Proč se Volkswagen bojí Škodovky? Důvodů má hned několik

Škoda Kodiaq Scout
Škoda Kodiaq Scout, foto: Škoda Auto
-jka , AutoRoad.cz 7. října 2017 10:25 | akt. 7. října 2017 22:10
Sdílej:

Podle Volkswagenu má Škodovka nepoctivou výhodu a proto se jí tak daří. Proč si to myslí a co s tím plánuje Volkswagen udělat?

Podle zdrojů agentury Reuters plánuje Volkswagen přistřihnout sesterské automobilce drápky a omezit tak její úspěšnost. Ptáte se proč? Podle vedení i odborů má Volkswagen ze své vlastní Škodovky strach, a vnímá ji jako konkurenci. Hlavní výhody jí podle dostupných informací mají plynout z využívání sdíleních technologií, za které by nyní měla automobilka Škoda platit více peněz. Dalším krokem by mělo být přesunutí části výroby do Německa.

Co to pro český trh znamená? Podle odborů by tím mohlo zaniknout až dva tisíce pracovních míst. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout v roce 2022, kdy se má začít vyrábět nástupce současného Superbu. Vše odstartovaly příznivé recenze a ziskovost Škodovky, která vystupňovala rivalitu uvnitř koncernu. To vše navíc ve chvíli, kdy Volkswagen plánuje zrušení tisíců pracovních míst, aby zefektivnil výrobu a odboural nadbytečné kapacity.

"Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit," řekl Jaroslav Povšík, předseda podnikové rady Škody Auto. Volkswagen se také domnívá, že by měla Škoda platit vyšší poplatky za sdílení koncernových technologií, včetně jednotné platformy pro konstrukci a karoserie automobilů.

"Oni chtějí zajišťovat vytížení německých lokalit. Nejde jim Passat, ale vidí, že Superb se prodává dobře, a rádi by si ho tam vzali," míní Povšík. Celou záležitost s vedením Škody Auto chce v blízké době řešit i premiér Bohuslav Sobotka, který pokládá tyto informace za závažné, neboť Škoda je v České republice pilířem průmyslu a exportu.

"Je proto jasnou prioritou vlády zachovat a dále rozvíjet a modernizovat výrobní kapacity a produkci Škoda Auto v ČR. Vláda má jednoznačný zájem na tom, aby byly realizovány všechny plánované investice VW a Škody v Česku a nedocházelo k přesunu výroby mimo Českou republiku," uvedl tiskový mluvíč vlády, Martin Ayrer.

Následky emisního skandálu dieselgate to automobilce Volkswagen navíc vůbec neulehčují. "Ztratili jsme Ameriku, ztrácíme diesely, nemůžeme prodat auta, abychom si zlepšili cashflow, přicházejí vyšší pokuty a z Volkswagenu zní otázka, co budeme dělat. Co s elektromobilitou, jestli dělat hybridy, jak dlouho bude diesel, to všechno rozhoduje o tom, kdo pak, až to nastane, bude vepředu," dodal Povšík.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.