Návrat do minulosti: Jaguar E-type

E-type
E-type, foto: Ford Motor Company
Martin Kovalčík 13. listopadu 2005 19:14
Sdílej:

Píše se rok 1961 a z anglické továrny Jaguaru vyjíždí první model E-type. V té době by si málo kdo pomyslel že se stane „legendou všech legend“.

Ano, přesně takhle je dnes označován Jaguar E-type. Jeho oslnivý kabát nepřehlédne snad nikdo. Ve své době bezkonkurenční výkony, skvělé jízdní vlastnosti a bezpochyby nejkrásnější karoserie všech dob. Není divu že v testu „100 nejlepších aut“ anglického magazínu Top Gear testován Jeremym Clarksonem obsadil první příčku!

E-type vznikl na základě závodního modelu D-type. Dvou místné kupé, později také kabriolet ho ale v mnoha ohledech předčí. Ve své době nabídl řidiči vysoký výkon a jízdní vlastnosti závodního vozu spolu s komfortním podvozkem vhodný pro každodenní jízdu.

Známý Jaguárův šestiválec s třemi karburátory weber o objemu 3,8 litru byl použit z předchozí generace XK150. Výkon 269 koní a kroutící moment 354n.m. jsou ve své době špičkové hodnoty, proto byla navržena i ocelová samonosná karosérie podobná v závodních vozech LeMans. Převodovka je manuální čtyř stupňová. Přední náprava je dvojitá lichoběžníková, zatímco zadní náprava se může pochlubit novým nezávislým zavěšením vybavena kotoučovými brzdami.

Interiér byl rovněž kvalitní, černé čalounění spolu s kovovými doplňky působí sportovně a zároveň luxusně. Sedačky jsou velmi nízko a prostor působí dosti úzce. Díky téměř kolmému čelnímu oknu je výhled řidiče velmi dobrý. Nechybí ani rádio s reproduktory a otáčkoměr.

Na silnici je Jaguar velmi rychlý! Vysoký výkon s nízkou hmotností (1230kg) dokáže s autem pěkně zacvičit! Akcelerace na sto kilometrovou rychlost za 6,9 sekund, na 160km/h rychlost se dostane za pouhých 16,2 sekund. 400 metrů s pevným startem za 14,7 sekund je rovněž vynikající čas, stejně jako maximálka 245km/h.

Ani v dnešní době se Jaguar E-type nemá za co stydět. Technické parametry jsou stále vynikající a jeho jedinečný tvar karoserie bude oblíben na věky. Pro automobilové znalce je tento model naprostý skvost, proto je téměř k nesehnání, navíc cena kvalitního kousku s originálními díly převýší mnohdy jeden milion korun!

zdroj: Jaguar

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.