Jak dostat do českého vozového parku více ekologických vozidel, případně chcete-li vozidel s alternativním pohonem. To je otázka, která se řeší již několik let. Většinou totiž pořízení takového auta ztroskotá na ceně, výrazně přesahující model s běžným spalovacím motorem. Stát proto nyní začne nákup vozu s alternativním pohonem dotovat.
O dotacích na vozidla s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), hybrid, plug-in hybridy či rovnou elektromobily se mluví již poměrně dlouho. Řešení ale zatím nepřichází, byť už se v loňském roce začalo mluvit o nějaké formě státního příspěvku soukromníkům či malým podnikům. Tak trochu zlom nastává v rámci tohoto problému až nyní. Pravděpodobně již letos v říjnu totiž Ministerstvo životního prostředí vyhlásí výzvu na dotace na nákup nových vozidel s alternativním pohonem. Má to ale jeden malý háček, tato výzva totiž zatím platí výhradně pro kraje a obce. Slovíčko zatím je nicméně poměrně podstatné, soukromníci se totiž na podobnou výzvu mohou těšit nejspíše již příští rok.
Nyní ale zpět ke krajům a obcím, u nichž se počítá s dotacemi ve výši 50 tisíc korun u modelů na CNG, 100 tisíc korun u plug-in hybridů a 150 tisíc korun u elektromobilů. Celkový objem dotace odhaduje ministerstvo na 150 milionů korun, peníze plánuje vyčlenit z Národního programu Životního prostředí. Možná se ptáte na důvod těchto pobídek, jak už bylo řečeno, dlouhou dobu se o něčem takovém pouze mluvilo. „Česku hrozí, že nesplní ekologické závazky v dopravě,“ uvedl jeden z nich Jiří Šimek z Českého plynárenského svazu.
Další poměrně logickou otázkou je, jestli mají kraje a obce o ekologické vozidla zájem. To měly za úkol zjistit dotazníky, jejichž výstupy jsou aktuálně zpracovávány. „Od dotázaných obcí, měst a krajů jsme obdrželi 78 odpovědí, 70 obcí/měst a 8 krajů. Vyplývá z nich 57% zájem o elektromobily a hybridy a 43% o stlačený zemní plyn. Co se týče typů vozidel, pak obce a kraje mají eminentní zájem o osobní a užitková vozidla, menší zájem evidujeme u nákladních automobilů a skútrů,“ řekla Dominika Pospíšilová z Ministerstva životního prostředí. Statistiky prodejů nových aut u nás ukazují, že z alternativ ke klasické ropě mají zákazníci největší zájem o vozy na CNG (za prvních osm měsíců roku prodáno 2118 osobních a užitkových vozů). Následují hybridy a elektromobily, na chvostu se krčí auta s pohonem na LPG. Změní tento poměr chystané dotace také pro soukromé osoby?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?