Jak dostat do českého vozového parku více ekologických vozidel, případně chcete-li vozidel s alternativním pohonem. To je otázka, která se řeší již několik let. Většinou totiž pořízení takového auta ztroskotá na ceně, výrazně přesahující model s běžným spalovacím motorem. Stát proto nyní začne nákup vozu s alternativním pohonem dotovat.
O dotacích na vozidla s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), hybrid, plug-in hybridy či rovnou elektromobily se mluví již poměrně dlouho. Řešení ale zatím nepřichází, byť už se v loňském roce začalo mluvit o nějaké formě státního příspěvku soukromníkům či malým podnikům. Tak trochu zlom nastává v rámci tohoto problému až nyní. Pravděpodobně již letos v říjnu totiž Ministerstvo životního prostředí vyhlásí výzvu na dotace na nákup nových vozidel s alternativním pohonem. Má to ale jeden malý háček, tato výzva totiž zatím platí výhradně pro kraje a obce. Slovíčko zatím je nicméně poměrně podstatné, soukromníci se totiž na podobnou výzvu mohou těšit nejspíše již příští rok.
Nyní ale zpět ke krajům a obcím, u nichž se počítá s dotacemi ve výši 50 tisíc korun u modelů na CNG, 100 tisíc korun u plug-in hybridů a 150 tisíc korun u elektromobilů. Celkový objem dotace odhaduje ministerstvo na 150 milionů korun, peníze plánuje vyčlenit z Národního programu Životního prostředí. Možná se ptáte na důvod těchto pobídek, jak už bylo řečeno, dlouhou dobu se o něčem takovém pouze mluvilo. „Česku hrozí, že nesplní ekologické závazky v dopravě,“ uvedl jeden z nich Jiří Šimek z Českého plynárenského svazu.
Další poměrně logickou otázkou je, jestli mají kraje a obce o ekologické vozidla zájem. To měly za úkol zjistit dotazníky, jejichž výstupy jsou aktuálně zpracovávány. „Od dotázaných obcí, měst a krajů jsme obdrželi 78 odpovědí, 70 obcí/měst a 8 krajů. Vyplývá z nich 57% zájem o elektromobily a hybridy a 43% o stlačený zemní plyn. Co se týče typů vozidel, pak obce a kraje mají eminentní zájem o osobní a užitková vozidla, menší zájem evidujeme u nákladních automobilů a skútrů,“ řekla Dominika Pospíšilová z Ministerstva životního prostředí. Statistiky prodejů nových aut u nás ukazují, že z alternativ ke klasické ropě mají zákazníci největší zájem o vozy na CNG (za prvních osm měsíců roku prodáno 2118 osobních a užitkových vozů). Následují hybridy a elektromobily, na chvostu se krčí auta s pohonem na LPG. Změní tento poměr chystané dotace také pro soukromé osoby?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?