Zatímco evropští zákazníci značek koncernu Volkswagen, postižení kauzou Dieselgate, jsou hromadně svolávání do servisů, v Americe mají stejně postižení majitelé více možností kompenzace. Vedle úpravy softwaru a finančního vyrovnání mohou po Volkswagenu požadovat také odkup celého vozu. Která možnost vede?
Před několika týdny začal Volkswagen svolávat do servisů auta svých značek, osazených naftovými tříválci 1.2 TDI. I ty patří do rodiny EA 189, postiženou aférou s manipulací softwaru za účelem snížení emisí NOx při technických kontrolách. Tříválec tak následoval větší dvoulitrový čtyřválec, v budoucnu pak dojde i na šestnáctistovky TDI. Vyrovnávání se zákazníky začal Volkswagen řešit také v USA, kde by se to mělo týkat až 475 000 automobilů (zatím se však bavíme pouze o motorech 2.0 TDI, osud třílitrových šestiválců je stále v jednání). Podle Auto News Europe se přitom už téměř polovina majitelů postižených vozidel zaregistrovala do speciálně vytvořeného programu.
Na rozdíl od Evropy, kde bude vadný software prostě upraven, má zákazník v USA hned dvě možnosti. Buď si nechá auto opravit a dostane k tomu jako kompenzaci 5100 dolarů (cca 123 400 korun), nebo může po Volkswagenu požadovat zpětný odkup poškozeného vozidla. Podle Elizabeth Cabraser, zastupující majitele vozů proti Volkswagenu, přitom většina ze zatím 210 000 těch, kteří se do programu o kompenzaci přihlásili, volí druhou možnost. Tedy odkup celého vozidla německým koncernem. Dodala však, že někteří klienti ještě mohou změnit názor ve chvíli, kdy Volkswagen bude mít vládou schválené úpravy pro další vozidla. V některých případech totiž takové řešení zatím chybí.
Odkup vozu je pro automobilku samozřejmě ta nejdražší možná varianta vyrovnání, na druhou stranu to ale pomůže urychlit odstranění 85 procent škodlivých emisí ze silnic. A to je v zájmu samotného Volkswagenu, pokud by se to totiž nepovedlo, čelil by dalším potencionálním sankcím. Úpravy softwaru by pak měly začít již v září, tedy skoro rok od propuknutí celé aféry. Urovnání celého sporu jen u dvoulitrových čtyřválců přijde Němce na 10 miliard dolarů (cca 240 miliard korun). Klíčovou otázkou ovšem je, co bude s vykoupenými vozy. Může se stát, že je Volkswagen zkrátka sešrotuje, více pravděpodobnou variantou se však zdá jejich dodatečná úprava a případná snaha prodat na bazarovém trhu. Nemusí jít přitom jen o USA, i do Evropy se v poslední době dostalo větší množství naftových Passatů v americké specifikaci za zlomek původní ceny.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?