Ikonický model Civic společnosti Honda letos slaví dvě výročí: 50 let nepřetržité výroby a 25 let vysoce výkonné závodní verze Type R, která zahájila novou éru vysoce výkonných hatchbacků.
Navzdory tomu, že byly navrženy jako dosažitelnější Type R, jednotlivé verze modelu Civic ztělesňují filozofii modelu Type R: maximum zážitků díky vynikajícímu inženýrství a dynamice. V průběhu šesti generací se vůz postupně vyvíjel a zákazníci tak mají k dispozici dokonalý hatchback s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. Díky tomu vůz pohodlně zvládne každodenní dojíždění do zaměstnání od pondělí do pátku a o víkendu zazáří na okruhu.
EK9 (1997–2000): Cenově dostupný, dosažitelný Type R pro všechny
Označení Type R lze datovat až k vozu Honda NSX Type R z roku 1992, který pozvedl úroveň a kvalitu vozu. Byl však k dispozici pouze ve velmi omezeném počtu. Použití filozofie Type R na vozy Civic se řídilo podobným inženýrským přístupem jako u vozů Integra a NSX a nabídlo mimořádný zážitek z jízdy. Model EK9 byl nabízen pouze na japonském trhu a měl špičkové specifikace: 1,6litrový motor DOHC VTEC, lehká karoserie se svařovanými švy, která přispěla k nízké celkové hmotnosti vozidla 1050 kg, to vše doplněné šroubovým diferenciálem s omezením prokluzu (LSD) a jedinečnými komponenty odpružení, které zcela mění zážitek z jízdy. U modelu EK9, který byl uveden na trh s vynikajícími recenzemi, začíná snaha o špičkový vysoce výkonný hatchback s motorem vpředu a pohonem předních kol.
EP3 (2001–2005) Evropsky pojatý model Type R
V důsledku ohromného úspěchu vozu první generace byla druhá generace nabízena v celé Evropě, a to částečně díky tomu, že byla vyráběna ve Spojeném království. Nový vůz představil zcela nový a nyní ikonický 2,0litrový motor DOHC i-VTEC řady „K“, který stanovil nové možnosti toho, co lze s atmosférickým dvoulitrovým motorem dokázat. Také se vyznačoval vylepšenými brzdami, přesnou, jemně odstupňovanou šestistupňovou převodovkou a karoserií, která široce využívala vysokopevnostní ocel ke zvýšení torzní statické tuhosti o 80 % oproti modelu EK9. Přední zavěšení se sbíhavými vzpěrami a dvojité lichoběžníkové zavěšení s reaktivním ramenem vzadu v kombinaci s novým elektrickým posilovačem řízení (EPS) a variabilním převodovým poměrem (VGR) pro velmi příjemný pocit z řízení a zpětnou vazbu.
FN2/FD2 (2007–2011) Type R – dva způsoby
Třetí generace vozu Civic Type R byla jedinečná v tom, že se evropský a japonský model výrazně lišily. Evropa získala hatchback na bázi FN2, který si zachoval osvědčený 2,0litrový motor, ale představil nový podvozek, kde se palivová nádrž přesunula pod přední sedadla s cílem zlepšit vnitřní prostor a získat vyšší flexibilitu. Japonským zákazníkům byl místo toho nabídnut sedan FD2, který nabídl ještě velkolepější zážitek z jízdy díky dalším položkám, jako je výkonnější motor K20A, šroubový diferenciál LSD a výkonné brzdy Brembo. Hmotnost se podstatně nezvýšila, a to díky značnému použití konstrukčních adheziv namísto svařování a hliníku v podvozku i panelech.
FK2 (2015–2017) Představení motoru VTEC Turbo
V důsledku vývoje tržních a regulačních očekávání nastal nevyhnutelný přechod k přeplňování turbodmychadlem. Konstruktéři společnosti Honda s pečlivostí jim vlastní vyvinuli přeplňovaný 2,0litrový motor K20C1, který díky výkonu 310 HP dosahoval excelentních výsledků. Aby bylo možné toto výrazné zvýšení výkonu lépe ovládat, představila společnost Honda své dvouosé odpružení vzpěry v kombinaci s diferenciálem s omezením prokluzu, který odolává přenášení točivého momentu do řízení, se kterým se setkáváme u vozů s vysoce výkonným pohonem přední nápravy. Model Civic Type-R 2015 zrychlil z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy a byl vybaven předními kotouči o velkém průměru (351 mm), které tvořily součást vysoce výkonného brzdového systému Brembo. Verze FK2 se ukázala jako výborná základna pro závodní vůz a vyhrála několik titulů TCR Touring Car po celém světě.
FK8 (2017–2022) Špičkový sportovní hatchback
V roce 2017 byla představena poslední verze modelu Civic Type R, FK8. Model FK2 prošel významnými změnami a výsledkem byl nový vůz, který získal řadu nových mechanických prvků, jako jsou adaptivní tlumiče, a další revize motoru K20C1 pro zvýšení výkonu na 320 HP. Model také nově zavedl přítlak zajišťující ještě intenzivnější jízdu. Model také debutoval ve Spojených státech, přičemž tento region vedl celosvětové prodeje tohoto vozu.
FL5 (2022–) Špičkový sportovní hatchback 2.0
V tomto voze zcela nové generace, uvedeném na trh koncem tohoto roku, se představují rozvinuté, vyspělé a zdokonalené technologie, které byly vyvíjeny v průběhu několika generací. Zatímco nové technologie a vytříbená aerodynamika pomohly opět pozvednout úroveň, vůz jasně odkazuje až ke generaci FD2 s postupnými revizemi, které vedly k nejrychlejšímu, nejhodnotnějšímu a nejnávykovějšímu modelu Civic Type R, jaký byl kdy vyroben. Model Civic Type R 2022, který je již držitelem traťového rekordu na okruhu v Suzuce, je ideální oslavou výročí 30 let od vzniku označení Type R.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.