Zhruba před týdnem proběhla významná výroční schůze koncernu Volkswagen, na které se opět probírali plány do budoucna. Automobilka totiž plánuje masivní a hlavně rychlý přechod na elektromobilitu, což vyžaduje ohromné investice. Ty jsou v případě Volkswagenu dokonce tak velké, že téměř dosahují celé hodnoty Tesly. Nikoliv jednoho modelu, ale celé automobilky.
Koncern Volkswagen si totiž rozhodně neklade malé cíle. Rozvoj elektromobility, do kterého momentálně pumpuje obrovské peníze, je totiž reakcí hned na několik ožehavých témat: ekologii, současné trendy společnosti a samozřejmě na kauzu Dieselgate.
Automobilka tak poněkud poupravila svoje cíle, přičemž do roku 2025 by mělo být představeno rovnou 80 plug-in hybridních modelů a celkové prodeje elektromobilů (včetně hybridů) by měly dosahovat cca 3 milionů kusů ročně. Jen pro letošní rok pak koncern navýšil počet plánovaných premiér hybridních modelů z osmi na osmnáct.
Takové plány však vyžadují kromě nové infrastruktury i obrovské investice do baterií, které stále nepatří k nejlevnějšímu zboží a kterých začíná být v posledních letech na trhu nedostatek. I tak si chce koncern do roku 2025 zajistit roční přísun akumulátorů s kapacitou 150 GWh v hodnotě cca 50 miliard euro.
Už v současnosti však mají kontrakty pro dodavatele akumulátorů hodnotu cca 40 miliard euro. Ještě před měsícem přitom koncern uváděl, že objednávky budou mít hodnotu cca 20 miliard euro, jak uvádí web InsideEVs.
Magazín Fortune, který celé tohle elektrické šílenství bedlivě sleduje, pak uvádí, že automobilka Volkswagen objednala baterie zhruba ve stejné hodnotě, jakou má nyní na trhu Tesla. Jinými slovy, Volkswagen si kupuje akumulátory za cenu, která odpovídá celému jmění kalifornské automobilky zaměřené pouze na elektromobily.
A k čemu je vlastně takové srovnání dobré? Ukazuje totiž, že největší hráči na trhu s automobily při investicích do elektromobility rozhodně nešetří, což by mohlo značně zkomplikovat vyhlídky na budoucnost celé Tesly. Dokud totiž velké společnosti elektromobilitu přehlížely, mohla si relativně malá Tesla dělat co chtěla. Tyhle zlaté časy už ale evidentně končí.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.