Koncern Volkswagen skrze všechny své značky aktuálně nabízí přibližně 340 modelů. Toto číslo by ale mělo v budoucnu klesnout. Důvodem je vyrovnávání se s kauzou Dieselgate, která německého giganta zatím vyšla na téměř 433 miliard korun.
Ani ne před rokem přišla americká agentura EPA s podezřením, že některé modely koncernu Volkswagen podvádí při měření emisí oxidů dusíku. Celá aféra nabrala poměrně rychlý spád a mamutí německý koncern, držící asi 24 procent evropského trhu, rychle stáhla s sebou. Ne snad, že by některá ze značek byla před krachem, ale automobilka, zvyklá na velké výdaje a monumentální show na autosalonech, musí šetřit, protože náhrada škod zatím přišla na necelých 433 miliard korun. Například tradiční koncernový večer před zahájením ženevského autosalonu byl letos o hodně skromnější než v minulých letech. Nejsou to ale jen výdaje na prezentaci firmy, k zániku má být podle nového strategického plánu odsouzeno na 40 modelů z celkových 340.
S informací přišel německý deník Handelsblatt, podle nějž plán Together Strategy 2025 počítá také s masivním rozšířením elektrických a autonomních vozidel. Dnes má Volkswagen v nabídce elektromobily e-up! a e-Golf, Audi by mělo v nejbližších měsících začít prodávat supersportovní R8 e-tron. Těmto modelům ale logicky musí udělat místo některé stávající. Jistý exodus už má za sebou Phaeton, jehož částečný nástupce Phideon se do Evropy vůbec nepodívá. A kdo bude následovat dál? Jiný německý deník Focus zveřejnil poměrně zajímavý seznam jmen, která se Volkswagen chystá pomalu pohřbít.
Asi jen málo překvapí připravovaný konec kupé Scirocco, jenž zůstalo daleko za prodejním a konec koncům i jízdním očekáváním. Příliš nepomohla ani ostrá verze R. Malé Polo určitě nekončí, některé jeho varianty ale ano. Úsporný BlueMotion už v nabídce není od loňského roku, brzy by se mohla přidat třídveřová karosérie a možná i Cross Polo a Polo GTI. Několikrát byly zmiňovány odbytové problémy Beetlu, jehož retro karosérie je povedená, ale až příliš drahá. Nejpřekvapivější model na seznamu? Určitě Sharan. Velké MPV by dle německých zdrojů mohl nahradit prodloužený Touran. I tato výměna naznačuje, že boom velkoprostorových vozů je dávno pryč.
Dceřiné automobilky budou muset začít také částečně redukovat. Z našeho pohledu je nejvíce vyhlížena Škoda, jíž se Dieselgate zřejmě nepřímo dotkl zrušením již prakticky hotové druhé generace Roomsteru. Další modelové oběti ale mladoboleslavští zřejmě nebudou muset podstoupit, ba naopak by mohli vstoupit do USA. U Seatu skončila výroba Ibizy ST, další na ráně by pak vzhledem k situaci Sharanu mohla být Alhambra. V Audi se i nadále počítá s výrobou SUV Q6 a Q8, to stejné platí u Porsche s druhou generací Panamery s karosérií shooting brake. Stopku naopak dostala sériová varianta konceptu Mission E. Vedle jednotlivých modelech řad dojde i na redukci kombinací motorů a převodovek. V praxi by to mohlo znamenat například sportovnější modely pouze s dvouspojkovým automatem DSG. Dvě verze stejné modelové řady, jen s jinou převodovkou, by pak mohly sdílet více společných dílů. To je určitě také jedna z cest jak snížit náklady, jen aby ji přijali zákazníci.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.