To, čo celkovo 90. prestižne preteky neponúkli takmer celý priebeh, vynahradil veľmi dramatický koniec, kedy takmer oslavoval najmladší víťaz v histórii Indy 500.
Ako už býva zvykom zámorského seriálu Indy Car, nie vždy dokáže vyhrať pilot, ktorý v priebehu pretekov jasne dominuje. Reč je o obhájcovi titulu z minulého roku a zároveň víťazovi predchádzajúcich pretekov na starej tehelni Danovi Wheldonovi, ktorý si dokázal dlho udržiavať vedenie.
Na prvé miesto pred víťaza kvalifikácie Sama Hornisha ml. sa dostal takmer hneď po odviatí zelenej vlajky a začal stíhaciu jazdu. Tá netrvala ani dve kolá, keď na dráhu vyšlo prvýkrát bezpečnostné vozidlo kôli vzájomnej kolízii Jeffa Bucknuma a P.J.Chessona.
Po reštarte v ôsmom kole si Wheldon vedenie udržal tesne nasledovaný Hornishom, Kanaanom a Scheckterom. Hornish a Kanaan si občas prehodili svoje poradie, až kým neprišla prvá plánovaná zastávka v boxoch, ktorú v 30. kole otvoril Stephan Gregoire.
Zastávka Danovi Wheldonovi očividne sadla a vlastnosti auta mu umožnili vytvoriť pred druhým Hornishom viac než 20 sekundový nádskok. Snaha sa bohužiaľ nevyplatila, pretože po jazdeckej chybe havaroval Tomas Scheckter a prišla na rad druhá žltá fáza.
Nový reštart výborne využil Scott Dixon, keď sa dokázal dostať na druhé mieto niekoľko kôl pred prvou polovicou pretekov. V tom čase sa predné miesta ustálili na poradie: Wheldon, Dixon, Hornish, Kanaan, Patrick, Franchitti, Michael Andretti a Marco Andretti.
V 106. kole otvorila jediná žena v štartovnom poli Danica Patrick ďalšiu sériu zastávok. Len pár kôl na to došlo k ďalšej strate hneď dvoch bývalých víťazov Indy 500, keď Helio Castroneves nezvládol zákrutu a po kolízii s ním smeroval k stene aj Budy Rice.
Pred poslednou štvrtinou pretekov si vzájomne vedenie niekoľkokrát prestriedali Dan Wheldon, Sam Hornish a Scott Dixon. Danica Patrick v tom čase opäť ako prvá zašla na plánovanú zastávku.
Nikto však netušil, že bude jediná, ktorá si zastávku odbavila pred ďalším vyvesením žltej vlajky. Zvyšok poľa navštívil boxy až po uvoľnení pitlane po havárii Al Unsera. O vzrušenie sa počas jazdy bezpečnostného auta postaral Jeff Simmons, ktorý dokázal havarovať ešte v pomalom tempe žltej fázy a predĺžil tak pobyt blikajúceho Chevroletu na trati.
Zastávka bola zároveň dramatická pre Sama Hornisha, pretože mechanici nestihli načas vytiahnúť tankovacie zariadenie a Sam musel ihneď zastaviť, aby dokázal mechanik odstrániť jeho utrhnutý zvyšok. Okrem samotného zdržania navyše za tento incident vyfasoval od komisárov penalizáciu prejazdu boxami. Za podobný incident bol potrestaný aj Townsend Bell.
Dvadsať kôl pred koncom sa začalo to, čo najviac očakávali diváci na okruhu. Na čele jazdiacu dvojicu z tímu Target Chip Ganassi Racing prenasledoval Kanaan, Franchitti, Marco Andretti, Danica Patrick a Michael Andretti.
Do výsledku tvrdým spôsobom zakročili komisári, keď za blokovanie nekompromisne diskvalifikovali Scotta Dixona z druhého miesta. Drobné technické problémy boli osudné Danovi Wheldonovi, keď sa dokázal do vedenia prepracovať Tony Kanaan.
Danica Patrick sa opäť postarala o začiatok poslednej série boxov sedemnásť kôl pred koncom. Stalo sa však to, čoho sa obávali viacerí, keď krátko pred koncom havaroval Giaffore a postaral sa o posledný výjazd bezpečnostného auta. Táto situácia prekvapivo dostala do vedenia dvojicu Andrettiovcov na čele s mladým Marcom.
Iba štyri kolá pred koncom začala najnapínavejšia časť pretekov, keď o víťazstvo bojoval najmladší pilot štartovného poľa. Marco Andretti zubami, nechtami držal svoje prvenstvo pred Samom Hornishom, ale až na cieľovej rovine o svoje víťazstvo prišiel.
Sam Hornish si tak odnáša cenný triumf, ale každopádne sa hviezdou pretekov stal iba devätnásť ročný Marco Andretti, ktorý prehral s takmer rekordným odstupom iba 0.0635 sekundy.
Foto: IRL, Target Chip Ganassi Racing, Andretti Green Racing
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.