Klasický Land Rover byl během téměř sedmi dekád výroby prakticky stejným automobilem, jaký se 30. dubna 1948 představil na autosalonu v Amsterdamu. Změnilo se sice umístění světlometů a pod kapotou se vystřídaly různé benzínové i naftové motory, jinak to ale zůstával stále stejný hranatý dříč. Zlatá éra modelu sice skončila s příchodem prvních SUV, auto ale mělo své zákazníky až do konce výroby v lednu 2016. A své příznivce má dodnes: automobilka dodnes nabízí renovované historické vozy a vznikla dokonce i novodobá reinkarnace auta.
Vozidlo, které se inspirovalo ve válečném jeepu, pomohlo na přelomu 40. a 50. let minulého století tradiční britské automobilce Rover přežít složité období. Poválečná Británie se totiž potýkala s vysokým zadlužením a firma zaměřená spíše na luxusnější vozy potřebovala rozšířit výrobní program. Hlavní konstruktér Maurice Wilks přišel s nápadem na odolný vůz, tak trochu křížence terénního auta s traktorem, který by mohli používat třeba statkáři. Inspirovalo ho k tomu mimo slavné americké vojenské auto s pohonem na všechna čtyři kola, které se po skončení války na britských farmách často vyskytovalo, hospodáři si ho pořizovali z přebytků.
Prototyp vycházející z armádní klasiky byl výrazně ovlivněný "traktorovým" pojetím, měl například sedadlo řidiče i volant uprostřed. Další vozy ze zkušební série, postavené mezi březnem a srpnem 1948, už ale dostaly klasické řešení s řidičem sedícím na straně. Auto, které karosérii z hliníkové slitiny dostalo nikoli kvůli snaze uspořit hmotnost, ale kvůli nedostatku oceli v Británii, se ukázalo být "trefou do černého". Do konce roku 1948 se vyrobilo 3000 landroverů, následující rok to bylo 5000 a v roce 1950 už opustilo výrobní linku přes 16.000 vozů.
Kromě domovské Británie se Land Rover (jméno Defender dostala teprve začátkem 90. let verze, představená v roce 1983) vyráběl i Brazílii, Turecku či Španělsku. Během téměř sedmi dekád se Land Rover dočkal řady modifikací, žádná ale nezměnila jeho charakter - ani typické vady, jako například slabou odolnost ocelových částí proti korozi. Nejviditelnější změnou se stalo přemístění předních světel, zpočátku posazených doprostřed přední masky, do blatníků, kterou továrna koncem 60. let reagovala na nové předpisy. Během let se měnily například motory nebo interiér, ten se ale nikdy nestal příliš pohodlným.
Land Rover spíše než komfortem vynikal terénními schopnostmi, které uplatnil ve všech vyráběných verzích. Existovalo jich nepřeberné množství, které se lišily délkou, počtem dveří nebo typem střechy; vyráběly se také lehké náklaďáky nebo hasičské verze. Velkými odběrateli landroverů se staly i armády, včetně české. Z auta, které mělo jen na pár let zachránit automobilku Rover, se tak právem stala legenda. Od 90. let však s postupným růstem obliby vozidel SUV zájem zákazníků o jednoduché auto s ocelovým páteřovým rámem a hliníkovou karosérií snižoval a ročně jich z továrny v anglickém Solihullu vyjíždělo jen kolem 15.000.
Kromě klesajícího odbytu hrály proti Land Roveru Defender také zpřísňující se emisní a bezpečnostní normy. Emise sice mohla vyřešit instalace jiného motoru místo obstarožního naftového čtyřválce z Fordu Transit, investice do zlepšení bezpečnosti by se ale už nevyplatily. Zprávy o ukončení výroby defenderu ovšem vyvolaly novou vlnu zájmu, a tak v posledním roce produkce našlo zákazníky přes 22.000 "defíků", jak čeští fanoušci těmto vozům říkají. Během 68 let se jich vyrobilo 2,016.933, posledním se stal světlezelený krátký vůz s plátěnou střechou, připomínající auta z počátků produkce.
Klasické landrovery ale haly v Solihullu opouštějí i po oficiálním konci výroby, firma totiž v původní továrně otevřela linku zaměřenou na renovací historických modelů. Kromě toho vzniklo v uplynulých letech auto, které jako by původnímu Land Roveru "z oka vypadlo": Ineos Grenadier. Stojí za ním britský automobilový nadšenec Jim Ratcliffe, šéf chemické firmy Ineos, který chtěl dát světu funkční auto postavené hlavně pro práci (a také zábavu v terénu). První vozy, které mají pod kapotou řadové naftové i benzínové šestiválce BMW, se dostaly do prodeje letos.
Land Rover, který je od roku 2008 součástí indického koncernu Tata, pak v září 2019 představil zcela nový Defender navazující na odkaz původního modelu, ale vybavený nejmodernější technikou. Vyrábí se v továrně ve slovenské Nitře. Firma kromě toho nabízí i luxusnější SUV, zejména Range Rover, jehož první generace přišla na trh už v roce 1970 a současná pátá se vyrábí od loňského roku. Od něj jsou pak odvozené verze Sport, Velar a Evoque, vedle toho automobilka vyrábí i menší modely Discovery a Discovery Sport.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.