Americká automobilka Ford musí přepracovat své plány v Číně, neboť jak se zjistilo, její globální strategie „One Ford“ nefunguje tak, jak by měla, a po krátkém ekonomickém „boomu“ přináší společnosti už jen propad tržeb a špatné jméno.
Jim Hackett, generální ředitel Fordu říká, že jestli by mohlo jeho automobilce na čínském trhu něco opravdu pomoci, pak je to soustředění se zejména na výrobu elektrovozů a elektrických dodávek, které Čína ve svých znečištěných a přetížených městských centrech silně podporuje.
Díky síle a velikosti čínského trhu, by navíc případný úspěch Fordu v Číně mohl přinést uznání i v celosvětovém měřítku, a to zejména za pokrok v elektrifikaci a autonomním řízení. Strategie „One Ford“, která pomohla automobilce od krachu za bývalého generálního ředitele Alana Mulallyho, neodpovídala všem trhům tak, jak by měla. Je zřejmé, že se musejí automobilky jednotlivým trhům přizpůsobovat tak, aby uspokojili specifickou poptávku zákazníků. Jednoduše řečeno, pokud automobilka vyrobí levný sedan například pro Indický trh, je zřejmé, že se stejným vozem nemůže uspět v řidičsky vyspělé Evropě, kde mají lidé zcela odlišné požadavky a nároky.
Změna zaměření by v Číně mohla být velmi lukrativní, neboť je zde velká koncentrace měst, které musejí postupně eliminovat (někdy až zcela zakazovat) dodávky, nákladní vozy i kamiony se spalovacími motory. Však se něco podobného začíná dít i u nás, v Evropě. Zde ale naštěstí zatím není situace natolik vážná.
V srpnu Ford uvedl, že zvažuje společný projekt s čínskou automobilkou Anhui Zotye, díky kterému by společně vyráběli elektrické vozy v Číně pod novou značkou společnosti Zotye. Ford ale zatím nemá žádné „levné“ cenově dostupné modely, kterými by čínský trh mohl ohromit tak, jako se to například podařilo jeho soupeři General Motors, který v roce 2010 prodal více než 2 miliony levných vozů Baojun.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?