Už od začátku století hledá Volkswagen plnohodnotného nástupce legendárního mikrobusu řady T1, jenomže ani po sérii několika různých konceptů konstruktéři ne a ne přijít na ten správný recept. Mohl by jím být například nejnovější počin s označením I.D. Buzz, který jezdí výhradně na elektřinu a má autonomní řízení.
První elektrokoncept řady I.D. ukázal Volkswagen loni v Paříži, mikrobus s označením Buzz, což odkazuje na původní jméno Bus, ale i tichý bzučivý zvuk pohonného ústrojí, je přece jen o něco propracovanější než původní pětidveřový hatchback. Obě auta stojí na stejné modulární platformě MEB, třebaže nováček využívá její prodlouženou verzi XL s délkou 4941 milimetrů, šířkou 1976 milimetrů, výškou 1963 milimetrů a rozvorem 3300 milimetrů. To ve spolupráci s chytrým využíváním obestavěného prostoru poskytuje dostatek místa pro tři řady sedadel. Zatímco v prvních dvou řadách najdete samostatná místa, třetí řadu tvoří pohodlná lavice. Jednotlivá místa jsou sklopná nebo nejrůzněji polohovatelná, zavazadelník tak ze 660 litrů může vzrůst až na 4602 litrů! Potěší také nízká nákladová hrana kufru.
K pohonu slouží dvojice elektromotorů, jeden na přední a druhý na zadní nápravě. Každý sám o sobě má 150 kW (204 k), dohromady má I.D. Buzz elektrický pohon všech kol a výkon 275 kW (374 k). Baterie umístěná v podlaze má kapacitu 111 kWh a poskytuje mikrobusu dojezd 600 kilometrů. Prostřednictvím rychlonabíječky je 80 procent její kapacity k dispozici za 30 minut, dobíjení je ale možné i ze všech domácích sítí. V této konfiguraci zrychluje Volkswagen na 96 km/h za asi 5 sekund a dosahuje maximálně 159 km/h, budoucnost by ale mohla přinést i slabší verzi s elektromotorem o výkonu 200 kW (272 k) pouze na zadní nápravě a baterií o kapacitě 83 kWh.
Velkou inovací konceptu je režim I.D. Pilot, což není nic jiného než plně autonomní řízení. Volkswagen jeho sériové uvedení plánuje do roku 2025, pravděpodobně přitom použije podivný šišatý volant potažený kůží Nappa, který při zvolení automatického řízení zajede do palubní desky. Zároveň se změní i tón ambientního osvětlení a řidič se může otočit směrem k posádce ve vozidle. K monitorování provozu využívá I.D. Buzz laserové, ultrasonické a radarové senzory, kamery a čtveřici laserových skenerů, které se objeví na střeše automobilu. Deaktivace „autopilota“ probíhá zmáčknutím jednoho z pedálů nebo dotykem na volant. Další zajímavostí konceptu je systém User-ID, jenž umí rozpoznat řidiče a přizpůsobit mu klimatizaci, podsvícení nebo hudební výběr. To se děje prostřednictvím cloudového úložiště, případně také přes aplikaci Digital Key v chytrém telefonu.
Design v mnoha ohledech odkazuje na klasického předchůdce. Především je to charakteristický motiv písmene V v přední části, rozdělující karosérii na dvě poloviny – jedna je metalicky stříbrná a druhá žlutá (odstín Cyber). Dělící linie je mimochodem podsvícená LED diodami. Tato technologie ostatně provází vůz kolem dokola, svítí jí přední i zadní světla, loga Volkswagenu nebo prvky v předním nárazníku. Hlavní reflektory pracují v několika režimech, úměrných dané situaci v silničním provozu, čímž ve své podstatě komunikují s okolím. Poctou klasické T1 jsou dále nasávací otvory v zadních sloupcích, prosklená střecha nebo krátké převisy karosérie. 22palcová kola jsou obuta do žlutých pneumatik, barevně ladících se zbytkem karosérie. Takhle má vypadat parádní retro!
Uvnitř klasická osobní auta dneška připomínají snad jen nastupování přes zadní posuvné dveře a tvarování sedadel. Palubní deska je minimalisticky jednoduchá a vedle volantu jí tvoří už jen podsvícený pás. Nejdůležitější informace se promítají na head up displej přímo před řidiče, uprostřed je potom volně stojící tablet, zakomponovaný do takzvaného I.D. Boxu. Ten dále obsahuje také reproduktory Beats a v případě zvolení autonomního režimu se celá konzole i s displejem posune více do prostoru. Tablet lze rovněž vyjmout a vzít s sebou ven z vozu. Na místě vnitřního zpětného zrcátka je pouze displej, který kombinuje obraz z vnějších kamer, nahrazujících konvenční zrcátka, a zadní kamery. Pokud jde o materiály, sází I.D. Buzz na tkaniny světlých barev nebo dřevěnou podlahu.
Sériová výroby vozu zatím nebyla potvrzena, vzhledem k informacím v tiskové zprávě je ale více než pravděpodobná. Kromě zmínky o případně levnějším pohonném ústrojí totiž obsahuje i cíl, podle nějž má ofenziva elektrických Volkswagenů začít v roce 2020 a za dalších pět let už chtějí Němci prodávat milion bezemisních aut ročně. Na retro design přitom budou slyšet zákazníci všude, na ten legendární T1 pak tím spíš v Americe, kde je originál symbolem hnutí hippies.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.