Prostorný osmimístný Ford Tourneo Custom Plug-In Hybrid přináší možnost bezemisního provozu bez obav z nedostatečného dojezdu. První vozy dostanou zákazníci koncem roku 2019.
Tourneo Custom Plug-In Hybrid je jedním z prvních zveřejněných modelů vzešlých z elektrifikační strategie Fordu. Cílem značky je vybudovat jednu z nejpestřejších nabídek elektrifikovaných vozů na evropském trhu. Díky možnosti nabíjení z rozvodné sítě může Ford Tourneo Custom Plug-In Hybrid jezdit kratší trasy, aniž by produkoval jakékoliv výfukové emise. Proto s ním lze vjíždět do nízkoemisních zón, které po Evropě postupně přibývají.
Přední kola Tournea Custom Plug-In Hybrid roztáčí výhradně elektromotor/generátor, napájený 14kWh lithium-ion baterií. Oceňovaný zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost zde slouží k prodloužení dojezdu. Vyspělá plug-in hybridní hnací soustava umožňuje zcela bezemisní provoz na vzdálenost až 50 kilometrů. Při využití zážehového motoru 1.0 EcoBoost lze bez doplňování paliva nebo dobíjení urazit vzdálenost až 500 km.
Stejně jako Tourneo Custom se vznětovým motorem nabízí i Plug-In Hybrid ojedinělou možnost otočit sedadla ve dvou zadních řadách proti sobě do „konferenčního" formátu.
Od zahájení prodeje nového Tournea Custom na začátku roku 2018 do konce roku prodal Ford 17 100 těchto vozů, což představuje meziroční navýšení o 28 procent.
Nulové emise. Nulové obavy z dojezdu
Hybridní hnací soustava Tournea Custom Plug-In Hybrid má sériové uspořádání. Přední kola jsou poháněna výlučně elektromotorem, nikoliv spalovacím motorem. Napájení elektromotoru zajišťuje kompaktní, kapalinou chlazená soustava lithium-ion baterií o kapacitě 14 kWh. Uložením baterií pod podlahu se konstruktérům podařilo zachovat stejný vnitřní prostor jako u Tournea Custom se vznětovým motorem. Kompaktní a úsporný zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost zde slouží k dobíjení baterií v případě potřeby.
Řidič může vybírat ze čtyř režimů jízdy, které se liší strategií dobíjení:
- EV Auto – výchozí nastavení. O využívání jednotlivých zdrojů energie rozhoduje řídicí jednotka
- EV Now – využívá výhradně elektrický pohon až do úplného vybití baterií
- EV Later – hnací soustava se snaží uchovat aktuální stav nabití baterií
- EV Charge – usiluje o maximální dobití baterie, aby mohl řidič později přepnout na EV Now
Vstup pro připojení napájecího kabelu se nachází v oblasti předního nárazníku. Tourneo Custom Plug-In Hybrid lze dobíjet z běžné domácí rozvodné sítě pod napětím 240 V a proudem 10 A. Plné nabití trvá pět hodin. Při využití průmyslové rozvodné sítě 240 V 16 nebo 32 A se doba nabíjení zkrátí na tři hodiny.
Řidič si může vybrat také míru rekuperačního brzdění volbou režimu Drive nebo Low na voliči převodovky. Při uvolnění akcelerátoru v módu Low dojde k výraznějšímu zpomalování, v případě potřeby provázenému automatickým rozsvícením brzdových světel. Intenzivnějším zpomalením se zachytí větší množství kinetické energie.
Namísto běžného otáčkoměru se v přístrojovém štítu nachází ukazatel dobíjení/čerpání energie. Ukazatel teploty chladicí kapaliny byl nahrazen ukazatelem stavu baterie. Funkce palubního počítače byly uzpůsobeny hybridnímu hnacímu ústrojí a v přístrojovém štítu přibyly ukazatele režimu EV, údržby a upozornění na připojení napájecího kabelu. Na všech obrazovkách je vidět stavová lišta zobrazující zbývající vzdálenost do vybití baterií i vyčerpání paliva.
Luxus, kultivovanost a konektivita
Nové Tourneo Custom Plug-In Hybrid se bude nabízet ve vysokém stupni výbavy Titanium. Součástí prémiové standardní výbavy bude automatická klimatizace i systém SYNC 3 s hlasovým a dotykovým ovládáním. Kompatibilita s Apple CarPlay i Android Auto™ bude zajištěna bezplatně.
Sériově se bude dodávat rovněž zabudovaný modem FordPass Connect, ke kterému lze přes palubní WiFi připojit až deset zařízení. Mobilní aplikace FordPass umožní sledovat na dálku stav vozu a polohu vozu nebo ovládat jeho zámky.
Nabídka pokročilých asistenčních systémů zahrnuje hlídání mrtvých úhlů s podporou přívěsu o délce až deset metrů; adaptivní tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti; systém automatického navrácení do jízdního pruhu; aktivní parkovací asistent a předkolizní asistent s detekcí chodců, který funguje i v noci.
Ford nadále pokračuje ve zkoumání pozitivních dopadů plug-in hybridních automobilů na život ve velkých městech. Provozní zkoušky prototypů probíhají v Londýně, během roku 2019 se přidá také Kolín nad Rýnem a Valencie.
Již dříve společnost oznámila, že pro všechny její nové modely bude v nabídce nejméně jedna elektrifikovaná varianta – mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid nebo elektromobil. Platí to pro dosud neohlášené modely i pro nové verze těch stávajících, od Fiesty až po Transit.
Transit Custom Plug-In Hybrid: předpokládané emise CO2 od 75 g/km, spotřeba paliva od 3,3 l/100 km