Kříženci SUV a kupé postupně dobývají automobilový svět ve všech velikostech. Vysoké popularitě se těší především zástupci prémiových značek, mezi nimiž ale překvapivě nefiguruje Audi. To se brzy změní, protože ačkoliv je obrovská Q8 zatím pořád jen konceptem, sériová podoba na sebe nenechá dlouho čekat.
Viděli jste někdy děsivější a zároveň dominantnější masku chladiče? To první, co vás při pohledu na Q8 upoutá není délka 5,02 metru, šířka 2,04 metru nebo výška 1,7 metru, ale hexagonální maska chladiče Singleframe. Jedná se o její úplně novou interpretaci, která je výrazně širší než doposud. Nepřehlédnutelné je rovněž její prostorové tvarování se šesti vertikálními lamelami a voštinovou mřížkou. Maska je vsazena do rámečku v kontrastní barvě (karosérie má modrý odstín Bombay) a podobně jako u dalších SUV se čtyřmi kruhy plynule přechází v přední světla, jejichž pouzdra jsou vyrobena z hliníku. Full-LED světelná technologie je už dnes přežitkem, proto Q8 využívá reflektorů Matrix Laser s modrým světelným podpisem ve tvaru písmene X. Diody jsou použity pro denní a směrové světlomety, jejichž umístění je pod hranou kapoty motoru.
Teprve z profilu asi leckomu dojde, jak moc je nové Audi velké. Rozvor má totiž rovné tři metry, navíc ho ohraničují 23palcová kola. Co se čtyřem kruhům povedlo, to je linie střechy. Nepůsobí tak prvoplánově sportovně jako řešení BMW X6, ve výsledku je ale mnohem elegantnější a přívětivější k posádce. Pro Audi typická je přítomnost mnoha zdánlivě nesourodých linií, směřujících k zadní části. Ta je asi ze všech částí vozu nejvíce atypická a vedle spoileru zaujme i zkoseným oknem. To je vsazeno do podobně tvarovaných C-sloupků, působících jako odkaz na Quattro z 80. let. Světlomety se v úzkém pásu táhnou přes celou šířku auta a jsou vsazeny do ozdobné lišty z karbonu, lakované černou lesklou barvou. Stejný prvek se nachází i v hliníkovém difuzoru.
Kabina je uzpůsobena pro převoz čtyř osob a 630 litrů jejich zavazadel, spíše než tím je ale zapamatovatelná množstvím obrazovek a vůbec ztvárněním, které nalezneme v budoucích sériových modelech značky. Začít můžeme přístrojovým štítem Audi virtual cockpit future, tvořeným 12,3palcovou obrazovkou s trojdimenzionálním zobrazováním mapových podkladů. Jemu sekunduje kontaktně analogový průhledový displej, promítající důležité údaje na čelní okno v přímém zorném poli řidiče. Ten zobrazení vnímá, jako by bylo zdánlivě umístěno v reálném okolí, Q8 tak reálný svět přímo prolíná s tím virtuálním. Uprostřed přístrojové desky je dotyková obrazovka systému MMI, do středového tunelu je integrovaný displej ovládání klimatizace. Ta má samostatnou zónu pro řidiče i spolujezdce, který, pokud není ve voze, systém nenabídne ovládání pro jeho část kabiny.
Pomineme-li multimediální stránku věci, hraje kabina Q8 především na luxus, srovnatelný například s některými obývacími pokoji. Audi láká například na horizontální oblouk, vycházející z předních dveří, který probíhá podél spodního okraje čelního okna a obklopuje sedadla řidiče a spolujezdce vpředu. Čtveřice samostatných sedadel je čalouněná kombinací kůže Nappa a nubuku, opěrky dostaly potah ze strukturované tkaniny. Sluší se také zmínit, že od čalounění stropu až ke konzole na středovém tunelu se pozvolna zvyšuje světlost – v odstupňovaných šedých odstínech, od ocelově šedé až po pastelově stříbrnou na sedadlech. Dekory mají na starosti uhlíkové kompozity s abstraktní tkanou strukturou a lišty a rámečky z hliníku. Osvětlení za tmy obstarávají bílé LED diody.
V motorovém prostoru najdeme plug-in hybridní ústrojí, složené z třílitrového šestiválce TFSI o výkonu 245 kW (333 k) s točivým momentem 500 Nm a elektromotoru o výkonu 100 kW (136 k) s točivým momentem 330 Nm. Elektromotor je společně s odpojovací spojkou integrován do osmistupňové samočinné převodovky tiptronic, celý systém pak nabízí nejvyšší výkon 330 kW (449 k) a maximální točivý moment 700 Nm. Koncepční SUV tak z 0 na 100 km/h zrychluje za 5,4 sekundy a jede nejvýš 250 km/h, spotřeba paliva je v kombinovaném cyklu pouhých 2,3 l/100 km. Vzadu uložené lithium-iontové akumulátory s kapacitou 17,9 kWh stačí na elektrický dojezd 60 kilometrů (celkově umí vůz až 1000 kilometrů), kompletní nabití, v zásuvce s výkonem 7,2 kW, trvá přibližně dvě a půl hodiny.
Celá hybridní soustava pracuje v několika režimech, vedle kompletního výkonu tak umí využívat jízdu setrvačností nebo získávat zpět kinetickou energii. Pro co nejhospodárnější jízdu jsou také využívány informace o trase v reálném čase. Volbu jízdního režimu provádí řidiče voličem Audi drive select, na výběr má módy EV, Hybrid a Battery hold. Jak jste si asi vyvodili u z nápisů na karosérii, Q8 má permanentní pohon všech kol quattro. Podvozek kombinuje vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči, rozsah nastavení světlé výšky je tak až 90 milimetrů. Přední i zadní náprava má lehkou pětiprvkovou konstrukci, k zastavení jsou využívány keramické kotouče s průměrem 20 palců. Pokud se vám koncept vozu líbí, pomalu můžete začít šetřit. Jeho sériová podoba vyjede už za rok a založit chce segment SUV vyšší třídy s karosérií kupé.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.