Jak dostat do českého vozového parku více ekologických vozidel, případně chcete-li vozidel s alternativním pohonem. To je otázka, která se řeší již několik let. Většinou totiž pořízení takového auta ztroskotá na ceně, výrazně přesahující model s běžným spalovacím motorem. Stát proto nyní začne nákup vozu s alternativním pohonem dotovat.
O dotacích na vozidla s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), hybrid, plug-in hybridy či rovnou elektromobily se mluví již poměrně dlouho. Řešení ale zatím nepřichází, byť už se v loňském roce začalo mluvit o nějaké formě státního příspěvku soukromníkům či malým podnikům. Tak trochu zlom nastává v rámci tohoto problému až nyní. Pravděpodobně již letos v říjnu totiž Ministerstvo životního prostředí vyhlásí výzvu na dotace na nákup nových vozidel s alternativním pohonem. Má to ale jeden malý háček, tato výzva totiž zatím platí výhradně pro kraje a obce. Slovíčko zatím je nicméně poměrně podstatné, soukromníci se totiž na podobnou výzvu mohou těšit nejspíše již příští rok.
Nyní ale zpět ke krajům a obcím, u nichž se počítá s dotacemi ve výši 50 tisíc korun u modelů na CNG, 100 tisíc korun u plug-in hybridů a 150 tisíc korun u elektromobilů. Celkový objem dotace odhaduje ministerstvo na 150 milionů korun, peníze plánuje vyčlenit z Národního programu Životního prostředí. Možná se ptáte na důvod těchto pobídek, jak už bylo řečeno, dlouhou dobu se o něčem takovém pouze mluvilo. „Česku hrozí, že nesplní ekologické závazky v dopravě,“ uvedl jeden z nich Jiří Šimek z Českého plynárenského svazu.
Další poměrně logickou otázkou je, jestli mají kraje a obce o ekologické vozidla zájem. To měly za úkol zjistit dotazníky, jejichž výstupy jsou aktuálně zpracovávány. „Od dotázaných obcí, měst a krajů jsme obdrželi 78 odpovědí, 70 obcí/měst a 8 krajů. Vyplývá z nich 57% zájem o elektromobily a hybridy a 43% o stlačený zemní plyn. Co se týče typů vozidel, pak obce a kraje mají eminentní zájem o osobní a užitková vozidla, menší zájem evidujeme u nákladních automobilů a skútrů,“ řekla Dominika Pospíšilová z Ministerstva životního prostředí. Statistiky prodejů nových aut u nás ukazují, že z alternativ ke klasické ropě mají zákazníci největší zájem o vozy na CNG (za prvních osm měsíců roku prodáno 2118 osobních a užitkových vozů). Následují hybridy a elektromobily, na chvostu se krčí auta s pohonem na LPG. Změní tento poměr chystané dotace také pro soukromé osoby?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?