Automobilka Rolls-Royce sice letos zažívá jeden z nejúspěšnějších roků své historie, v blízké budoucnosti by však mohla čelit vážným problémům. Pokud se totiž velké Británii nepodaří dojednat dohodu ohledně Brexitu, mohla by se celá továrna zastavit. A to by samozřejmě znamenalo citelné ekonomické ztráty.
Brexit je strašákem pro celou ekonomiku Velké Británie, automobilový průmysl nevyjímaje. Už dříve se několik automobilek svěřilo s problémy, které by mohlo vystoupení Británie z EU přinést. A nedávno se na seznam ohrožených dostala i prémiová automobilka Rolls-Royce. Jak totiž podle Automotive News Europe uvedl Torsten Muller-Oetvoes, výkonný ředitel RR, v případě jediného chybějícího komponentu by se mohla celá továrna zastavit.
Automobilka Rolls-Royce totiž, podobně jako většina světových automobilek, pracuje v produkčním systému "just in time," kdy se komponenty naskladňují v momentě, kdy jsou potřeba. Obvykle se tedy na skladě nezdrží více než den.
A právě zásoby součástek, respektive jejich možný nedostatek, vyvolávají u vedení automobilky obavy. Skladiště Rolls-Royce totiž dokáže pojmout zásobu komponentů pouze na pár extra dní produkce bez zásob. Jeden vůz se navíc kompletuje 800 hodin, což opět zvyšuje možnost, že se celá produkce nákladně zastaví.
V obavách z tzv. "tvrdého" Brexitu, tedy bez dohody, se tak automobilka začala obracet na své dodavatele a vymýšlet alternativní způsoby dopravy, než je ta námořní. Především se tedy bavíme o dopravě letecké. V plánu je ale také možné zastavení produkce na první dva týdny v dubnu.
Rolls-Royce přitom spolupracuje s cca 600 různými dodavatelskými společnostmi z celého světa, které dodávají na 32 000 komponent. Na domácí půdě přitom sídli pouze 8 procent dodavatelů, což ve výsledku znamená, že zásobovací trasy automobilky vedou každý den 35x přes Lamanšský průliv.
Jako jedno z možných řešení se nabízí přesunutí produkce z ostrovů do kontinentální Evropy - ostatně značka je ve vlastnictví automobilky BMW. Něco takového je však zatím naprosto nepředstavitelné a do budoucna nejspíš vyloučené. Rolls-Royce si totiž zakládá na svých tradicích a jak Muller-Oetvoes prozradil, zákazníci z celého světa jezdí do Británie diskutovat s inženýry a sestavit si model přesně podle svých snů a přání.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.