodnoty, proto byla navržena i ocelová samonosná karosérie podobná v závodních vozech LeMans. Převodovka je manuální čtyř stupňová. Přední náprava je dvojitá lichoběžníková, zatímco zadní náprava se může pochlubit novým nezávislým zavěšením vybavena kotoučovými brzdami.

Interiér byl rovněž kvalitní, černé čalounění spolu s kovovými doplňky působí sportovně a zároveň luxusně. Sedačky jsou velmi nízko a prostor působí dosti úzce. Díky téměř kolmému čelnímu oknu je výhled řidiče velmi dobrý. Nechybí ani rádio s reproduktory a otáčkoměr.

Na silnici je Jaguar velmi rychlý! Vysoký výkon s nízkou hmotností (1230kg) dokáže s autem pěkně zacvičit! Akcelerace na sto kilometrovou rychlost za 6,9 sekund, na 160km/h rychlost se dostane za pouhých 16,2 sekund. 400 metrů s pevným startem za 14,7 sekund je rovněž vynikající čas, stejně jako maximálka 245km/h.

Ani v dnešní době se Jaguar E-type nemá za co stydět. Technické parametry jsou stále vynikající a jeho jedinečný tvar karoserie bude oblíben na věky. Pro automobilové znalce je tento model naprostý skvost, proto je téměř k nesehnání, navíc cena kvalitního kousku s originálními díly převýší mnohdy jeden milion korun!

zdroj: Jaguar

Vytisknout

Diskuze: Návrat do minulosti: Jaguar E-type

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Grande Punto

Nový Fiat – Grande Punto

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud