Výsledky nejnovějších průzkumů KPMG ukazují, že auta s vodíkovým pohonem čeká světlá budoucnost. Více než polovina vedoucích pracovníků evropských firem se domnívá, že tyto vozy představují pro budoucnost číslo jedna automobilového průmyslu.
Trh s firemními vozy se systematicky odvrací od dieselových motorů. Údaje RAC Business – britské firmy zabývající se službami určenými pro firemní flotily – ukazují, že více než 60 % velkých firem má v úmyslu stáhnout ze svého vozového parku modely aut jezdících na naftu. Současně roste zájem o alternativní pohony.
Alternativní pohony pro byznys
Podniky stále přistupují k elektromobilům se značnou rezervou. Čtyři z deseti zástupců velkých firem zdůrazňují, že v současné době nevidí možnost využití aut na baterie ve svém podnikání, mimo to se ze zprávy RAC Business dočteme, že 25 % z dotazovaných osob se domnívá, že tyto automobily mají příliš nízkou tonáž, aby mohly převážet potřebné objemy nákladů.
Výsledky letošního kola otázek zadaných KPMG ukazují, že 52 % ředitelů firem označilo vývoj elektromobilů poháněných palivovými články, tedy vodíková auta, za nejvýznamnější trend v automobilovém průmyslu. Za nejméně důležitý směr, kterým se automobilový průmysl zabývá, považují snížení objemu a optimalizaci spalovacích motorů, neboť pouze 31 % dotazovaných tyto trendy označilo za zásadní.
Vozy s vodíkovým pohonem, které se již prodávají
Toyota Mirai
Toyota Mirai je nejpopulárnější elektromobil napájený palivovými články. Roku 2017 se celosvětově prodalo 3000 těchto vozů, celkově jeho prodej překročil 5200 kusů. Mirai v současné době tvoří více než 80 % všech prodaných automobilů na vodíkové články ve Spojených státech – jen v samotné Kalifornii se doposud prodalo 3000 těchto vodíkových Toyot. Model je v nabídce také v Japonsku a v Evropě a na svůj trh se ho chystají uvést Austrálie, Kanada a Spojené arabské emiráty.
Středně velký sedan pohání elektromotor o výkonu 154 koní s točivým momentem 335 Nm, dostupný v plném rozsahu otáček, takže má mnohem větší akceleraci než podobně výkonné spalovací motory. Auto se rozjede z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Dvě nádrže s vodíkem stlačeným na 700 barů umožní vozu dojezd 550 – 700 km. Soustava palivových článků, v nichž Toyota použila 3D průtokové kanály s drobnými otvory, jež zajišťují rovnoměrné vytváření elektrické energie na povrchu článků a vyšší hustotu výkonu na úrovni 3,1 kW/L. Pohon Mirai je vybudován na bázi hybridní soustavy Toyoty, takže je schopen získávat zpět energii vydanou při brždění, kterou ukládá v nikl-metal hydridovém akumulátoru.
Hyundai ix35 Fuel Cell
Model ix35 Fuel Cell představuje vodíkovou variantu SUV-a Hyundai ix35 (Tucson). Automobil pohání elektromotor o výkonu 136 koní a s 300 Nm točivým momentem, který rozjede auto z 0 na 100 km/h za 12,5 s. Maximálně je toto vodíkové SUV schopno dosáhnout rychlosti 160 km/h. Automobil váží 1830 kg, což je o 400 kg více než benzínová verze. Vodík se skladuje ve dvou nádržích, jež vozu zajistí dojezd cca 600 km. Hyundai ix35 Fuel Cell se prodává v USA, Kanadě, Jižní Koreji, Austrálii a 13 státech Evropy.
Honda Carity Fuel Cell
Vodíková Honda Clarity debutovala roku 2016 a lze ji pořídit na leasing v Japonsku a Kalifornii. Komerční prodej má být zahájen v roce 2022. Dojezd středně velkého sedanu činí 650 km a zajistí ho 5 kg vodíku stlačeného na 700 barů ve dvou nádržích. Elektromotor, jenž vůz pohání, generuje 176 koní a nabízí maximální točivý moment v hodnotě 300 Nm. Auto o hmotnosti 1840 kg se rozjede na 100 km/h za 9 s, přičemž maximální rychlost činí 165 km/h.
Tankování osobních aut na palivové články trvá asi tři minuty, takže tyto automobily mohou být stejně funkční jako vozy s konvenčními spalovacími motory. Je však nezbytné dále investovat do vodíkových tankovacích stanic, které zatím provozují firmy dodávající pohonné hmoty a výrobci průmyslových plynů, často ve spolupráci se státními orgány a výrobci vozů na vodíkový pohon.
Obrovskou výhodou elektromobilů poháněných vodíkem jsou nulové emise skleníkových plynů a jakýchkoli jiných škodlivých látek – jediné, co po nich zůstává, je vodní pára. Vodík lze vyrábět mnoha různými způsoby, rovněž s využitím obnovitelných zdrojů energie a odpadů, ať už v průmyslových podnicích, nebo v domácích instalacích.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?