Akcie americké automobilky Tesla dnes po zahájení řádného obchodování v USA vyletěly vzhůru až k úrovni převyšující 940 dolarů za akcii. Že se bude akciím výrobce elektroaut nebývale dařit naznačoval už zájem investorů před zahájeném řádného obchodování, kdy akcie Tesly po včerejším dvacetiprocentním vzestupu přidávaly dalších až šestnáct procent, čímž historicky poprvé překonaly nejen hranici 900 dolarů za kus, ale přiblížily se až k úrovni 940 dolarů za akcii.
Tesla svým dnešním vzestupem upevňuje pozici druhé nejhodnotnější automobilky světa, po japonské Toyotě. Toyota ovšem loni prodala 10,7 milionů vozů, zatímco Tesla pouze necelých 368 tisíc.
Na začátku letošního roku přitom jedna akcie Tesly stále ještě „jen“ něco přes 418 dolarů. Akcie firmy jsou tak nyní na více než dvojnásobku jejich ceny z počátku letošního roku. Tržní hodnota Tesly převyšuje 164 miliard dolarů. Pro srovnání, tržní hodnota Volkswagenu činí zhruba 93 miliard dolarů. Tržní hodnotu Volkswagenu Tesla překonala teprve letos 22. ledna.
Tesle se značně daří už od posledního loňského čtvrtletí. Loni 23. října zveřejnila výsledky za třetí loňské čtvrtletí a rovněž nečekaný zisk. Od té doby prakticky soustavně roste, přičemž růst navíc nabírá na obrátkách, místo aby slábl. Letos však její vzestup získává rád naprosté jedinečnosti. Odráží sílící přesvědčení trhu, že dominance Tesly na poli elektromobility a obecně environmentálně šetrných technologií, představujících v čase klimatických změn budoucnost, je neotřesitelná a že propast mezi ní a konkurenty se rozestupuje.
Automobilce ale hrají do karet také další faktory. Hlavně opětovně uvolněná měnová politika světově významných centrálních bank, prosincový podpis dílčí obchodní úmluvy USA a Číny a nejnověji také rostoucí přesvědčení trhů, že koronavirová infekce je převážně čínským problémem, který zatím nemá potenciál přerůst ve světovou pandemii a ochromit tak přímo celou globální ekonomiku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?