Akcie americké automobilky Tesla dnes po zahájení řádného obchodování v USA vyletěly vzhůru až k úrovni převyšující 940 dolarů za akcii. Že se bude akciím výrobce elektroaut nebývale dařit naznačoval už zájem investorů před zahájeném řádného obchodování, kdy akcie Tesly po včerejším dvacetiprocentním vzestupu přidávaly dalších až šestnáct procent, čímž historicky poprvé překonaly nejen hranici 900 dolarů za kus, ale přiblížily se až k úrovni 940 dolarů za akcii.
Tesla svým dnešním vzestupem upevňuje pozici druhé nejhodnotnější automobilky světa, po japonské Toyotě. Toyota ovšem loni prodala 10,7 milionů vozů, zatímco Tesla pouze necelých 368 tisíc.
Na začátku letošního roku přitom jedna akcie Tesly stále ještě „jen“ něco přes 418 dolarů. Akcie firmy jsou tak nyní na více než dvojnásobku jejich ceny z počátku letošního roku. Tržní hodnota Tesly převyšuje 164 miliard dolarů. Pro srovnání, tržní hodnota Volkswagenu činí zhruba 93 miliard dolarů. Tržní hodnotu Volkswagenu Tesla překonala teprve letos 22. ledna.
Tesle se značně daří už od posledního loňského čtvrtletí. Loni 23. října zveřejnila výsledky za třetí loňské čtvrtletí a rovněž nečekaný zisk. Od té doby prakticky soustavně roste, přičemž růst navíc nabírá na obrátkách, místo aby slábl. Letos však její vzestup získává rád naprosté jedinečnosti. Odráží sílící přesvědčení trhu, že dominance Tesly na poli elektromobility a obecně environmentálně šetrných technologií, představujících v čase klimatických změn budoucnost, je neotřesitelná a že propast mezi ní a konkurenty se rozestupuje.
Automobilce ale hrají do karet také další faktory. Hlavně opětovně uvolněná měnová politika světově významných centrálních bank, prosincový podpis dílčí obchodní úmluvy USA a Číny a nejnověji také rostoucí přesvědčení trhů, že koronavirová infekce je převážně čínským problémem, který zatím nemá potenciál přerůst ve světovou pandemii a ochromit tak přímo celou globální ekonomiku.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?