Brexit má zřejmě první oběť, výroba Astry v Británii skončí

Produkce Opelu Astra ve Velké Británii může být ohrožena.
Produkce Opelu Astra ve Velké Británii může být ohrožena., foto: Opel
ar6 20. července 2016 3:15
Sdílej:

Nedávné rozhodnutí Velké Británie vystoupit z Evropské unie patří k průlomovým nejen co se týká fungování celé instituce, ale i země samotné. Ponechme stranou snahy o odtržení Skotska nebo některé výhrůžky špiček EU, možná největší dopad bude mít totiž vystoupení na britský průmysl. Do něho se pochopitelně řadí také automobily a první „krizové“ scénáře přicházejí už teď.

Ačkoliv si Britové těsnou většinou odhlasovali vystoupení z Evropské unie, cesta k „samostatné“ Británii bude ještě hodně složitá a podle předpokladů zabere možná i více než dva roky. Přesto se již dnes objevují první spekulace, které firmy hodlají ze strachu před velkými cly přesunout své výrobní prostory do některé jiné země, která zůstává součástí EU. Mezi takové podniky se řadí i koncern General Motors, vyrábějící na ostrovech automobily značek Opel a Vauxhall.

GM má v Británii dva závody – v Lutonu se vyrábí užitkové modely Opel/Vauxhall Vivaro, v Ellesmere Port vznikají Opel/Vauxhall Astra a Astra Sports Tourer. Podle poradenské firmy LMC Automotive, citované portálem Automotive News Europe, je právě druhá továrna nejvíce ohrožena. A to dokonce až tak, že je pravděpodobné, že po roce 2021 dojde spolu s příchodem nové Astry k jejímu úplnému zavření. Výroba by se mohla přesunout plně do Gliwic, kde současná generace nějaký ten pátek také vzniká.

Důvodem pro takové rozhodnutí je nízká lokalizace dílů, jinými slovy v Ellesmere Port využívají jen 25 procent komponentů vyráběných v Británii. Logicky je nutný jejich dovoz, který by se spolu s novým pravidly po opuštění Evropské unie mohl díky clům pořádně prodražit. Dá se navíc předpokládat, že podobný problém v budoucnu potká více značek, vyrábějících ve Velké Británii. Typickým příkladem můžou být Honda nebo Toyota.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.