Výrobci letních pneumatik pro letošní sezonu zdražili své zboží, doporučená cena letních pneu pro osobní automobily v průměru meziročně vzrostla o 10 procent. Vyplývá to z analýzy internetového obchodu Pneumatiky.cz, o které obchod informoval v úterý.
Důvodem zdražení je zvyšování vstupních nákladů na výrobu pneumatik, především nárůst ceny ropy, kaučuku a dalších surovin. Podrobná analýza e-shopu ukázala, že se zdražování nejvíce dotkne dodávkových pneumatik. Doporučená cena pneu pro dodávky letos meziročně vzrostla v průměru o 12 procent, v případě osobních pneu jde o desetiprocentní nárůst. Majitelé vozů SUV a 4x4 si při nákupu letního obutí připlatí průměrně sedm procent. "K navyšování cen pneumatik došlo už loni v zimní sezoně, zdražování bylo na podobné úrovni, jako je tomu u letních pneumatik pro sezonu 2012. Samozřejmě se míra zdražení doporučené ceny liší podle značky, typu a rozměru pneumatiky," nastínil Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz. Z analýzy e-shopu vyplývá, že k největšímu zdražování mezi nejprodávanějšími značkami přistoupil výrobce Kleber. Ten meziročně zdražil své produkty v průměru o 18 procent. Naopak GoodYear navýšil své doporučené ceny pouze o jedno procento. Například u letních pneumatik pro vozy Škoda Octavia s rozměrem 195/65 R15 se průměrná doporučená cena zvýšila meziročně o čtyři procenta na 2148 Kč. Tento rozměr pneumatiky nejvíce zdražil podle e-shopu výrobce Matador, a to o 19 procent.
"Ceníky pro letní sezónu 2012 ukázaly, že v průměru žádný z výrobců nepřikročil ke zlevňování. V některých výjimečných případech výrobci ponechali ceny z loňského roku, u rozměru 195/65 R15 například pro Škoda Octavia to byl třeba výrobce GoodYear," uvedl Schwangmaier. "Při porovnání cen pneumatik podle kategorií lze největší zdražení pozorovat u střední třídy. Zvýšení cen se pohybuje na úrovni 18 procent," doplnil ředitel.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?