9. prosince 1990 rozhodla česká vláda o tom, že mladoboleslavskou Škodovku zprivatizuje německý Volkswagen. Tomu se i přes některé kontroverzní kroky povedlo dostat tápající automobilku mezi nejvýznamnější evropské hráče.
Že bude největší česká automobilka potřebovat po pádu komunistického režimu silného strategického partnera, bylo jasné prakticky všem. A jak česká vláda, tak ani případní zájemci skutečně na nic nečekali. Celkem se jich přihlásilo 22 a z této palety vykrystalizovali dva nejvážnější – německý Volkswagen a švédsko-francouzská aliance Renault/Volvo.
Zprvu se zdálo, že uspěje druhý zájemce. Jeho plánem bylo stavět u nás mimo jiné Twingo, městský třídveřový hatchback s neuvěřitelnou variabilitou, poprvé představený na pařížském autosalonu 1992. Tento plán se ale vládě příliš nezamlouval, a proto dala přednost německému gigantovi.
Škoda udělala na Němce dojem především kvalitou Favorita, z opačného úhlu pohledu to bylo i díky příslibu masivních investic, mimo jiné také do motorárny. 16. dubna 1991 tak Volkswagen koupil třicet procent akcií Škody, která se stala čtvrtou značkou, dnes mamutího, koncernu. 19. prosince 1994 Němci navýšili svůj podíl na 60,3 procent, 11. prosince 1995 na rovných 70 procent a 30. května 2000 Volkswagen ovládl Škodu úplně.
Už při prvotním oznámení privatizace se napříč českou společností objevily nesouhlasné hlasy, s postupem času ale i tito lidé museli uznat, že prodat Škodu zrovna Volkswagenu bylo správným krokem. Samozřejmě ani toto partnerství se neobešlo bez kontroverzí.
Chvíli po privatizaci musela domácí automobilka propouštět, po finančních problémech Seatu v roce 1993 zase padla investice do motorárny a moderní celohliníková zážehová šestnáctistovka OHC vlastní výroby se objevila pouze v několika prototypech. Sériová auta, počínaje Felicií, dostala starší litinové jednotky Volkswagenu.
Právě Felicia se stala prvním modelem, který Škoda vyvinula ve spolupráci s německým výrobcem. Pětidveřového hatchbacku, kombíku, pickupu, VanPlusu a volnočasového Funu se nakonec mezi lety 1994 a 2001 vyrobilo přes 1,4 milionu kusů. Podobného úspěchu dosáhla v roce 1996 představená Octavia, jejíž už třetí novodobá generace vyjíždí z továrny dodnes.
Felicii nahradila v roce 1999 rovněž pětidveřová Fabia, postupně vyráběná také jako sedan, kombi a užitkový Praktik. Dnes se po silnicích, podobně jako u Octavie, prohání již třetí generace. Přelomovým modelem se v roce 2001 stal Superb, vlajková loď značky a po dlouhé době první vozidlo s okřídleným šípem na pomezí střední a vyšší střední třídy. Letos v Ženevě se ukázala už třetí (opět novodobá) generace tohoto modelu.
Nejmladšími modelovými řadami jsou Citigo, představené v roce 2011 jako trojče VW Up! a Seatu Mii, Yeti, představený v roce 2009, a Rapid, jež se v roce 2012 představil nejprve jako liftback a o rok později rovněž jako pětidveřový hatchback. Letos byla ukončena výroba MPV Roomster, jehož nástupce byl před nedávnem z plánů značky vyškrtnut.
Celkem se loni podařilo vyrobit 1,04 milionu aut s logem Škody (od roku 1905 už to je 12 milionů vozidel), plánem přitom je vyrábět v roce 2018 1,5 milionu automobilů ročně. Oproti 170 tisícům Favoritů v roce 1991 jsou tato čísla jako z říše snů. Lví podíl na nich má silný odbyt v Číně. Do budoucna kromě navýšení výroby plánuje mladoboleslavské vedení uvedení sedmimístného SUV či faceliftu Octavie. Otázkou zůstává, jak moc se na těchto plánech podepíše aktuální problém s podváděním naftových motorů. I přes něj se ale ukázalo, že volba Volkswagenu byla správná. Kéž by se něco takového povedlo i u Tatry…
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.