Německý automobilový průmysl si doma i ve světě vydobyl skvělou pověst, ovšem v červenci tohoto roku se objevilo závažné obvinění, které by mohlo vyjít několik automobilek pěkně draho. Jak je to tedy s tou kartelovou dohodou?
Během července tohoto roku řada německých automobilek stále ještě rozdýchávala problémy spojené s kauzou Dieselgate a podvody u měření emisí, když přišla další rána - tentokrát z EU. Tou dobou totiž zahájil příslušný úřad evropské unie rozsáhlé vyšetřování údajné kartelové dohody mezi největšími německými automobilkami.
Podle dostupných informací se mělo jednat o tajnou dohodu mezi automobilkami Daimler, BMW, VW, Audi a Porsche, dle které měly tyto automobilky sjednotit vyjednávání s dodavateli některých technologií a komponentů potřebných k měření / redukci emisí a také společně tlačit na jednotné ceny. Vyšetřování už dokonce vedlo i k raziím v centrálách VW, Daimler a BMW.
O události se na rozdíl od kauzy Dieselgate poměrně mlčí, nicméně nyní se k tomuto tématu pro agenturu Reuters vyjádřil Matthias Muller, výkonný ředitel společnosti VW, který se tou dobou nacházel na konferenci ve Stuttgartu. Jeho strohé vyjádření se dá přeložit ve smyslu "Nevím o žádném pevném stanovování cen. Zákon o kartelové dohodě velice respektujeme".
Jeho odpověď tak jen navazuje na vyjádření, které k tématu nedávno poskytl Dieter Zetsche, výkonný ředitel Daimleru. Podle jeho slov spolupráce mezi německými automobilkami sloužila jen k dobru zákazníků a nijak jim neubližovala.
Nezbývá tak než počkat, s jakým odhalením přijde vyšetřovací komise EU po raziích ve vedení několika automobilek. Prozatím se však zdá, že vyšetřovatelé EU nemají vůbec nic, o co by mohli svá podezření opřít.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.