Letos je tomu 25 let, co poprvé sjel z výrobní linky seriový automobil značky Mercedes-Benz, který byl opatřen bezpečnostním nafukovacím vakem - Airbagem.
Před tím, než se první airbagy objevily v seriových automobilech, tomuto použití předcházelo třináct let výzkumného programu, který měl jediný cíl: minimalizovat zranění a zachránu lidských životů při automobilových nehodách. Vývoj airbagů probíhá neustále a každoročně je možné v nových modelech vidět další nové prostory, kde se ve vozech airbagy objevují.
Do dnešní doby ve Spojených státech airbagy zachránily život 14 000 lidem, v Německu se statistika od roku 1990 zatím zastavuje na čísle 2 500. Mercedes-Benz přišel s tímto vynálezem daleko dřív, než kterýkoli jiný výrobce automobilů. Doposud má vybaveno nafukovacím vakem více než dvanáct miliónů automobilů jezdících po světě.
Vývoj bezpečnostního nafukovacího vaku - airbagu - započal v roce 1967, avšak samotný nápad se objevil již v padesátých letech minulého století. Samotnému použití v seriových vozech, které odstartovalo v prosinci roku 1980 předcházelo 250 crash testů automobilů a dalších 2 500 testů, které analyzovaly všechna rizika. Testovací auta najezdila přes sedm miliónů kilometrů.
V roce 1991 už mělo přes 28 % automobilů ve výbavě airbag. Od října 1992 měly airbagy všechny automobily značky Mercedes-Benz.
Na začátku Mercedes-Benz navrhnul airbag v kombinaci s tříbodovým bezpečnostním pásem. Výsledky výzkumu nehodovosti automobilů a následků z nehod svědčí o moudrém nápadu, který zachránil mnoho lidských životů.
Dnes je již téměř už všech zanček samozřejmostí, že ve standardní výbavě automobilu zákazník najde i airbagy u řidiče a u spolujezdce.
Foto: Mercedes-Benz
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).