Ikonický model Civic společnosti Honda letos slaví dvě výročí: 50 let nepřetržité výroby a 25 let vysoce výkonné závodní verze Type R, která zahájila novou éru vysoce výkonných hatchbacků.
Navzdory tomu, že byly navrženy jako dosažitelnější Type R, jednotlivé verze modelu Civic ztělesňují filozofii modelu Type R: maximum zážitků díky vynikajícímu inženýrství a dynamice. V průběhu šesti generací se vůz postupně vyvíjel a zákazníci tak mají k dispozici dokonalý hatchback s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. Díky tomu vůz pohodlně zvládne každodenní dojíždění do zaměstnání od pondělí do pátku a o víkendu zazáří na okruhu.
EK9 (1997–2000): Cenově dostupný, dosažitelný Type R pro všechny
Označení Type R lze datovat až k vozu Honda NSX Type R z roku 1992, který pozvedl úroveň a kvalitu vozu. Byl však k dispozici pouze ve velmi omezeném počtu. Použití filozofie Type R na vozy Civic se řídilo podobným inženýrským přístupem jako u vozů Integra a NSX a nabídlo mimořádný zážitek z jízdy. Model EK9 byl nabízen pouze na japonském trhu a měl špičkové specifikace: 1,6litrový motor DOHC VTEC, lehká karoserie se svařovanými švy, která přispěla k nízké celkové hmotnosti vozidla 1050 kg, to vše doplněné šroubovým diferenciálem s omezením prokluzu (LSD) a jedinečnými komponenty odpružení, které zcela mění zážitek z jízdy. U modelu EK9, který byl uveden na trh s vynikajícími recenzemi, začíná snaha o špičkový vysoce výkonný hatchback s motorem vpředu a pohonem předních kol.
EP3 (2001–2005) Evropsky pojatý model Type R
V důsledku ohromného úspěchu vozu první generace byla druhá generace nabízena v celé Evropě, a to částečně díky tomu, že byla vyráběna ve Spojeném království. Nový vůz představil zcela nový a nyní ikonický 2,0litrový motor DOHC i-VTEC řady „K“, který stanovil nové možnosti toho, co lze s atmosférickým dvoulitrovým motorem dokázat. Také se vyznačoval vylepšenými brzdami, přesnou, jemně odstupňovanou šestistupňovou převodovkou a karoserií, která široce využívala vysokopevnostní ocel ke zvýšení torzní statické tuhosti o 80 % oproti modelu EK9. Přední zavěšení se sbíhavými vzpěrami a dvojité lichoběžníkové zavěšení s reaktivním ramenem vzadu v kombinaci s novým elektrickým posilovačem řízení (EPS) a variabilním převodovým poměrem (VGR) pro velmi příjemný pocit z řízení a zpětnou vazbu.
FN2/FD2 (2007–2011) Type R – dva způsoby
Třetí generace vozu Civic Type R byla jedinečná v tom, že se evropský a japonský model výrazně lišily. Evropa získala hatchback na bázi FN2, který si zachoval osvědčený 2,0litrový motor, ale představil nový podvozek, kde se palivová nádrž přesunula pod přední sedadla s cílem zlepšit vnitřní prostor a získat vyšší flexibilitu. Japonským zákazníkům byl místo toho nabídnut sedan FD2, který nabídl ještě velkolepější zážitek z jízdy díky dalším položkám, jako je výkonnější motor K20A, šroubový diferenciál LSD a výkonné brzdy Brembo. Hmotnost se podstatně nezvýšila, a to díky značnému použití konstrukčních adheziv namísto svařování a hliníku v podvozku i panelech.
FK2 (2015–2017) Představení motoru VTEC Turbo
V důsledku vývoje tržních a regulačních očekávání nastal nevyhnutelný přechod k přeplňování turbodmychadlem. Konstruktéři společnosti Honda s pečlivostí jim vlastní vyvinuli přeplňovaný 2,0litrový motor K20C1, který díky výkonu 310 HP dosahoval excelentních výsledků. Aby bylo možné toto výrazné zvýšení výkonu lépe ovládat, představila společnost Honda své dvouosé odpružení vzpěry v kombinaci s diferenciálem s omezením prokluzu, který odolává přenášení točivého momentu do řízení, se kterým se setkáváme u vozů s vysoce výkonným pohonem přední nápravy. Model Civic Type-R 2015 zrychlil z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy a byl vybaven předními kotouči o velkém průměru (351 mm), které tvořily součást vysoce výkonného brzdového systému Brembo. Verze FK2 se ukázala jako výborná základna pro závodní vůz a vyhrála několik titulů TCR Touring Car po celém světě.
FK8 (2017–2022) Špičkový sportovní hatchback
V roce 2017 byla představena poslední verze modelu Civic Type R, FK8. Model FK2 prošel významnými změnami a výsledkem byl nový vůz, který získal řadu nových mechanických prvků, jako jsou adaptivní tlumiče, a další revize motoru K20C1 pro zvýšení výkonu na 320 HP. Model také nově zavedl přítlak zajišťující ještě intenzivnější jízdu. Model také debutoval ve Spojených státech, přičemž tento region vedl celosvětové prodeje tohoto vozu.
FL5 (2022–) Špičkový sportovní hatchback 2.0
V tomto voze zcela nové generace, uvedeném na trh koncem tohoto roku, se představují rozvinuté, vyspělé a zdokonalené technologie, které byly vyvíjeny v průběhu několika generací. Zatímco nové technologie a vytříbená aerodynamika pomohly opět pozvednout úroveň, vůz jasně odkazuje až ke generaci FD2 s postupnými revizemi, které vedly k nejrychlejšímu, nejhodnotnějšímu a nejnávykovějšímu modelu Civic Type R, jaký byl kdy vyroben. Model Civic Type R 2022, který je již držitelem traťového rekordu na okruhu v Suzuce, je ideální oslavou výročí 30 let od vzniku označení Type R.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.