Akcie americké automobilky Tesla dnes po zahájení řádného obchodování v USA vyletěly vzhůru až k úrovni převyšující 940 dolarů za akcii. Že se bude akciím výrobce elektroaut nebývale dařit naznačoval už zájem investorů před zahájeném řádného obchodování, kdy akcie Tesly po včerejším dvacetiprocentním vzestupu přidávaly dalších až šestnáct procent, čímž historicky poprvé překonaly nejen hranici 900 dolarů za kus, ale přiblížily se až k úrovni 940 dolarů za akcii.
Tesla svým dnešním vzestupem upevňuje pozici druhé nejhodnotnější automobilky světa, po japonské Toyotě. Toyota ovšem loni prodala 10,7 milionů vozů, zatímco Tesla pouze necelých 368 tisíc.
Na začátku letošního roku přitom jedna akcie Tesly stále ještě „jen“ něco přes 418 dolarů. Akcie firmy jsou tak nyní na více než dvojnásobku jejich ceny z počátku letošního roku. Tržní hodnota Tesly převyšuje 164 miliard dolarů. Pro srovnání, tržní hodnota Volkswagenu činí zhruba 93 miliard dolarů. Tržní hodnotu Volkswagenu Tesla překonala teprve letos 22. ledna.
Tesle se značně daří už od posledního loňského čtvrtletí. Loni 23. října zveřejnila výsledky za třetí loňské čtvrtletí a rovněž nečekaný zisk. Od té doby prakticky soustavně roste, přičemž růst navíc nabírá na obrátkách, místo aby slábl. Letos však její vzestup získává rád naprosté jedinečnosti. Odráží sílící přesvědčení trhu, že dominance Tesly na poli elektromobility a obecně environmentálně šetrných technologií, představujících v čase klimatických změn budoucnost, je neotřesitelná a že propast mezi ní a konkurenty se rozestupuje.
Automobilce ale hrají do karet také další faktory. Hlavně opětovně uvolněná měnová politika světově významných centrálních bank, prosincový podpis dílčí obchodní úmluvy USA a Číny a nejnověji také rostoucí přesvědčení trhů, že koronavirová infekce je převážně čínským problémem, který zatím nemá potenciál přerůst ve světovou pandemii a ochromit tak přímo celou globální ekonomiku.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.