Koncern Volkswagen skrze všechny své značky aktuálně nabízí přibližně 340 modelů. Toto číslo by ale mělo v budoucnu klesnout. Důvodem je vyrovnávání se s kauzou Dieselgate, která německého giganta zatím vyšla na téměř 433 miliard korun.
Ani ne před rokem přišla americká agentura EPA s podezřením, že některé modely koncernu Volkswagen podvádí při měření emisí oxidů dusíku. Celá aféra nabrala poměrně rychlý spád a mamutí německý koncern, držící asi 24 procent evropského trhu, rychle stáhla s sebou. Ne snad, že by některá ze značek byla před krachem, ale automobilka, zvyklá na velké výdaje a monumentální show na autosalonech, musí šetřit, protože náhrada škod zatím přišla na necelých 433 miliard korun. Například tradiční koncernový večer před zahájením ženevského autosalonu byl letos o hodně skromnější než v minulých letech. Nejsou to ale jen výdaje na prezentaci firmy, k zániku má být podle nového strategického plánu odsouzeno na 40 modelů z celkových 340.
S informací přišel německý deník Handelsblatt, podle nějž plán Together Strategy 2025 počítá také s masivním rozšířením elektrických a autonomních vozidel. Dnes má Volkswagen v nabídce elektromobily e-up! a e-Golf, Audi by mělo v nejbližších měsících začít prodávat supersportovní R8 e-tron. Těmto modelům ale logicky musí udělat místo některé stávající. Jistý exodus už má za sebou Phaeton, jehož částečný nástupce Phideon se do Evropy vůbec nepodívá. A kdo bude následovat dál? Jiný německý deník Focus zveřejnil poměrně zajímavý seznam jmen, která se Volkswagen chystá pomalu pohřbít.
Asi jen málo překvapí připravovaný konec kupé Scirocco, jenž zůstalo daleko za prodejním a konec koncům i jízdním očekáváním. Příliš nepomohla ani ostrá verze R. Malé Polo určitě nekončí, některé jeho varianty ale ano. Úsporný BlueMotion už v nabídce není od loňského roku, brzy by se mohla přidat třídveřová karosérie a možná i Cross Polo a Polo GTI. Několikrát byly zmiňovány odbytové problémy Beetlu, jehož retro karosérie je povedená, ale až příliš drahá. Nejpřekvapivější model na seznamu? Určitě Sharan. Velké MPV by dle německých zdrojů mohl nahradit prodloužený Touran. I tato výměna naznačuje, že boom velkoprostorových vozů je dávno pryč.
Dceřiné automobilky budou muset začít také částečně redukovat. Z našeho pohledu je nejvíce vyhlížena Škoda, jíž se Dieselgate zřejmě nepřímo dotkl zrušením již prakticky hotové druhé generace Roomsteru. Další modelové oběti ale mladoboleslavští zřejmě nebudou muset podstoupit, ba naopak by mohli vstoupit do USA. U Seatu skončila výroba Ibizy ST, další na ráně by pak vzhledem k situaci Sharanu mohla být Alhambra. V Audi se i nadále počítá s výrobou SUV Q6 a Q8, to stejné platí u Porsche s druhou generací Panamery s karosérií shooting brake. Stopku naopak dostala sériová varianta konceptu Mission E. Vedle jednotlivých modelech řad dojde i na redukci kombinací motorů a převodovek. V praxi by to mohlo znamenat například sportovnější modely pouze s dvouspojkovým automatem DSG. Dvě verze stejné modelové řady, jen s jinou převodovkou, by pak mohly sdílet více společných dílů. To je určitě také jedna z cest jak snížit náklady, jen aby ji přijali zákazníci.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.