Kříženci SUV a kupé postupně dobývají automobilový svět ve všech velikostech. Vysoké popularitě se těší především zástupci prémiových značek, mezi nimiž ale překvapivě nefiguruje Audi. To se brzy změní, protože ačkoliv je obrovská Q8 zatím pořád jen konceptem, sériová podoba na sebe nenechá dlouho čekat.
Viděli jste někdy děsivější a zároveň dominantnější masku chladiče? To první, co vás při pohledu na Q8 upoutá není délka 5,02 metru, šířka 2,04 metru nebo výška 1,7 metru, ale hexagonální maska chladiče Singleframe. Jedná se o její úplně novou interpretaci, která je výrazně širší než doposud. Nepřehlédnutelné je rovněž její prostorové tvarování se šesti vertikálními lamelami a voštinovou mřížkou. Maska je vsazena do rámečku v kontrastní barvě (karosérie má modrý odstín Bombay) a podobně jako u dalších SUV se čtyřmi kruhy plynule přechází v přední světla, jejichž pouzdra jsou vyrobena z hliníku. Full-LED světelná technologie je už dnes přežitkem, proto Q8 využívá reflektorů Matrix Laser s modrým světelným podpisem ve tvaru písmene X. Diody jsou použity pro denní a směrové světlomety, jejichž umístění je pod hranou kapoty motoru.
Teprve z profilu asi leckomu dojde, jak moc je nové Audi velké. Rozvor má totiž rovné tři metry, navíc ho ohraničují 23palcová kola. Co se čtyřem kruhům povedlo, to je linie střechy. Nepůsobí tak prvoplánově sportovně jako řešení BMW X6, ve výsledku je ale mnohem elegantnější a přívětivější k posádce. Pro Audi typická je přítomnost mnoha zdánlivě nesourodých linií, směřujících k zadní části. Ta je asi ze všech částí vozu nejvíce atypická a vedle spoileru zaujme i zkoseným oknem. To je vsazeno do podobně tvarovaných C-sloupků, působících jako odkaz na Quattro z 80. let. Světlomety se v úzkém pásu táhnou přes celou šířku auta a jsou vsazeny do ozdobné lišty z karbonu, lakované černou lesklou barvou. Stejný prvek se nachází i v hliníkovém difuzoru.
Kabina je uzpůsobena pro převoz čtyř osob a 630 litrů jejich zavazadel, spíše než tím je ale zapamatovatelná množstvím obrazovek a vůbec ztvárněním, které nalezneme v budoucích sériových modelech značky. Začít můžeme přístrojovým štítem Audi virtual cockpit future, tvořeným 12,3palcovou obrazovkou s trojdimenzionálním zobrazováním mapových podkladů. Jemu sekunduje kontaktně analogový průhledový displej, promítající důležité údaje na čelní okno v přímém zorném poli řidiče. Ten zobrazení vnímá, jako by bylo zdánlivě umístěno v reálném okolí, Q8 tak reálný svět přímo prolíná s tím virtuálním. Uprostřed přístrojové desky je dotyková obrazovka systému MMI, do středového tunelu je integrovaný displej ovládání klimatizace. Ta má samostatnou zónu pro řidiče i spolujezdce, který, pokud není ve voze, systém nenabídne ovládání pro jeho část kabiny.
Pomineme-li multimediální stránku věci, hraje kabina Q8 především na luxus, srovnatelný například s některými obývacími pokoji. Audi láká například na horizontální oblouk, vycházející z předních dveří, který probíhá podél spodního okraje čelního okna a obklopuje sedadla řidiče a spolujezdce vpředu. Čtveřice samostatných sedadel je čalouněná kombinací kůže Nappa a nubuku, opěrky dostaly potah ze strukturované tkaniny. Sluší se také zmínit, že od čalounění stropu až ke konzole na středovém tunelu se pozvolna zvyšuje světlost – v odstupňovaných šedých odstínech, od ocelově šedé až po pastelově stříbrnou na sedadlech. Dekory mají na starosti uhlíkové kompozity s abstraktní tkanou strukturou a lišty a rámečky z hliníku. Osvětlení za tmy obstarávají bílé LED diody.
V motorovém prostoru najdeme plug-in hybridní ústrojí, složené z třílitrového šestiválce TFSI o výkonu 245 kW (333 k) s točivým momentem 500 Nm a elektromotoru o výkonu 100 kW (136 k) s točivým momentem 330 Nm. Elektromotor je společně s odpojovací spojkou integrován do osmistupňové samočinné převodovky tiptronic, celý systém pak nabízí nejvyšší výkon 330 kW (449 k) a maximální točivý moment 700 Nm. Koncepční SUV tak z 0 na 100 km/h zrychluje za 5,4 sekundy a jede nejvýš 250 km/h, spotřeba paliva je v kombinovaném cyklu pouhých 2,3 l/100 km. Vzadu uložené lithium-iontové akumulátory s kapacitou 17,9 kWh stačí na elektrický dojezd 60 kilometrů (celkově umí vůz až 1000 kilometrů), kompletní nabití, v zásuvce s výkonem 7,2 kW, trvá přibližně dvě a půl hodiny.
Celá hybridní soustava pracuje v několika režimech, vedle kompletního výkonu tak umí využívat jízdu setrvačností nebo získávat zpět kinetickou energii. Pro co nejhospodárnější jízdu jsou také využívány informace o trase v reálném čase. Volbu jízdního režimu provádí řidiče voličem Audi drive select, na výběr má módy EV, Hybrid a Battery hold. Jak jste si asi vyvodili u z nápisů na karosérii, Q8 má permanentní pohon všech kol quattro. Podvozek kombinuje vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči, rozsah nastavení světlé výšky je tak až 90 milimetrů. Přední i zadní náprava má lehkou pětiprvkovou konstrukci, k zastavení jsou využívány keramické kotouče s průměrem 20 palců. Pokud se vám koncept vozu líbí, pomalu můžete začít šetřit. Jeho sériová podoba vyjede už za rok a založit chce segment SUV vyšší třídy s karosérií kupé.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.