Před několika týdny začal Volkswagen svolávat do servisů auta svých značek, osazených naftovými tříválci 1.2 TDI. I ty patří do rodiny EA 189, postiženou aférou s manipulací softwaru za účelem snížení emisí NOx při technických kontrolách. Tříválec tak následoval větší dvoulitrový čtyřválec, v budoucnu pak dojde i na šestnáctistovky TDI. Vyrovnávání se zákazníky začal Volkswagen řešit také v USA, kde by se to mělo týkat až 475 000 automobilů (zatím se však bavíme pouze o motorech 2.0 TDI, osud třílitrových šestiválců je stále v jednání). Podle Auto News Europe se přitom už téměř polovina majitelů postižených vozidel zaregistrovala do speciálně vytvořeného programu.
Na rozdíl od Evropy, kde bude vadný software prostě upraven, má zákazník v USA hned dvě možnosti. Buď si nechá auto opravit a dostane k tomu jako kompenzaci 5100 dolarů (cca 123 400 korun), nebo může po Volkswagenu požadovat zpětný odkup poškozeného vozidla. Podle Elizabeth Cabraser, zastupující majitele vozů proti Volkswagenu, přitom většina ze zatím 210 000 těch, kteří se do programu o kompenzaci přihlásili, volí druhou možnost. Tedy odkup celého vozidla německým koncernem. Dodala však, že někteří klienti ještě mohou změnit názor ve chvíli, kdy Volkswagen bude mít vládou schválené úpravy pro další vozidla. V některých případech totiž takové řešení zatím chybí.
Anketa
Koupili byste si zánovní auto s podvodným, ale již opraveným motorem TDI?
Hlasování bylo již uzavřeno.
-
Ano
49 %
-
Ne
51 %
Hlasovalo 55 čtenářů. Výsledky
Odkup vozu je pro automobilku samozřejmě ta nejdražší možná varianta vyrovnání, na druhou stranu to ale pomůže urychlit odstranění 85 procent škodlivých emisí ze silnic. A to je v zájmu samotného Volkswagenu, pokud by se to totiž nepovedlo, čelil by dalším potencionálním sankcím. Úpravy softwaru by pak měly začít již v září, tedy skoro rok od propuknutí celé aféry. Urovnání celého sporu jen u dvoulitrových čtyřválců přijde Němce na 10 miliard dolarů (cca 240 miliard korun). Klíčovou otázkou ovšem je, co bude s vykoupenými vozy. Může se stát, že je Volkswagen zkrátka sešrotuje, více pravděpodobnou variantou se však zdá jejich dodatečná úprava a případná snaha prodat na bazarovém trhu. Nemusí jít přitom jen o USA, i do Evropy se v poslední době dostalo větší množství naftových Passatů v americké specifikaci za zlomek původní ceny.