Ekologické pohony šetrné k životnímu prostředí se konečně reálně dostávají do běžného života. V Los Angeles se chystá nový systém přepravy zboží, který bude využívat nákladní auta na vodík. Shell tady pak pro ně otevře dvě vodíkové čerpací stanice.
Jde o společnou iniciativu losangeleského přístavu a společností Toyota, Kenworth a Shell. Jejich společný plán Shore to Store počítá s přeměnou dopravy zboží nakládaného v přístavu Los Angeles tak, aby fungovala zcela bez emisí. Toyota proto tomuto kalifornskému městu v první fázi projektu dodá deset velkých nákladních vozů s vodíkovým pohonem.
Projekt spolufinancuje agentura California Air Resources Board (CARB), která přispěla částkou 41 milionů dolarů. Celkové náklady na úvodní fázi programu činí 82,6 milionů dolarů. Umožní však snížit emise skleníkových plynů o 465 tun.
“Přístav Los Angeles ukazuje světu, že se nemusíme rozhodovat mezi ochranou životního prostředí a ekonomickým růstem. Dotace CARB umožní přepravovat zboží po přístavu i mimo něj bez produkce zplodin,” popisuje starosta Los Angeles, Eric Garcetti.
Spojení Toyoty a tahačů Kenworth
Bezemisní nákladní vozy Toyota budou vybudované na platformě Kenworth T680. Budou dopravovat zboží z přístavu po celém Los Angeles, ale i do sousedních přístavů a na sever Kalifornie. Automobily se stanou součástí flotil firem Toyota Logistics Services, která má již zkušenosti s používáním vodíkových nákladních aut Toyoty k dopravě zboží například v přístavu Long Beach.
V další fázi se využití bezemisních technologií rozšíří do terénních vozů a vozidel obsluhujících sklady. Kalifornský přístav Hueneme dostane také dva bezemisní traktory a vodíkové vysokozdvižné vozíky Toyota, které budou pracovat v přístavních skladech.
Síť vodíkových čerpacích stanic
Na podporu těchto aktivit vybuduje Shell dvě velké vodíkové čerpací stanice uzpůsobené pro potřeby nákladních aut. Budou stát ve Wilmingtonu a Ontariu, přidají se tak ke třem podobným stanicím, které fungují v objektech Toyoty v Los Angeles. Vytvoří tak integrovanou síť vodíkových čerpacích stanic pro nákladní auta.
Nové čerpací stanice Shell budou denně dodávat více než tunu vodíku generovaného ze sta procent pomocí obnovitelných zdrojů energie. Stanice u Toyota Logistics Services v Long Beach a Toyota Technical Center v Gardeně vybudované Air Liquide pak budou sloužit jako důležitá výzkumná a vývojová centra.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?