Pohonné hmoty v Česku od minulého týdne zlevnily. Průměrná cena benzinu klesla od minulé středy o 14 haléřů na 33,41 koruny za litr. Nafta zlevnila o osm haléřů na 33,67 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Průměrná cena nafty překročila cenu benzinu na začátku listopadu, předtím byla nafta dražší než benzin naposledy v březnu 2015. Analytici pokles cen očekávali, bude podle nich pokračovat i nadále.
"V příštím týdnu lze očekávat, že cena benzinu a nafty bude dál klesat. Pumpařům se výrazně snižují náklady na nákup pohonných hmot, což je způsobeno hlubokým propadem ceny ropy na světových trzích," uvedl dnes hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
"Ropa Brent se aktuálně obchoduje poblíž hranice 63 dolarů za barel, což umožňuje snížit ceny na čerpacích stanicích o více než korunu za litr pohonných hmot. Navíc v uplynulém týdnu přestal oslabovat kurz koruny vůči dolaru, což umožní levnější dovoz ropy do České republiky," podotkl.
Hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda doplnil, že rozevírání nůžek mezi cenou nafty a cenou benzinu je dáno začátkem topné sezony, kdy stoupá poptávka po topné naftě užívané k produkci tepla. "Letos do situace vstupují ještě další faktory, kterým je zvláště cena petrolejové frakce, jež se do nafty přidává za účelem dosažení předepsané kvality. Tato frakce je dražší než v uplynulých letech. Nafta bude dražší než benzin nejspíše do března 2019, záleží ovšem také na vydatnosti letošní zimy," dodal.
Z jednotlivých regionů má nejvyšší průměrné ceny benzinu i nafty nadále Praha, kde litr naturalu stojí v průměru 34,17 koruny a nafta je ještě o dva haléře dražší. V ostatních krajích se cena benzinu drží pod 34 Kč/l. Naftu tankují řidiči v průměru za více než 34 korun za litr ještě na Vysočině.
Naopak nejlevnější je benzin v Ústeckém kraji, kde stojí v průměru 32,76 Kč. Pod 33 korunami se cena naturalu drží ještě v Královéhradeckém a Jihočeském kraji. Nafta je nejlevnější v Královéhradeckém kraji, kde ji řidiči kupují v průměru za 33,21 Kč.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?