V České republice udržují automobily cenu v prvních třech letech provozu lépe než ve většině ostatních evropských zemí. Ukázal to průzkum LeasePlan Car Cost Index, který na konci loňského roku proběhl ve 24 státech Evropy.
Studie srovnávala celkové náklady na provoz osobních aut z kategorií malá vozidla a nižší střední třída, kam patří vozy jako Renault Clio, Volkswagen Polo, Opel Corsa, Volkswagen Golf, Ford Focus, ale i Škoda Octavia.
Tak zvaná amortizace neboli odpisy, tedy postupná ztráta hodnoty v průběhu životnosti vozidla, má na celkových nákladech největší podíl. V rámci Evropy tento podíl činí 37 %, s odstupem pak následují další položky: silniční daň a DPH s 20 %, palivo se 16 %, pojištění se 13 %, servis včetně zimních pneumatik s 9 % a úroky v případě leasingu či úvěru s 5 %.
Vůz s podobnou kupní cenou může v různých zemích ztrácet na ceně odlišnou rychlostí. Podle průzkumu činí průměrná výše měsíční amortizace u benzinových modelů 132 eur (3600 korun) a u dieselových modelů 151 eur (4100 korun). Těchto průměrných hodnot dosahují v Belgii a blíží se jim ve Velké Británii, Španělsku, Irsku anebo v Itálii. Nejvíce ztrácejí na hodnotě vozidla v Dánsku, kde u obou motorizací činí výše odpisů během prvních třech let provozu více než 160 % průměrné evropské úrovně. Naopak nejlépe vozy drží ceny v Turecku s přibližně 50 % průměrné hodnoty. V České republice se výše odpisů u benzinových vozů pohybuje zhruba na 70 % evropského průměru, u dieselových na 75 %. Menší pokles hodnoty vozidel vykázaly kromě Turecka už jen Rusko a Maďarsko.
Na výši amortizace mají vliv specifické tržní podmínky, například struktura a výše silniční daně. Bude-li potenciální majitel čelit vysoké silniční dani, ojeté auto bude pro něj méně atraktivní a bude mít tedy i nižší zůstatkovou hodnotu. Mezi další faktory, které určují odpisy, patří i značka vozu, konkrétní model, ale třeba také barva. Obecně lze říci, že je snazší prodat rodinný vůz se čtyřmi dveřmi v stříbrné metalíze než žlutý kabriolet.
Přímá úměra mezi pořizovací cenou vozu a jeho zůstatkovou hodnotou ale neexistuje. Přestože pořizovací cena může být u konkrétního vozidla vyšší, v důsledku rozdílných nákladů na servis, údržbu, palivo a další položky mohou být celkové náklady příznivější než u automobilu s nižší počáteční cenou. Před výběrem vozu je tedy vhodné posoudit všechny faktory, které se na celkových nákladech podílejí.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.