Volkswagen přebírá v Číně vedoucí roli v oblasti elektromobility. Dr. Herbert Diess, předseda představenstva koncernu Volkswagen, zdůraznil tyto ambice na prvním kongresu WNEVC (World New Energy Vehicle Congress) v jihočínském městě Bo’ao. Volkswagen si stanovil cíl zvýšit do roku 2035 podíl elektromobilů na celkovém počtu ročně dodaných vozidel na 50 procent.
To odpovídá prognóze podílu elektromobilů na světovém trhu v roce 2035, která byla zveřejněna v závěrečné zprávě kongresu. Čína tak bude mít rozhodující význam pro strategii „dekarbonizace“ koncernu Volkswagen. Již od letošního roku bude Volkswagen nabízet čínským zákazníkům 14 elektrifikovaných modelů. Do roku 2028 má být v Číně vyráběna více než polovina z plánovaných 22 milionů elektromobilů. Volkswagen současně zintenzivňuje vývoj. V Číně pracuje již více než 4500 inženýrů na budoucích technologiích.
Diess na kongresu vyzdvihl důležitou roli automobilového průmyslu na cestě ke splnění cílů Pařížské dohody o změně klimatu: „Čína sází na mobilitu s nulovými emisemi, a jasně se tak ztotožňuje s pařížskými cíli. V této transformaci se ujímáme hlavní role komplexní nabídkou elektromobilů a rozšiřováním soukromé nabíjecí infrastruktury.“
Diess ve svém projevu také zdůraznil, že pro další rozšiřování elektromobility je i v Číně nezbytný předvídatelný a spolehlivý legislativní rámec. Výslovně přivítal pokračující otevírání se Číny světu.
Elektromobila v Číně zažívá již v současnosti rozmach. V uplynulém roce se prodalo více než jeden milion externě nabíjitelných vozidel a akumulátorových elektromobilů. Čína je tak největším trhem elektricky poháněných vozidel na světě. Vláda tento rozvoj podporuje rozsáhlými iniciativami – například výstavbou nabíjecí infrastruktury. Díky nízkým cenám elektrické energie je elektrická mobilita pro zákazníky relativně výhodná. Navíc se ve stále větší míře používají k výrobě elektrické energie obnovitelné zdroje.
Koncern Volkswagen v rámci své ofenzivy v oblasti elektromobility plánuje, že bude v Číně do roku 2028 vyrábět 11,6 milionu elektromobilů, což je více než polovina koncernem vytyčeného celkového cíle 22 milionů. K tomu přispějí všechny tři společné podniky – FAW-Volkswagen, SAIC VOLKSWAGEN a JAC Volkswagen. Po zahájení výroby vozidel na základě platformy MEB v příštím roce v závodech SAIC VOLKSWAGEN v Antingu a FAW-Volkswagen ve Fo-šanu, dosáhne jen v těchto provozech výrobní kapacita 600 000 elektromobilů ročně. JAC a SEAT kromě toho vyvíjejí vlastní platformu pro menší elektromobily. Již v příštím roce má být čínským zákazníkům dodáno 400 000 elektrifikovaných modelů. Volkswagen Group China díky tomu splní všechny legislativní požadavky: cíl flotilové spotřeby pět litrů paliva na 100 kilometrů v roce 2020 i podíl elektromobilů na celkové produkci.
Ve všech 33 čínských výrobních závodech společnosti Volkswagen a jejích partnerů bude pokračovat snižování vlivu výroby na životní prostředí. Jen v uplynulém roce snížily čínské závody emise CO2 o 13 procent, resp. 390 000 tun.
Volkswagen usiluje novým společným podnikem o další zlepšování nabíjecí infrastruktury. Čínští zákazníci budou moci díky tomu nabíjet své elektromobily ještě flexibilněji a komfortněji – doma i na cestách. V rámci spolupráce společností Star Charge, FAW a JAC budou od konce letošního roku nabízeny soukromé nástěnné nabíječky a bude vybudován velký počet veřejně přístupných nabíjecích stanic. Síťové propojení nabíjecích stanic umožní uživatelům rychlé a snadné nalezení vhodného stojanu pro nabíjení. Řešení pro integrovanou konektivitu je nabízeno dceřinou firmou společnosti Volkswagen Group China, Mobility Asia, která vytváří digitální „ekosystém“ pro všechny aplikace v oblasti mobility.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.