9. prosince 1990 rozhodla česká vláda o tom, že mladoboleslavskou Škodovku zprivatizuje německý Volkswagen. Tomu se i přes některé kontroverzní kroky povedlo dostat tápající automobilku mezi nejvýznamnější evropské hráče.
Že bude největší česká automobilka potřebovat po pádu komunistického režimu silného strategického partnera, bylo jasné prakticky všem. A jak česká vláda, tak ani případní zájemci skutečně na nic nečekali. Celkem se jich přihlásilo 22 a z této palety vykrystalizovali dva nejvážnější – německý Volkswagen a švédsko-francouzská aliance Renault/Volvo.
Zprvu se zdálo, že uspěje druhý zájemce. Jeho plánem bylo stavět u nás mimo jiné Twingo, městský třídveřový hatchback s neuvěřitelnou variabilitou, poprvé představený na pařížském autosalonu 1992. Tento plán se ale vládě příliš nezamlouval, a proto dala přednost německému gigantovi.
Škoda udělala na Němce dojem především kvalitou Favorita, z opačného úhlu pohledu to bylo i díky příslibu masivních investic, mimo jiné také do motorárny. 16. dubna 1991 tak Volkswagen koupil třicet procent akcií Škody, která se stala čtvrtou značkou, dnes mamutího, koncernu. 19. prosince 1994 Němci navýšili svůj podíl na 60,3 procent, 11. prosince 1995 na rovných 70 procent a 30. května 2000 Volkswagen ovládl Škodu úplně.
Už při prvotním oznámení privatizace se napříč českou společností objevily nesouhlasné hlasy, s postupem času ale i tito lidé museli uznat, že prodat Škodu zrovna Volkswagenu bylo správným krokem. Samozřejmě ani toto partnerství se neobešlo bez kontroverzí.
Chvíli po privatizaci musela domácí automobilka propouštět, po finančních problémech Seatu v roce 1993 zase padla investice do motorárny a moderní celohliníková zážehová šestnáctistovka OHC vlastní výroby se objevila pouze v několika prototypech. Sériová auta, počínaje Felicií, dostala starší litinové jednotky Volkswagenu.
Právě Felicia se stala prvním modelem, který Škoda vyvinula ve spolupráci s německým výrobcem. Pětidveřového hatchbacku, kombíku, pickupu, VanPlusu a volnočasového Funu se nakonec mezi lety 1994 a 2001 vyrobilo přes 1,4 milionu kusů. Podobného úspěchu dosáhla v roce 1996 představená Octavia, jejíž už třetí novodobá generace vyjíždí z továrny dodnes.
Felicii nahradila v roce 1999 rovněž pětidveřová Fabia, postupně vyráběná také jako sedan, kombi a užitkový Praktik. Dnes se po silnicích, podobně jako u Octavie, prohání již třetí generace. Přelomovým modelem se v roce 2001 stal Superb, vlajková loď značky a po dlouhé době první vozidlo s okřídleným šípem na pomezí střední a vyšší střední třídy. Letos v Ženevě se ukázala už třetí (opět novodobá) generace tohoto modelu.
Nejmladšími modelovými řadami jsou Citigo, představené v roce 2011 jako trojče VW Up! a Seatu Mii, Yeti, představený v roce 2009, a Rapid, jež se v roce 2012 představil nejprve jako liftback a o rok později rovněž jako pětidveřový hatchback. Letos byla ukončena výroba MPV Roomster, jehož nástupce byl před nedávnem z plánů značky vyškrtnut.
Celkem se loni podařilo vyrobit 1,04 milionu aut s logem Škody (od roku 1905 už to je 12 milionů vozidel), plánem přitom je vyrábět v roce 2018 1,5 milionu automobilů ročně. Oproti 170 tisícům Favoritů v roce 1991 jsou tato čísla jako z říše snů. Lví podíl na nich má silný odbyt v Číně. Do budoucna kromě navýšení výroby plánuje mladoboleslavské vedení uvedení sedmimístného SUV či faceliftu Octavie. Otázkou zůstává, jak moc se na těchto plánech podepíše aktuální problém s podváděním naftových motorů. I přes něj se ale ukázalo, že volba Volkswagenu byla správná. Kéž by se něco takového povedlo i u Tatry…
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.