Jak pokračuje vodíková revoluce? Speciální tahače již brzy vyrazí do Los Angeles

Project Portal 2.0
Project Portal 2.0, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 16. října 2018 10:40
Sdílej:

Ekologické pohony šetrné k životnímu prostředí se konečně reálně dostávají do běžného života. V Los Angeles se chystá nový systém přepravy zboží, který bude využívat nákladní auta na vodík. Shell tady pak pro ně otevře dvě vodíkové čerpací stanice.

Jde o společnou iniciativu losangeleského přístavu a společností Toyota, Kenworth a Shell. Jejich společný plán Shore to Store počítá s přeměnou dopravy zboží nakládaného v přístavu Los Angeles tak, aby fungovala zcela bez emisí. Toyota proto tomuto kalifornskému městu v první fázi projektu dodá deset velkých nákladních vozů s vodíkovým pohonem.

Projekt spolufinancuje agentura California Air Resources Board (CARB), která přispěla částkou 41 milionů dolarů. Celkové náklady na úvodní fázi programu činí 82,6 milionů dolarů. Umožní však snížit emise skleníkových plynů o 465 tun.

“Přístav Los Angeles ukazuje světu, že se nemusíme rozhodovat mezi ochranou životního prostředí a ekonomickým růstem. Dotace CARB umožní přepravovat zboží po přístavu i mimo něj bez produkce zplodin,” popisuje starosta Los Angeles, Eric Garcetti.

Spojení Toyoty a tahačů Kenworth

Bezemisní nákladní vozy Toyota budou vybudované na platformě Kenworth T680. Budou dopravovat zboží z přístavu po celém Los Angeles, ale i do sousedních přístavů a na sever Kalifornie. Automobily se stanou součástí flotil firem Toyota Logistics Services, která má již zkušenosti s používáním vodíkových nákladních aut Toyoty k dopravě zboží například v přístavu Long Beach.

V další fázi se využití bezemisních technologií rozšíří do terénních vozů a vozidel obsluhujících sklady. Kalifornský přístav Hueneme dostane také dva bezemisní traktory a vodíkové vysokozdvižné vozíky Toyota, které budou pracovat v přístavních skladech.

Síť vodíkových čerpacích stanic

Na podporu těchto aktivit vybuduje Shell dvě velké vodíkové čerpací stanice uzpůsobené pro potřeby nákladních aut. Budou stát ve Wilmingtonu a Ontariu, přidají se tak ke třem podobným stanicím, které fungují v objektech Toyoty v Los Angeles. Vytvoří tak integrovanou síť vodíkových čerpacích stanic pro nákladní auta.

Nové čerpací stanice Shell budou denně dodávat více než tunu vodíku generovaného ze sta procent pomocí obnovitelných zdrojů energie. Stanice u Toyota Logistics Services v Long Beach a Toyota Technical Center v Gardeně vybudované Air Liquide pak budou sloužit jako důležitá výzkumná a vývojová centra.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.