Kříženci SUV a kupé postupně dobývají automobilový svět ve všech velikostech. Vysoké popularitě se těší především zástupci prémiových značek, mezi nimiž ale překvapivě nefiguruje Audi. To se brzy změní, protože ačkoliv je obrovská Q8 zatím pořád jen konceptem, sériová podoba na sebe nenechá dlouho čekat.
Viděli jste někdy děsivější a zároveň dominantnější masku chladiče? To první, co vás při pohledu na Q8 upoutá není délka 5,02 metru, šířka 2,04 metru nebo výška 1,7 metru, ale hexagonální maska chladiče Singleframe. Jedná se o její úplně novou interpretaci, která je výrazně širší než doposud. Nepřehlédnutelné je rovněž její prostorové tvarování se šesti vertikálními lamelami a voštinovou mřížkou. Maska je vsazena do rámečku v kontrastní barvě (karosérie má modrý odstín Bombay) a podobně jako u dalších SUV se čtyřmi kruhy plynule přechází v přední světla, jejichž pouzdra jsou vyrobena z hliníku. Full-LED světelná technologie je už dnes přežitkem, proto Q8 využívá reflektorů Matrix Laser s modrým světelným podpisem ve tvaru písmene X. Diody jsou použity pro denní a směrové světlomety, jejichž umístění je pod hranou kapoty motoru.
Teprve z profilu asi leckomu dojde, jak moc je nové Audi velké. Rozvor má totiž rovné tři metry, navíc ho ohraničují 23palcová kola. Co se čtyřem kruhům povedlo, to je linie střechy. Nepůsobí tak prvoplánově sportovně jako řešení BMW X6, ve výsledku je ale mnohem elegantnější a přívětivější k posádce. Pro Audi typická je přítomnost mnoha zdánlivě nesourodých linií, směřujících k zadní části. Ta je asi ze všech částí vozu nejvíce atypická a vedle spoileru zaujme i zkoseným oknem. To je vsazeno do podobně tvarovaných C-sloupků, působících jako odkaz na Quattro z 80. let. Světlomety se v úzkém pásu táhnou přes celou šířku auta a jsou vsazeny do ozdobné lišty z karbonu, lakované černou lesklou barvou. Stejný prvek se nachází i v hliníkovém difuzoru.
Kabina je uzpůsobena pro převoz čtyř osob a 630 litrů jejich zavazadel, spíše než tím je ale zapamatovatelná množstvím obrazovek a vůbec ztvárněním, které nalezneme v budoucích sériových modelech značky. Začít můžeme přístrojovým štítem Audi virtual cockpit future, tvořeným 12,3palcovou obrazovkou s trojdimenzionálním zobrazováním mapových podkladů. Jemu sekunduje kontaktně analogový průhledový displej, promítající důležité údaje na čelní okno v přímém zorném poli řidiče. Ten zobrazení vnímá, jako by bylo zdánlivě umístěno v reálném okolí, Q8 tak reálný svět přímo prolíná s tím virtuálním. Uprostřed přístrojové desky je dotyková obrazovka systému MMI, do středového tunelu je integrovaný displej ovládání klimatizace. Ta má samostatnou zónu pro řidiče i spolujezdce, který, pokud není ve voze, systém nenabídne ovládání pro jeho část kabiny.
Pomineme-li multimediální stránku věci, hraje kabina Q8 především na luxus, srovnatelný například s některými obývacími pokoji. Audi láká například na horizontální oblouk, vycházející z předních dveří, který probíhá podél spodního okraje čelního okna a obklopuje sedadla řidiče a spolujezdce vpředu. Čtveřice samostatných sedadel je čalouněná kombinací kůže Nappa a nubuku, opěrky dostaly potah ze strukturované tkaniny. Sluší se také zmínit, že od čalounění stropu až ke konzole na středovém tunelu se pozvolna zvyšuje světlost – v odstupňovaných šedých odstínech, od ocelově šedé až po pastelově stříbrnou na sedadlech. Dekory mají na starosti uhlíkové kompozity s abstraktní tkanou strukturou a lišty a rámečky z hliníku. Osvětlení za tmy obstarávají bílé LED diody.
V motorovém prostoru najdeme plug-in hybridní ústrojí, složené z třílitrového šestiválce TFSI o výkonu 245 kW (333 k) s točivým momentem 500 Nm a elektromotoru o výkonu 100 kW (136 k) s točivým momentem 330 Nm. Elektromotor je společně s odpojovací spojkou integrován do osmistupňové samočinné převodovky tiptronic, celý systém pak nabízí nejvyšší výkon 330 kW (449 k) a maximální točivý moment 700 Nm. Koncepční SUV tak z 0 na 100 km/h zrychluje za 5,4 sekundy a jede nejvýš 250 km/h, spotřeba paliva je v kombinovaném cyklu pouhých 2,3 l/100 km. Vzadu uložené lithium-iontové akumulátory s kapacitou 17,9 kWh stačí na elektrický dojezd 60 kilometrů (celkově umí vůz až 1000 kilometrů), kompletní nabití, v zásuvce s výkonem 7,2 kW, trvá přibližně dvě a půl hodiny.
Celá hybridní soustava pracuje v několika režimech, vedle kompletního výkonu tak umí využívat jízdu setrvačností nebo získávat zpět kinetickou energii. Pro co nejhospodárnější jízdu jsou také využívány informace o trase v reálném čase. Volbu jízdního režimu provádí řidiče voličem Audi drive select, na výběr má módy EV, Hybrid a Battery hold. Jak jste si asi vyvodili u z nápisů na karosérii, Q8 má permanentní pohon všech kol quattro. Podvozek kombinuje vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči, rozsah nastavení světlé výšky je tak až 90 milimetrů. Přední i zadní náprava má lehkou pětiprvkovou konstrukci, k zastavení jsou využívány keramické kotouče s průměrem 20 palců. Pokud se vám koncept vozu líbí, pomalu můžete začít šetřit. Jeho sériová podoba vyjede už za rok a založit chce segment SUV vyšší třídy s karosérií kupé.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.