Sportovní roadster Z1, který mnichovská automobilka BMW představila veřejnosti před 35 roky dne 10. září 1987 na přehlídce ve Frankfurtu nad Mohanem, se vymykal z tehdejší nabídky značky. Ani ne tak technickým základem, řadový šestiválcový motor, převodovku a do jisté míry i podvozek si konstruktéři vypůjčili z modelu 325i, jako spíš celkovým pojetím auta.
Dvoumístný otevřený automobil v té době nabízela jen málokterá automobilka, zákazníky mělo k novému "bavoráku" přitáhnout i mnoho netradičních řešení - od snadno odnímatelných plastových panelů karosérie až po dveře, které se zasouvaly dolů do prahů.
Dva roky po představení roadsteru se bavorská továrna chlubila tím, že se jí sešlo na 35.000 objednávek na vůz, který se začal vyrábět v říjnu 1988. Skutečnost ale nakonec byla úplně jiná, do června 1991 vyrobila BMW jen 8000 kusů modelu Z1, všechny navíc vznikly ručně.
Auto, pro které byla asi nejtypičtější červená barva, navíc stálo dost peněz - skoro 90.000 marek (dnes by to odpovídalo zhruba stejné částce v eurech). Za podobnou cenu mohl zákazník dostat osvědčené Porsche 911, lidi toužící po výjimečnosti pak odlákal i luxusnější Mercedes SL, jehož novou generaci představila stuttgartská automobilka v roce 1989.
Díky malému počtu vyrobených kusů je ale dnes z BMW Z1 poměrně oblíbený youngtimer (tedy mladý veterán) a ceny zachovalých kusů se pohybují kolem 50.000 eur.
A ačkoli tento typ obchodně nezazářil, stal se základem úspěšné modelové řady "zetkových" roadsterů BMW. Žádný z nich už ale nenabídl ikonické spouštěcí dveře.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?