Konec roku se pomalu blíží, proto jsme začali pátrat po informacích, jak se letos vyvíjely trendy a které automobily patřily mezi zákazníky k nejoblíbenějším. Průzkum se prozatím vztahuje na 10 měsíců tohoto roku a kompletní data budeme znát až na jaře roku příštího, ovšem už teď můžeme prozradit, že na první pozici stále zůstává Toyota Corolla, ovšem její obliba pomalu klesá a do popředí se začínají dostávat modely z trochu jiného segmentu.
Není žádným tajemstvím, že automobilový průmysl zažívá v posledních letech zlaté období. Celosvětový trh s automobily neustále roste téměř 4% rychlostí a největší zásluhu na tom mají vozy segmentu SUV. Největším trhem se pak stala Čína, která si přivlastňuje téměř 30 % celosvětových prodejů, což má na výsledné pořadí automobilů také svůj podíl.
Jak už jsme naznačovali, nejlépe si vede segment vozidel SUV, který povyrostl o téměř 12 %, což je pořádný skok. To si ale vybralo svou daň u konkurence z ostatních segmentů, což je dobře patrné jak na samotném tabulce, tak ve srovnání s rokem minulým.
I přes oblibu SUV však na prvním místě zůstává Toyota Corolla, které se prozatím prodalo přes 1.014.920 kusů. Meziročně se však jedná o pokles o 5.8 %. Na druhém místě jsou poněkud překvapivě pickupy Ford F-Series, jejichž prodeje povyskočily o 10.2 % na 886.584 prodaných kusů. Pro Ford to znamená, že jeho pick-upy jsou žhavým kandidátem na pozici historicky čtvrtého automobilu, kterého se ročně prodalo přes milion kusů. To se dosud povedlo jen Corolle, Fucusu a Golfu.
A právě VW Golf bychom našli na třetí pozici, kam se ztrátou 4.1 % oproti minulému roku a 795.680 podanými kusy spadl. Na čtvrtém místě nalezneme Hondu Civic, které se díky vstupu na nové trhy prozatím prodalo 687.963 kusů, což znamená úctyhodný meziroční nárůst o 24.3 %. Top 5 potom uzavírá oblíbené SUV Toyota RAV4, které si s 676.058 prodanými vozy polepšilo o 13.7 %.
Za pozornost však rozhodně stojí největší skokan první desítky, kterým se stal Volkswagen Tiguan. Tohle kompaktní SUV si totiž dokázalo meziročně polepšit o těžko uvěřitelných 41.1 %, což je úctyhodný výsledek. S 579.632 prodanými vozy tak Tiguanu patří 7. místo.
Top 10 nejprodávanějších modelů roku 2017 (data nasbíraná do října 2017) Pořadí Model Prodeje 2017 Růst / pokles 1. Toyota Corolla 1.014.920 - 5,8 % 2. Ford F-Series 886.584 + 10,2 % 3. Volkswagen Golf 795.680 -4,1 % 4. Honda Civic 687.963 + 24,3 % 5. Toyota RAV4 676.058 + 13,7 % 6. Honda CR-V 609.149 - 2,2 % 7. Volkswagen Tiguan 579.632 + 41,1 % 8. Ford Focus 556.623 - 9,2 % 9. Volkswagen Polo 551.698 - 6,5 % 10. Toyota Camry 538.974 - 1,8 %Focus2move.com / Global Auto Database
Tabulka vycházející z dat GDA (Global Automobile Database), za jejímž sestavením stojí web Focus2move, dobře patrné, SUV jsou na vzestupu a ostatní modely pozvolna padají. Největší propad v top 10 předvedl Ford Focus, který se oproti minulému roku propadl o 2 místa a 9.2 %.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?