IndyCar představilo technické novinky

Dixon, Scott
Dixon, Scott, foto: IndyCar Media
Matej Krajčovič 9. února 2008 20:32
Sdílej:

Usporiadatelia IndyCar sa rozhodli inšpirovať novým ochranným prvkom, ktorý FIA zapracovala do technických pravidiel pre Formulu 1 a sériu GP2 na rok 2008. Ide o nový panel, ktorý má zabrániť prieniku do monokoku pri náraze zboku.

Tento panel bude povinný pre všetky šasi Dallara v sériách IndyCar a Indy Pro. Tento však bude mať oproti tomu z F1 väčšiu plochu, až po upevnenie pedálov. Cieľom je ďalšia ochrana nôh pilota. V roku 2001 práve pri bočnom náraze Taglianiho formule prišiel Alex Zanardi o obe nohy.

Panel na každej strane monopostu bude vážiť 4,5 kilogramu a bude zložený z 15 vrstiev hrubých 7 milimetrov. Bude z rovnakého materiálu, aký sa používa na zadnom zavesení a krídle pre milimalizáciu síl pôsobiacich pri náraze zozadu na ovále.

IndyCar si zvýšenie bezpečnosti sľubuje aj od nahradenia klasickej radiacej páky radením páčkami pod volantom (CCWS na tento spôsob prešlo minulý rok, ťažko povedať, či je to ďalší náznak možného spojenia oboch sérií) a novým hrebeňovým riadením, ktoré bude používané pre závody mimo oválov. Motoršport tak príde o poslednú z vrcholových formulových sérií, kde sa radilo pákou vedľa pilotovej nohy. Tento systém však zostane zachovaný na jeden závod sezóny – slávny Indy 500.

Všetky tieto zmeny majú za úlohu udržať aktuálne šasi Dallara použiteľné a bezpečné až do roku 2010, kedy bude predstavený nový voz. Buddy Rice: “Myslím, že to určite spraví auto ľahšie ovládateľné, pretože nemusíte skladať ruky z volantu. Je to iná technika ako keď máte riadiacu páku. Tam sú určité body, keď nemožete radiť, kvôli preťaženiu a podobne. Teraz budete schopný radiť a nedávať ruky z volantu, takže z bezpečnostného hľadiska to bude lepšie.”

Témata:
Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.