Pohonné hmoty v Česku od minulého týdne zlevnily. Průměrná cena benzinu klesla od minulé středy o 14 haléřů na 33,41 koruny za litr. Nafta zlevnila o osm haléřů na 33,67 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Průměrná cena nafty překročila cenu benzinu na začátku listopadu, předtím byla nafta dražší než benzin naposledy v březnu 2015. Analytici pokles cen očekávali, bude podle nich pokračovat i nadále.
"V příštím týdnu lze očekávat, že cena benzinu a nafty bude dál klesat. Pumpařům se výrazně snižují náklady na nákup pohonných hmot, což je způsobeno hlubokým propadem ceny ropy na světových trzích," uvedl dnes hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
"Ropa Brent se aktuálně obchoduje poblíž hranice 63 dolarů za barel, což umožňuje snížit ceny na čerpacích stanicích o více než korunu za litr pohonných hmot. Navíc v uplynulém týdnu přestal oslabovat kurz koruny vůči dolaru, což umožní levnější dovoz ropy do České republiky," podotkl.
Hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda doplnil, že rozevírání nůžek mezi cenou nafty a cenou benzinu je dáno začátkem topné sezony, kdy stoupá poptávka po topné naftě užívané k produkci tepla. "Letos do situace vstupují ještě další faktory, kterým je zvláště cena petrolejové frakce, jež se do nafty přidává za účelem dosažení předepsané kvality. Tato frakce je dražší než v uplynulých letech. Nafta bude dražší než benzin nejspíše do března 2019, záleží ovšem také na vydatnosti letošní zimy," dodal.
Z jednotlivých regionů má nejvyšší průměrné ceny benzinu i nafty nadále Praha, kde litr naturalu stojí v průměru 34,17 koruny a nafta je ještě o dva haléře dražší. V ostatních krajích se cena benzinu drží pod 34 Kč/l. Naftu tankují řidiči v průměru za více než 34 korun za litr ještě na Vysočině.
Naopak nejlevnější je benzin v Ústeckém kraji, kde stojí v průměru 32,76 Kč. Pod 33 korunami se cena naturalu drží ještě v Královéhradeckém a Jihočeském kraji. Nafta je nejlevnější v Královéhradeckém kraji, kde ji řidiči kupují v průměru za 33,21 Kč.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?