Ikonický model Civic společnosti Honda letos slaví dvě výročí: 50 let nepřetržité výroby a 25 let vysoce výkonné závodní verze Type R, která zahájila novou éru vysoce výkonných hatchbacků.
Navzdory tomu, že byly navrženy jako dosažitelnější Type R, jednotlivé verze modelu Civic ztělesňují filozofii modelu Type R: maximum zážitků díky vynikajícímu inženýrství a dynamice. V průběhu šesti generací se vůz postupně vyvíjel a zákazníci tak mají k dispozici dokonalý hatchback s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. Díky tomu vůz pohodlně zvládne každodenní dojíždění do zaměstnání od pondělí do pátku a o víkendu zazáří na okruhu.
EK9 (1997–2000): Cenově dostupný, dosažitelný Type R pro všechny
Označení Type R lze datovat až k vozu Honda NSX Type R z roku 1992, který pozvedl úroveň a kvalitu vozu. Byl však k dispozici pouze ve velmi omezeném počtu. Použití filozofie Type R na vozy Civic se řídilo podobným inženýrským přístupem jako u vozů Integra a NSX a nabídlo mimořádný zážitek z jízdy. Model EK9 byl nabízen pouze na japonském trhu a měl špičkové specifikace: 1,6litrový motor DOHC VTEC, lehká karoserie se svařovanými švy, která přispěla k nízké celkové hmotnosti vozidla 1050 kg, to vše doplněné šroubovým diferenciálem s omezením prokluzu (LSD) a jedinečnými komponenty odpružení, které zcela mění zážitek z jízdy. U modelu EK9, který byl uveden na trh s vynikajícími recenzemi, začíná snaha o špičkový vysoce výkonný hatchback s motorem vpředu a pohonem předních kol.
EP3 (2001–2005) Evropsky pojatý model Type R
V důsledku ohromného úspěchu vozu první generace byla druhá generace nabízena v celé Evropě, a to částečně díky tomu, že byla vyráběna ve Spojeném království. Nový vůz představil zcela nový a nyní ikonický 2,0litrový motor DOHC i-VTEC řady „K“, který stanovil nové možnosti toho, co lze s atmosférickým dvoulitrovým motorem dokázat. Také se vyznačoval vylepšenými brzdami, přesnou, jemně odstupňovanou šestistupňovou převodovkou a karoserií, která široce využívala vysokopevnostní ocel ke zvýšení torzní statické tuhosti o 80 % oproti modelu EK9. Přední zavěšení se sbíhavými vzpěrami a dvojité lichoběžníkové zavěšení s reaktivním ramenem vzadu v kombinaci s novým elektrickým posilovačem řízení (EPS) a variabilním převodovým poměrem (VGR) pro velmi příjemný pocit z řízení a zpětnou vazbu.
FN2/FD2 (2007–2011) Type R – dva způsoby
Třetí generace vozu Civic Type R byla jedinečná v tom, že se evropský a japonský model výrazně lišily. Evropa získala hatchback na bázi FN2, který si zachoval osvědčený 2,0litrový motor, ale představil nový podvozek, kde se palivová nádrž přesunula pod přední sedadla s cílem zlepšit vnitřní prostor a získat vyšší flexibilitu. Japonským zákazníkům byl místo toho nabídnut sedan FD2, který nabídl ještě velkolepější zážitek z jízdy díky dalším položkám, jako je výkonnější motor K20A, šroubový diferenciál LSD a výkonné brzdy Brembo. Hmotnost se podstatně nezvýšila, a to díky značnému použití konstrukčních adheziv namísto svařování a hliníku v podvozku i panelech.
FK2 (2015–2017) Představení motoru VTEC Turbo
V důsledku vývoje tržních a regulačních očekávání nastal nevyhnutelný přechod k přeplňování turbodmychadlem. Konstruktéři společnosti Honda s pečlivostí jim vlastní vyvinuli přeplňovaný 2,0litrový motor K20C1, který díky výkonu 310 HP dosahoval excelentních výsledků. Aby bylo možné toto výrazné zvýšení výkonu lépe ovládat, představila společnost Honda své dvouosé odpružení vzpěry v kombinaci s diferenciálem s omezením prokluzu, který odolává přenášení točivého momentu do řízení, se kterým se setkáváme u vozů s vysoce výkonným pohonem přední nápravy. Model Civic Type-R 2015 zrychlil z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy a byl vybaven předními kotouči o velkém průměru (351 mm), které tvořily součást vysoce výkonného brzdového systému Brembo. Verze FK2 se ukázala jako výborná základna pro závodní vůz a vyhrála několik titulů TCR Touring Car po celém světě.
FK8 (2017–2022) Špičkový sportovní hatchback
V roce 2017 byla představena poslední verze modelu Civic Type R, FK8. Model FK2 prošel významnými změnami a výsledkem byl nový vůz, který získal řadu nových mechanických prvků, jako jsou adaptivní tlumiče, a další revize motoru K20C1 pro zvýšení výkonu na 320 HP. Model také nově zavedl přítlak zajišťující ještě intenzivnější jízdu. Model také debutoval ve Spojených státech, přičemž tento region vedl celosvětové prodeje tohoto vozu.
FL5 (2022–) Špičkový sportovní hatchback 2.0
V tomto voze zcela nové generace, uvedeném na trh koncem tohoto roku, se představují rozvinuté, vyspělé a zdokonalené technologie, které byly vyvíjeny v průběhu několika generací. Zatímco nové technologie a vytříbená aerodynamika pomohly opět pozvednout úroveň, vůz jasně odkazuje až ke generaci FD2 s postupnými revizemi, které vedly k nejrychlejšímu, nejhodnotnějšímu a nejnávykovějšímu modelu Civic Type R, jaký byl kdy vyroben. Model Civic Type R 2022, který je již držitelem traťového rekordu na okruhu v Suzuce, je ideální oslavou výročí 30 let od vzniku označení Type R.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.