Podle zdrojů agentury Reuters plánuje Volkswagen přistřihnout sesterské automobilce drápky a omezit tak její úspěšnost. Ptáte se proč? Podle vedení i odborů má Volkswagen ze své vlastní Škodovky strach, a vnímá ji jako konkurenci. Hlavní výhody jí podle dostupných informací mají plynout z využívání sdíleních technologií, za které by nyní měla automobilka Škoda platit více peněz. Dalším krokem by mělo být přesunutí části výroby do Německa.
Co to pro český trh znamená? Podle odborů by tím mohlo zaniknout až dva tisíce pracovních míst. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout v roce 2022, kdy se má začít vyrábět nástupce současného Superbu. Vše odstartovaly příznivé recenze a ziskovost Škodovky, která vystupňovala rivalitu uvnitř koncernu. To vše navíc ve chvíli, kdy Volkswagen plánuje zrušení tisíců pracovních míst, aby zefektivnil výrobu a odboural nadbytečné kapacity.
"Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit," řekl Jaroslav Povšík, předseda podnikové rady Škody Auto. Volkswagen se také domnívá, že by měla Škoda platit vyšší poplatky za sdílení koncernových technologií, včetně jednotné platformy pro konstrukci a karoserie automobilů.
"Oni chtějí zajišťovat vytížení německých lokalit. Nejde jim Passat, ale vidí, že Superb se prodává dobře, a rádi by si ho tam vzali," míní Povšík. Celou záležitost s vedením Škody Auto chce v blízké době řešit i premiér Bohuslav Sobotka, který pokládá tyto informace za závažné, neboť Škoda je v České republice pilířem průmyslu a exportu.
"Je proto jasnou prioritou vlády zachovat a dále rozvíjet a modernizovat výrobní kapacity a produkci Škoda Auto v ČR. Vláda má jednoznačný zájem na tom, aby byly realizovány všechny plánované investice VW a Škody v Česku a nedocházelo k přesunu výroby mimo Českou republiku," uvedl tiskový mluvíč vlády, Martin Ayrer.
Následky emisního skandálu dieselgate to automobilce Volkswagen navíc vůbec neulehčují. "Ztratili jsme Ameriku, ztrácíme diesely, nemůžeme prodat auta, abychom si zlepšili cashflow, přicházejí vyšší pokuty a z Volkswagenu zní otázka, co budeme dělat. Co s elektromobilitou, jestli dělat hybridy, jak dlouho bude diesel, to všechno rozhoduje o tom, kdo pak, až to nastane, bude vepředu," dodal Povšík.