9. prosince 1990 rozhodla česká vláda o tom, že mladoboleslavskou Škodovku zprivatizuje německý Volkswagen. Tomu se i přes některé kontroverzní kroky povedlo dostat tápající automobilku mezi nejvýznamnější evropské hráče.
Že bude největší česká automobilka potřebovat po pádu komunistického režimu silného strategického partnera, bylo jasné prakticky všem. A jak česká vláda, tak ani případní zájemci skutečně na nic nečekali. Celkem se jich přihlásilo 22 a z této palety vykrystalizovali dva nejvážnější – německý Volkswagen a švédsko-francouzská aliance Renault/Volvo.
Zprvu se zdálo, že uspěje druhý zájemce. Jeho plánem bylo stavět u nás mimo jiné Twingo, městský třídveřový hatchback s neuvěřitelnou variabilitou, poprvé představený na pařížském autosalonu 1992. Tento plán se ale vládě příliš nezamlouval, a proto dala přednost německému gigantovi.
Škoda udělala na Němce dojem především kvalitou Favorita, z opačného úhlu pohledu to bylo i díky příslibu masivních investic, mimo jiné také do motorárny. 16. dubna 1991 tak Volkswagen koupil třicet procent akcií Škody, která se stala čtvrtou značkou, dnes mamutího, koncernu. 19. prosince 1994 Němci navýšili svůj podíl na 60,3 procent, 11. prosince 1995 na rovných 70 procent a 30. května 2000 Volkswagen ovládl Škodu úplně.
Už při prvotním oznámení privatizace se napříč českou společností objevily nesouhlasné hlasy, s postupem času ale i tito lidé museli uznat, že prodat Škodu zrovna Volkswagenu bylo správným krokem. Samozřejmě ani toto partnerství se neobešlo bez kontroverzí.
Chvíli po privatizaci musela domácí automobilka propouštět, po finančních problémech Seatu v roce 1993 zase padla investice do motorárny a moderní celohliníková zážehová šestnáctistovka OHC vlastní výroby se objevila pouze v několika prototypech. Sériová auta, počínaje Felicií, dostala starší litinové jednotky Volkswagenu.
Právě Felicia se stala prvním modelem, který Škoda vyvinula ve spolupráci s německým výrobcem. Pětidveřového hatchbacku, kombíku, pickupu, VanPlusu a volnočasového Funu se nakonec mezi lety 1994 a 2001 vyrobilo přes 1,4 milionu kusů. Podobného úspěchu dosáhla v roce 1996 představená Octavia, jejíž už třetí novodobá generace vyjíždí z továrny dodnes.
Felicii nahradila v roce 1999 rovněž pětidveřová Fabia, postupně vyráběná také jako sedan, kombi a užitkový Praktik. Dnes se po silnicích, podobně jako u Octavie, prohání již třetí generace. Přelomovým modelem se v roce 2001 stal Superb, vlajková loď značky a po dlouhé době první vozidlo s okřídleným šípem na pomezí střední a vyšší střední třídy. Letos v Ženevě se ukázala už třetí (opět novodobá) generace tohoto modelu.
Nejmladšími modelovými řadami jsou Citigo, představené v roce 2011 jako trojče VW Up! a Seatu Mii, Yeti, představený v roce 2009, a Rapid, jež se v roce 2012 představil nejprve jako liftback a o rok později rovněž jako pětidveřový hatchback. Letos byla ukončena výroba MPV Roomster, jehož nástupce byl před nedávnem z plánů značky vyškrtnut.
Celkem se loni podařilo vyrobit 1,04 milionu aut s logem Škody (od roku 1905 už to je 12 milionů vozidel), plánem přitom je vyrábět v roce 2018 1,5 milionu automobilů ročně. Oproti 170 tisícům Favoritů v roce 1991 jsou tato čísla jako z říše snů. Lví podíl na nich má silný odbyt v Číně. Do budoucna kromě navýšení výroby plánuje mladoboleslavské vedení uvedení sedmimístného SUV či faceliftu Octavie. Otázkou zůstává, jak moc se na těchto plánech podepíše aktuální problém s podváděním naftových motorů. I přes něj se ale ukázalo, že volba Volkswagenu byla správná. Kéž by se něco takového povedlo i u Tatry…
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.