Letos je tomu 25 let, co poprvé sjel z výrobní linky seriový automobil značky Mercedes-Benz, který byl opatřen bezpečnostním nafukovacím vakem - Airbagem.
Před tím, než se první airbagy objevily v seriových automobilech, tomuto použití předcházelo třináct let výzkumného programu, který měl jediný cíl: minimalizovat zranění a zachránu lidských životů při automobilových nehodách. Vývoj airbagů probíhá neustále a každoročně je možné v nových modelech vidět další nové prostory, kde se ve vozech airbagy objevují.
Do dnešní doby ve Spojených státech airbagy zachránily život 14 000 lidem, v Německu se statistika od roku 1990 zatím zastavuje na čísle 2 500. Mercedes-Benz přišel s tímto vynálezem daleko dřív, než kterýkoli jiný výrobce automobilů. Doposud má vybaveno nafukovacím vakem více než dvanáct miliónů automobilů jezdících po světě.
Vývoj bezpečnostního nafukovacího vaku - airbagu - započal v roce 1967, avšak samotný nápad se objevil již v padesátých letech minulého století. Samotnému použití v seriových vozech, které odstartovalo v prosinci roku 1980 předcházelo 250 crash testů automobilů a dalších 2 500 testů, které analyzovaly všechna rizika. Testovací auta najezdila přes sedm miliónů kilometrů.
V roce 1991 už mělo přes 28 % automobilů ve výbavě airbag. Od října 1992 měly airbagy všechny automobily značky Mercedes-Benz.
Na začátku Mercedes-Benz navrhnul airbag v kombinaci s tříbodovým bezpečnostním pásem. Výsledky výzkumu nehodovosti automobilů a následků z nehod svědčí o moudrém nápadu, který zachránil mnoho lidských životů.
Dnes je již téměř už všech zanček samozřejmostí, že ve standardní výbavě automobilu zákazník najde i airbagy u řidiče a u spolujezdce.
Foto: Mercedes-Benz
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.