Automobilka Rolls-Royce sice letos zažívá jeden z nejúspěšnějších roků své historie, v blízké budoucnosti by však mohla čelit vážným problémům. Pokud se totiž velké Británii nepodaří dojednat dohodu ohledně Brexitu, mohla by se celá továrna zastavit. A to by samozřejmě znamenalo citelné ekonomické ztráty.
Brexit je strašákem pro celou ekonomiku Velké Británie, automobilový průmysl nevyjímaje. Už dříve se několik automobilek svěřilo s problémy, které by mohlo vystoupení Británie z EU přinést. A nedávno se na seznam ohrožených dostala i prémiová automobilka Rolls-Royce. Jak totiž podle Automotive News Europe uvedl Torsten Muller-Oetvoes, výkonný ředitel RR, v případě jediného chybějícího komponentu by se mohla celá továrna zastavit.
Automobilka Rolls-Royce totiž, podobně jako většina světových automobilek, pracuje v produkčním systému "just in time," kdy se komponenty naskladňují v momentě, kdy jsou potřeba. Obvykle se tedy na skladě nezdrží více než den.
A právě zásoby součástek, respektive jejich možný nedostatek, vyvolávají u vedení automobilky obavy. Skladiště Rolls-Royce totiž dokáže pojmout zásobu komponentů pouze na pár extra dní produkce bez zásob. Jeden vůz se navíc kompletuje 800 hodin, což opět zvyšuje možnost, že se celá produkce nákladně zastaví.
V obavách z tzv. "tvrdého" Brexitu, tedy bez dohody, se tak automobilka začala obracet na své dodavatele a vymýšlet alternativní způsoby dopravy, než je ta námořní. Především se tedy bavíme o dopravě letecké. V plánu je ale také možné zastavení produkce na první dva týdny v dubnu.
Rolls-Royce přitom spolupracuje s cca 600 různými dodavatelskými společnostmi z celého světa, které dodávají na 32 000 komponent. Na domácí půdě přitom sídli pouze 8 procent dodavatelů, což ve výsledku znamená, že zásobovací trasy automobilky vedou každý den 35x přes Lamanšský průliv.
Jako jedno z možných řešení se nabízí přesunutí produkce z ostrovů do kontinentální Evropy - ostatně značka je ve vlastnictví automobilky BMW. Něco takového je však zatím naprosto nepředstavitelné a do budoucna nejspíš vyloučené. Rolls-Royce si totiž zakládá na svých tradicích a jak Muller-Oetvoes prozradil, zákazníci z celého světa jezdí do Británie diskutovat s inženýry a sestavit si model přesně podle svých snů a přání.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?