O neslavném osudu Bratislavských automobilových závodů toho bylo napsáno mnohé. Řada zašlapaných projektů, miliony vyhozené oknem a sériová výroba jen jedné modelové řady. To je bilance do roku 1991. Pak se do hry vložil Volkswagen a ve slovenském hlavním městě začal vyrábět postupně nejen vozy své, ale také celého koncernu.
30. května 1991, tedy před pětadvaceti lety, byla založena akciová společnost Volkswagen Slovakia, společný podnik Bratislavských automobilových závodů a Volkswagenu. Ještě tentýž rok začala v nevyužívaných halách výroba Passatu Variant, kterého o tři roky později doplnil Golf a také montáž převodovek. Jak objem produkce postupně rostl, Volkswagen Slovakia se v roce 1998 stal stoprocentní dceřinou společností Volkswagenu.
Těsně před začátkem nového tisíciletí došlo k otevření závodu v Martině, kde se vyrábějí díly pro koncernové vozy. Dnes v Bratislavě vznikají modely pěti koncernových značek (komponenty pak dokonce pro šest výrobců), SUV Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a Audi Q7 a městské vozy Volkswagen up!, Seat Mii a Škoda Citigo. Nejnovějším přírůstkem do výrobních hal je omlazená podoba Volkswagenu up!, která brzy vstoupí také na český trh.
Celkově do dnešních dnů vzniklo ve slovenském hlavním městě více než 4,5 milionu automobilů třinácti modelových řad, Volkswagen pak do modernizace prostor investoval již více než tři miliardy eur (přes 81 miliard korun). Od roku 2012 do konce letošního roku pak továrna „spolkne“ dalších 1,5 miliardy eur (přes 40,5 miliard korun).
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?