Budoucnost patří vodíku, shodují se odborníci

Toyota Mirai
Toyota Mirai, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 5. května 2018 10:01
Sdílej:

Výsledky nejnovějších průzkumů KPMG ukazují, že auta s vodíkovým pohonem čeká světlá budoucnost. Více než polovina vedoucích pracovníků evropských firem se domnívá, že tyto vozy představují pro budoucnost číslo jedna automobilového průmyslu.

Trh s firemními vozy se systematicky odvrací od dieselových motorů. Údaje RAC Business – britské firmy zabývající se službami určenými pro firemní flotily – ukazují, že více než 60 % velkých firem má v úmyslu stáhnout ze svého vozového parku modely aut jezdících na naftu. Současně roste zájem o alternativní pohony.

Alternativní pohony pro byznys

Podniky stále přistupují k elektromobilům se značnou rezervou. Čtyři z deseti zástupců velkých firem zdůrazňují, že v současné době nevidí možnost využití aut na baterie ve svém podnikání, mimo to se ze zprávy RAC Business dočteme, že 25 % z dotazovaných osob se domnívá, že tyto automobily mají příliš nízkou tonáž, aby mohly převážet potřebné objemy nákladů.

Výsledky letošního kola otázek zadaných KPMG ukazují, že 52 % ředitelů firem označilo vývoj elektromobilů poháněných palivovými články, tedy vodíková auta, za nejvýznamnější trend v automobilovém průmyslu. Za nejméně důležitý směr, kterým se automobilový průmysl zabývá, považují snížení objemu a optimalizaci spalovacích motorů, neboť pouze 31 % dotazovaných tyto trendy označilo za zásadní.

Vozy s vodíkovým pohonem, které se již prodávají

Toyota Mirai

Toyota Mirai je nejpopulárnější elektromobil napájený palivovými články. Roku 2017 se celosvětově prodalo 3000 těchto vozů, celkově jeho prodej překročil 5200 kusů. Mirai v současné době tvoří více než 80 % všech prodaných automobilů na vodíkové články ve Spojených státech – jen v samotné Kalifornii se doposud prodalo 3000 těchto vodíkových Toyot. Model je v nabídce také v Japonsku a v Evropě a na svůj trh se ho chystají uvést Austrálie, Kanada a Spojené arabské emiráty.

Středně velký sedan pohání elektromotor o výkonu 154 koní s točivým momentem 335 Nm, dostupný v plném rozsahu otáček, takže má mnohem větší akceleraci než podobně výkonné spalovací motory. Auto se rozjede z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Dvě nádrže s vodíkem stlačeným na 700 barů umožní vozu dojezd 550 – 700 km. Soustava palivových článků, v nichž Toyota použila 3D průtokové kanály s drobnými otvory, jež zajišťují rovnoměrné vytváření elektrické energie na povrchu článků a vyšší hustotu výkonu na úrovni 3,1 kW/L. Pohon Mirai je vybudován na bázi hybridní soustavy Toyoty, takže je schopen získávat zpět energii vydanou při brždění, kterou ukládá v nikl-metal hydridovém akumulátoru.

Hyundai ix35 Fuel Cell

Model ix35 Fuel Cell představuje vodíkovou variantu SUV-a Hyundai ix35 (Tucson). Automobil pohání elektromotor o výkonu 136 koní a s 300 Nm točivým momentem, který rozjede auto z 0 na 100 km/h za 12,5 s. Maximálně je toto vodíkové SUV schopno dosáhnout rychlosti 160 km/h. Automobil váží 1830 kg, což je o 400 kg více než benzínová verze. Vodík se skladuje ve dvou nádržích, jež vozu zajistí dojezd cca 600 km. Hyundai ix35 Fuel Cell se prodává v USA, Kanadě, Jižní Koreji, Austrálii a 13 státech Evropy.

Honda Carity Fuel Cell

Vodíková Honda Clarity debutovala roku 2016 a lze ji pořídit na leasing v Japonsku a Kalifornii. Komerční prodej má být zahájen v roce 2022. Dojezd středně velkého sedanu činí 650 km a zajistí ho 5 kg vodíku stlačeného na 700 barů ve dvou nádržích. Elektromotor, jenž vůz pohání, generuje 176 koní a nabízí maximální točivý moment v hodnotě 300 Nm. Auto o hmotnosti 1840 kg se rozjede na 100 km/h za 9 s, přičemž maximální rychlost činí 165 km/h.

Tankování osobních aut na palivové články trvá asi tři minuty, takže tyto automobily mohou být stejně funkční jako vozy s konvenčními spalovacími motory. Je však nezbytné dále investovat do vodíkových tankovacích stanic, které zatím provozují firmy dodávající pohonné hmoty a výrobci průmyslových plynů, často ve spolupráci se státními orgány a výrobci vozů na vodíkový pohon.

Obrovskou výhodou elektromobilů poháněných vodíkem jsou nulové emise skleníkových plynů a jakýchkoli jiných škodlivých látek – jediné, co po nich zůstává, je vodní pára. Vodík lze vyrábět mnoha různými způsoby, rovněž s využitím obnovitelných zdrojů energie a odpadů, ať už v průmyslových podnicích, nebo v domácích instalacích.

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.