Španělské město Barcelona s dalšími 39 okolními obcemi připravilo pro všechny motoristy výraznou změnu. Tou je nový zákon, omezující vjezd starších aut.
Konkrétně jde o to, že vozy zaregistrované před rokem 1997 budou smět do centra hlavního města jen o víkendu. Oproti tomu ve všední dny bude jejich vjezd zakázán a pokutován. I kdybyste ale plánovali cestu se svým starším vozem do tohoto města, nemusíte se bát.
Zákon vstoupí v platnost až prvního ledna 2019 a podle propočtů se omezení dočká více jak sto tisíc automobilů. Tento počet však nezahrnuje okolní země, z nichž pravidelně svým vozem cestují další tisíce lidí. Ovšem pozor. Od letošního 1. prosince může zastupitelstvo města zakázat stejným vozům vjezd do města v případě, že bude vyhlášen stav mimořádně vysokého znečištění ovzduší.
A jaké jsou benefity pro obyvatele? Ti, kdož vlastní starší vůz, než je uvedeno v zákoně, dostanou šanci využít bezplatnou hromadnou dopravu. „Lidé nám dávají jasně najevo, že se znečištěním ovzduší chtějí bojovat. Jedná se o problém, který má za následek velký počet zdravotních komplikací,“ řekl k celé věci Janet Sanz, místostarosta pro životní prostředí.
Pokud vše půjde podle plánu, vypouštěné emise klesnou jen v Barceloně v příštích pěti letech až o deset procent. Od roku 2025 se pak zde zakáže vjezd osobákům a dodávkám s dieselovými agregáty. Elektro auta tak začínají mít stále větší potenciál.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.