Ikonický model Civic společnosti Honda letos slaví dvě výročí: 50 let nepřetržité výroby a 25 let vysoce výkonné závodní verze Type R, která zahájila novou éru vysoce výkonných hatchbacků.
Navzdory tomu, že byly navrženy jako dosažitelnější Type R, jednotlivé verze modelu Civic ztělesňují filozofii modelu Type R: maximum zážitků díky vynikajícímu inženýrství a dynamice. V průběhu šesti generací se vůz postupně vyvíjel a zákazníci tak mají k dispozici dokonalý hatchback s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. Díky tomu vůz pohodlně zvládne každodenní dojíždění do zaměstnání od pondělí do pátku a o víkendu zazáří na okruhu.
EK9 (1997–2000): Cenově dostupný, dosažitelný Type R pro všechny
Označení Type R lze datovat až k vozu Honda NSX Type R z roku 1992, který pozvedl úroveň a kvalitu vozu. Byl však k dispozici pouze ve velmi omezeném počtu. Použití filozofie Type R na vozy Civic se řídilo podobným inženýrským přístupem jako u vozů Integra a NSX a nabídlo mimořádný zážitek z jízdy. Model EK9 byl nabízen pouze na japonském trhu a měl špičkové specifikace: 1,6litrový motor DOHC VTEC, lehká karoserie se svařovanými švy, která přispěla k nízké celkové hmotnosti vozidla 1050 kg, to vše doplněné šroubovým diferenciálem s omezením prokluzu (LSD) a jedinečnými komponenty odpružení, které zcela mění zážitek z jízdy. U modelu EK9, který byl uveden na trh s vynikajícími recenzemi, začíná snaha o špičkový vysoce výkonný hatchback s motorem vpředu a pohonem předních kol.
EP3 (2001–2005) Evropsky pojatý model Type R
V důsledku ohromného úspěchu vozu první generace byla druhá generace nabízena v celé Evropě, a to částečně díky tomu, že byla vyráběna ve Spojeném království. Nový vůz představil zcela nový a nyní ikonický 2,0litrový motor DOHC i-VTEC řady „K“, který stanovil nové možnosti toho, co lze s atmosférickým dvoulitrovým motorem dokázat. Také se vyznačoval vylepšenými brzdami, přesnou, jemně odstupňovanou šestistupňovou převodovkou a karoserií, která široce využívala vysokopevnostní ocel ke zvýšení torzní statické tuhosti o 80 % oproti modelu EK9. Přední zavěšení se sbíhavými vzpěrami a dvojité lichoběžníkové zavěšení s reaktivním ramenem vzadu v kombinaci s novým elektrickým posilovačem řízení (EPS) a variabilním převodovým poměrem (VGR) pro velmi příjemný pocit z řízení a zpětnou vazbu.
FN2/FD2 (2007–2011) Type R – dva způsoby
Třetí generace vozu Civic Type R byla jedinečná v tom, že se evropský a japonský model výrazně lišily. Evropa získala hatchback na bázi FN2, který si zachoval osvědčený 2,0litrový motor, ale představil nový podvozek, kde se palivová nádrž přesunula pod přední sedadla s cílem zlepšit vnitřní prostor a získat vyšší flexibilitu. Japonským zákazníkům byl místo toho nabídnut sedan FD2, který nabídl ještě velkolepější zážitek z jízdy díky dalším položkám, jako je výkonnější motor K20A, šroubový diferenciál LSD a výkonné brzdy Brembo. Hmotnost se podstatně nezvýšila, a to díky značnému použití konstrukčních adheziv namísto svařování a hliníku v podvozku i panelech.
FK2 (2015–2017) Představení motoru VTEC Turbo
V důsledku vývoje tržních a regulačních očekávání nastal nevyhnutelný přechod k přeplňování turbodmychadlem. Konstruktéři společnosti Honda s pečlivostí jim vlastní vyvinuli přeplňovaný 2,0litrový motor K20C1, který díky výkonu 310 HP dosahoval excelentních výsledků. Aby bylo možné toto výrazné zvýšení výkonu lépe ovládat, představila společnost Honda své dvouosé odpružení vzpěry v kombinaci s diferenciálem s omezením prokluzu, který odolává přenášení točivého momentu do řízení, se kterým se setkáváme u vozů s vysoce výkonným pohonem přední nápravy. Model Civic Type-R 2015 zrychlil z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy a byl vybaven předními kotouči o velkém průměru (351 mm), které tvořily součást vysoce výkonného brzdového systému Brembo. Verze FK2 se ukázala jako výborná základna pro závodní vůz a vyhrála několik titulů TCR Touring Car po celém světě.
FK8 (2017–2022) Špičkový sportovní hatchback
V roce 2017 byla představena poslední verze modelu Civic Type R, FK8. Model FK2 prošel významnými změnami a výsledkem byl nový vůz, který získal řadu nových mechanických prvků, jako jsou adaptivní tlumiče, a další revize motoru K20C1 pro zvýšení výkonu na 320 HP. Model také nově zavedl přítlak zajišťující ještě intenzivnější jízdu. Model také debutoval ve Spojených státech, přičemž tento region vedl celosvětové prodeje tohoto vozu.
FL5 (2022–) Špičkový sportovní hatchback 2.0
V tomto voze zcela nové generace, uvedeném na trh koncem tohoto roku, se představují rozvinuté, vyspělé a zdokonalené technologie, které byly vyvíjeny v průběhu několika generací. Zatímco nové technologie a vytříbená aerodynamika pomohly opět pozvednout úroveň, vůz jasně odkazuje až ke generaci FD2 s postupnými revizemi, které vedly k nejrychlejšímu, nejhodnotnějšímu a nejnávykovějšímu modelu Civic Type R, jaký byl kdy vyroben. Model Civic Type R 2022, který je již držitelem traťového rekordu na okruhu v Suzuce, je ideální oslavou výročí 30 let od vzniku označení Type R.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.