9. prosince 1990 rozhodla česká vláda o tom, že mladoboleslavskou Škodovku zprivatizuje německý Volkswagen. Tomu se i přes některé kontroverzní kroky povedlo dostat tápající automobilku mezi nejvýznamnější evropské hráče.
Že bude největší česká automobilka potřebovat po pádu komunistického režimu silného strategického partnera, bylo jasné prakticky všem. A jak česká vláda, tak ani případní zájemci skutečně na nic nečekali. Celkem se jich přihlásilo 22 a z této palety vykrystalizovali dva nejvážnější – německý Volkswagen a švédsko-francouzská aliance Renault/Volvo.
Zprvu se zdálo, že uspěje druhý zájemce. Jeho plánem bylo stavět u nás mimo jiné Twingo, městský třídveřový hatchback s neuvěřitelnou variabilitou, poprvé představený na pařížském autosalonu 1992. Tento plán se ale vládě příliš nezamlouval, a proto dala přednost německému gigantovi.
Škoda udělala na Němce dojem především kvalitou Favorita, z opačného úhlu pohledu to bylo i díky příslibu masivních investic, mimo jiné také do motorárny. 16. dubna 1991 tak Volkswagen koupil třicet procent akcií Škody, která se stala čtvrtou značkou, dnes mamutího, koncernu. 19. prosince 1994 Němci navýšili svůj podíl na 60,3 procent, 11. prosince 1995 na rovných 70 procent a 30. května 2000 Volkswagen ovládl Škodu úplně.
Už při prvotním oznámení privatizace se napříč českou společností objevily nesouhlasné hlasy, s postupem času ale i tito lidé museli uznat, že prodat Škodu zrovna Volkswagenu bylo správným krokem. Samozřejmě ani toto partnerství se neobešlo bez kontroverzí.
Chvíli po privatizaci musela domácí automobilka propouštět, po finančních problémech Seatu v roce 1993 zase padla investice do motorárny a moderní celohliníková zážehová šestnáctistovka OHC vlastní výroby se objevila pouze v několika prototypech. Sériová auta, počínaje Felicií, dostala starší litinové jednotky Volkswagenu.
Právě Felicia se stala prvním modelem, který Škoda vyvinula ve spolupráci s německým výrobcem. Pětidveřového hatchbacku, kombíku, pickupu, VanPlusu a volnočasového Funu se nakonec mezi lety 1994 a 2001 vyrobilo přes 1,4 milionu kusů. Podobného úspěchu dosáhla v roce 1996 představená Octavia, jejíž už třetí novodobá generace vyjíždí z továrny dodnes.
Felicii nahradila v roce 1999 rovněž pětidveřová Fabia, postupně vyráběná také jako sedan, kombi a užitkový Praktik. Dnes se po silnicích, podobně jako u Octavie, prohání již třetí generace. Přelomovým modelem se v roce 2001 stal Superb, vlajková loď značky a po dlouhé době první vozidlo s okřídleným šípem na pomezí střední a vyšší střední třídy. Letos v Ženevě se ukázala už třetí (opět novodobá) generace tohoto modelu.
Nejmladšími modelovými řadami jsou Citigo, představené v roce 2011 jako trojče VW Up! a Seatu Mii, Yeti, představený v roce 2009, a Rapid, jež se v roce 2012 představil nejprve jako liftback a o rok později rovněž jako pětidveřový hatchback. Letos byla ukončena výroba MPV Roomster, jehož nástupce byl před nedávnem z plánů značky vyškrtnut.
Celkem se loni podařilo vyrobit 1,04 milionu aut s logem Škody (od roku 1905 už to je 12 milionů vozidel), plánem přitom je vyrábět v roce 2018 1,5 milionu automobilů ročně. Oproti 170 tisícům Favoritů v roce 1991 jsou tato čísla jako z říše snů. Lví podíl na nich má silný odbyt v Číně. Do budoucna kromě navýšení výroby plánuje mladoboleslavské vedení uvedení sedmimístného SUV či faceliftu Octavie. Otázkou zůstává, jak moc se na těchto plánech podepíše aktuální problém s podváděním naftových motorů. I přes něj se ale ukázalo, že volba Volkswagenu byla správná. Kéž by se něco takového povedlo i u Tatry…
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.