Už od začátku století hledá Volkswagen plnohodnotného nástupce legendárního mikrobusu řady T1, jenomže ani po sérii několika různých konceptů konstruktéři ne a ne přijít na ten správný recept. Mohl by jím být například nejnovější počin s označením I.D. Buzz, který jezdí výhradně na elektřinu a má autonomní řízení.
První elektrokoncept řady I.D. ukázal Volkswagen loni v Paříži, mikrobus s označením Buzz, což odkazuje na původní jméno Bus, ale i tichý bzučivý zvuk pohonného ústrojí, je přece jen o něco propracovanější než původní pětidveřový hatchback. Obě auta stojí na stejné modulární platformě MEB, třebaže nováček využívá její prodlouženou verzi XL s délkou 4941 milimetrů, šířkou 1976 milimetrů, výškou 1963 milimetrů a rozvorem 3300 milimetrů. To ve spolupráci s chytrým využíváním obestavěného prostoru poskytuje dostatek místa pro tři řady sedadel. Zatímco v prvních dvou řadách najdete samostatná místa, třetí řadu tvoří pohodlná lavice. Jednotlivá místa jsou sklopná nebo nejrůzněji polohovatelná, zavazadelník tak ze 660 litrů může vzrůst až na 4602 litrů! Potěší také nízká nákladová hrana kufru.
K pohonu slouží dvojice elektromotorů, jeden na přední a druhý na zadní nápravě. Každý sám o sobě má 150 kW (204 k), dohromady má I.D. Buzz elektrický pohon všech kol a výkon 275 kW (374 k). Baterie umístěná v podlaze má kapacitu 111 kWh a poskytuje mikrobusu dojezd 600 kilometrů. Prostřednictvím rychlonabíječky je 80 procent její kapacity k dispozici za 30 minut, dobíjení je ale možné i ze všech domácích sítí. V této konfiguraci zrychluje Volkswagen na 96 km/h za asi 5 sekund a dosahuje maximálně 159 km/h, budoucnost by ale mohla přinést i slabší verzi s elektromotorem o výkonu 200 kW (272 k) pouze na zadní nápravě a baterií o kapacitě 83 kWh.
Velkou inovací konceptu je režim I.D. Pilot, což není nic jiného než plně autonomní řízení. Volkswagen jeho sériové uvedení plánuje do roku 2025, pravděpodobně přitom použije podivný šišatý volant potažený kůží Nappa, který při zvolení automatického řízení zajede do palubní desky. Zároveň se změní i tón ambientního osvětlení a řidič se může otočit směrem k posádce ve vozidle. K monitorování provozu využívá I.D. Buzz laserové, ultrasonické a radarové senzory, kamery a čtveřici laserových skenerů, které se objeví na střeše automobilu. Deaktivace „autopilota“ probíhá zmáčknutím jednoho z pedálů nebo dotykem na volant. Další zajímavostí konceptu je systém User-ID, jenž umí rozpoznat řidiče a přizpůsobit mu klimatizaci, podsvícení nebo hudební výběr. To se děje prostřednictvím cloudového úložiště, případně také přes aplikaci Digital Key v chytrém telefonu.
Design v mnoha ohledech odkazuje na klasického předchůdce. Především je to charakteristický motiv písmene V v přední části, rozdělující karosérii na dvě poloviny – jedna je metalicky stříbrná a druhá žlutá (odstín Cyber). Dělící linie je mimochodem podsvícená LED diodami. Tato technologie ostatně provází vůz kolem dokola, svítí jí přední i zadní světla, loga Volkswagenu nebo prvky v předním nárazníku. Hlavní reflektory pracují v několika režimech, úměrných dané situaci v silničním provozu, čímž ve své podstatě komunikují s okolím. Poctou klasické T1 jsou dále nasávací otvory v zadních sloupcích, prosklená střecha nebo krátké převisy karosérie. 22palcová kola jsou obuta do žlutých pneumatik, barevně ladících se zbytkem karosérie. Takhle má vypadat parádní retro!
Uvnitř klasická osobní auta dneška připomínají snad jen nastupování přes zadní posuvné dveře a tvarování sedadel. Palubní deska je minimalisticky jednoduchá a vedle volantu jí tvoří už jen podsvícený pás. Nejdůležitější informace se promítají na head up displej přímo před řidiče, uprostřed je potom volně stojící tablet, zakomponovaný do takzvaného I.D. Boxu. Ten dále obsahuje také reproduktory Beats a v případě zvolení autonomního režimu se celá konzole i s displejem posune více do prostoru. Tablet lze rovněž vyjmout a vzít s sebou ven z vozu. Na místě vnitřního zpětného zrcátka je pouze displej, který kombinuje obraz z vnějších kamer, nahrazujících konvenční zrcátka, a zadní kamery. Pokud jde o materiály, sází I.D. Buzz na tkaniny světlých barev nebo dřevěnou podlahu.
Sériová výroby vozu zatím nebyla potvrzena, vzhledem k informacím v tiskové zprávě je ale více než pravděpodobná. Kromě zmínky o případně levnějším pohonném ústrojí totiž obsahuje i cíl, podle nějž má ofenziva elektrických Volkswagenů začít v roce 2020 a za dalších pět let už chtějí Němci prodávat milion bezemisních aut ročně. Na retro design přitom budou slyšet zákazníci všude, na ten legendární T1 pak tím spíš v Americe, kde je originál symbolem hnutí hippies.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?