Brexit má zřejmě první oběť, výroba Astry v Británii skončí

Produkce Opelu Astra ve Velké Británii může být ohrožena.
Produkce Opelu Astra ve Velké Británii může být ohrožena., foto: Opel
ar6 20. července 2016 03:15
Sdílej:

Nedávné rozhodnutí Velké Británie vystoupit z Evropské unie patří k průlomovým nejen co se týká fungování celé instituce, ale i země samotné. Ponechme stranou snahy o odtržení Skotska nebo některé výhrůžky špiček EU, možná největší dopad bude mít totiž vystoupení na britský průmysl. Do něho se pochopitelně řadí také automobily a první „krizové“ scénáře přicházejí už teď.

Ačkoliv si Britové těsnou většinou odhlasovali vystoupení z Evropské unie, cesta k „samostatné“ Británii bude ještě hodně složitá a podle předpokladů zabere možná i více než dva roky. Přesto se již dnes objevují první spekulace, které firmy hodlají ze strachu před velkými cly přesunout své výrobní prostory do některé jiné země, která zůstává součástí EU. Mezi takové podniky se řadí i koncern General Motors, vyrábějící na ostrovech automobily značek Opel a Vauxhall.

GM má v Británii dva závody – v Lutonu se vyrábí užitkové modely Opel/Vauxhall Vivaro, v Ellesmere Port vznikají Opel/Vauxhall Astra a Astra Sports Tourer. Podle poradenské firmy LMC Automotive, citované portálem Automotive News Europe, je právě druhá továrna nejvíce ohrožena. A to dokonce až tak, že je pravděpodobné, že po roce 2021 dojde spolu s příchodem nové Astry k jejímu úplnému zavření. Výroba by se mohla přesunout plně do Gliwic, kde současná generace nějaký ten pátek také vzniká.

Důvodem pro takové rozhodnutí je nízká lokalizace dílů, jinými slovy v Ellesmere Port využívají jen 25 procent komponentů vyráběných v Británii. Logicky je nutný jejich dovoz, který by se spolu s novým pravidly po opuštění Evropské unie mohl díky clům pořádně prodražit. Dá se navíc předpokládat, že podobný problém v budoucnu potká více značek, vyrábějících ve Velké Británii. Typickým příkladem můžou být Honda nebo Toyota.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?