Ve velkém těle spotřeba miniauta. Víme, kdy si Audi Q8 koupíte

Audi Q8 se představuje nejprve jako koncept, realitou se ale stane již brzy.
Audi Q8 se představuje nejprve jako koncept, realitou se ale stane již brzy., foto: Audi
ar6 9. ledna 2017 17:31
Sdílej:

Kříženci SUV a kupé postupně dobývají automobilový svět ve všech velikostech. Vysoké popularitě se těší především zástupci prémiových značek, mezi nimiž ale překvapivě nefiguruje Audi. To se brzy změní, protože ačkoliv je obrovská Q8 zatím pořád jen konceptem, sériová podoba na sebe nenechá dlouho čekat.

Viděli jste někdy děsivější a zároveň dominantnější masku chladiče? To první, co vás při pohledu na Q8 upoutá není délka 5,02 metru, šířka 2,04 metru nebo výška 1,7 metru, ale hexagonální maska chladiče Singleframe. Jedná se o její úplně novou interpretaci, která je výrazně širší než doposud. Nepřehlédnutelné je rovněž její prostorové tvarování se šesti vertikálními lamelami a voštinovou mřížkou. Maska je vsazena do rámečku v kontrastní barvě (karosérie má modrý odstín Bombay) a podobně jako u dalších SUV se čtyřmi kruhy plynule přechází v přední světla, jejichž pouzdra jsou vyrobena z hliníku. Full-LED světelná technologie je už dnes přežitkem, proto Q8 využívá reflektorů Matrix Laser s modrým světelným podpisem ve tvaru písmene X. Diody jsou použity pro denní a směrové světlomety, jejichž umístění je pod hranou kapoty motoru.

Teprve z profilu asi leckomu dojde, jak moc je nové Audi velké. Rozvor má totiž rovné tři metry, navíc ho ohraničují 23palcová kola. Co se čtyřem kruhům povedlo, to je linie střechy. Nepůsobí tak prvoplánově sportovně jako řešení BMW X6, ve výsledku je ale mnohem elegantnější a přívětivější k posádce. Pro Audi typická je přítomnost mnoha zdánlivě nesourodých linií, směřujících k zadní části. Ta je asi ze všech částí vozu nejvíce atypická a vedle spoileru zaujme i zkoseným oknem. To je vsazeno do podobně tvarovaných C-sloupků, působících jako odkaz na Quattro z 80. let. Světlomety se v úzkém pásu táhnou přes celou šířku auta a jsou vsazeny do ozdobné lišty z karbonu, lakované černou lesklou barvou. Stejný prvek se nachází i v hliníkovém difuzoru.

Kabina je uzpůsobena pro převoz čtyř osob a 630 litrů jejich zavazadel, spíše než tím je ale zapamatovatelná množstvím obrazovek a vůbec ztvárněním, které nalezneme v budoucích sériových modelech značky. Začít můžeme přístrojovým štítem Audi virtual cockpit future, tvořeným 12,3palcovou obrazovkou s trojdimenzionálním zobrazováním mapových podkladů. Jemu sekunduje kontaktně analogový průhledový displej, promítající důležité údaje na čelní okno v přímém zorném poli řidiče. Ten zobrazení vnímá, jako by bylo zdánlivě umístěno v reálném okolí, Q8 tak reálný svět přímo prolíná s tím virtuálním. Uprostřed přístrojové desky je dotyková obrazovka systému MMI, do středového tunelu je integrovaný displej ovládání klimatizace. Ta má samostatnou zónu pro řidiče i spolujezdce, který, pokud není ve voze, systém nenabídne ovládání pro jeho část kabiny.

Pomineme-li multimediální stránku věci, hraje kabina Q8 především na luxus, srovnatelný například s některými obývacími pokoji. Audi láká například na horizontální oblouk, vycházející z předních dveří, který probíhá podél spodního okraje čelního okna a obklopuje sedadla řidiče a spolujezdce vpředu. Čtveřice samostatných sedadel je čalouněná kombinací kůže Nappa a nubuku, opěrky dostaly potah ze strukturované tkaniny. Sluší se také zmínit, že od čalounění stropu až ke konzole na středovém tunelu se pozvolna zvyšuje světlost – v odstupňovaných šedých odstínech, od ocelově šedé až po pastelově stříbrnou na sedadlech. Dekory mají na starosti uhlíkové kompozity s abstraktní tkanou strukturou a lišty a rámečky z hliníku. Osvětlení za tmy obstarávají bílé LED diody.

V motorovém prostoru najdeme plug-in hybridní ústrojí, složené z třílitrového šestiválce TFSI o výkonu 245 kW (333 k) s točivým momentem 500 Nm a elektromotoru o výkonu 100 kW (136 k) s točivým momentem 330 Nm. Elektromotor je společně s odpojovací spojkou integrován do osmistupňové samočinné převodovky tiptronic, celý systém pak nabízí nejvyšší výkon 330 kW (449 k) a maximální točivý moment 700 Nm. Koncepční SUV tak z 0 na 100 km/h zrychluje za 5,4 sekundy a jede nejvýš 250 km/h, spotřeba paliva je v kombinovaném cyklu pouhých 2,3 l/100 km. Vzadu uložené lithium-iontové akumulátory s kapacitou 17,9 kWh stačí na elektrický dojezd 60 kilometrů (celkově umí vůz až 1000 kilometrů), kompletní nabití, v zásuvce s výkonem 7,2 kW, trvá přibližně dvě a půl hodiny.

Celá hybridní soustava pracuje v několika režimech, vedle kompletního výkonu tak umí využívat jízdu setrvačností nebo získávat zpět kinetickou energii. Pro co nejhospodárnější jízdu jsou také využívány informace o trase v reálném čase. Volbu jízdního režimu provádí řidiče voličem Audi drive select, na výběr má módy EV, Hybrid a Battery hold. Jak jste si asi vyvodili u z nápisů na karosérii, Q8 má permanentní pohon všech kol quattro. Podvozek kombinuje vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči, rozsah nastavení světlé výšky je tak až 90 milimetrů. Přední i zadní náprava má lehkou pětiprvkovou konstrukci, k zastavení jsou využívány keramické kotouče s průměrem 20 palců. Pokud se vám koncept vozu líbí, pomalu můžete začít šetřit. Jeho sériová podoba vyjede už za rok a založit chce segment SUV vyšší třídy s karosérií kupé.

Témata:
Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.