Švýcarská automobilka Rinspeed vizionáře Franka Rinderknechta každoročně ukazuje na novém konceptu nejmodernější automobilové technologie. Většinou mají jeho počiny ale i něco navíc, například v podobě přistávací plochy na drony. Městský model Oasis ale ohromí i ty, kteří si myslí, že už nic nového nejde vymyslet.
Býval to ženevský autosalon, kde Rinspeed každoročně představoval své nové modely. Již letos se však kupé Σtos představilo na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas a stejné místo Švýcaři neopustí ani začátkem příštího roku. Místo kupé se tam však ukáže koncept městského hatchbacku budoucnosti. Oasis, jak se vůz jmenuje, je pouze dvoumístný, své pasažéry ale pohostí v královsky pohodlných sedadlech, mající blíže ke komfortnímu gauči. Nevýhodu může leckdo shledat v plně prosklené karosérii, pro okolí jsou tak oba lidé uvnitř v podstatě jako ve skleníku. Na druhou stranu to s sebou přináší výborný výhled všemi směry.
A pokud je řeč o skleníku, nejabsurdnějším prvkem celého vozu je malá zahrádka. Ano, skutečně, v interiéru se nachází místo, kde mohou růst nejrůznější menší rostliny, bylinky a popřípadě dokonce bonsaje. To místo je mezi palubní deskou a předním oknem, ideálně v dosahu slunečních paprsků a až příliš daleko od ruky člověka, který musí zelené políčko zalévat a zároveň nepolít rozměrnou obrazovku. Ta se táhne přes celou délku palubní desky, má rozlišení 5K a vedle hlasu lze funkce ovládat i gesty. Nechybí rozhraní Harman, řada aplikací, možnost připojení na sociální sítě a dokonce platforma pro sdílení vozidla. Na čelní sklo jsou pomocí holografické laserové projekce promítány důležité informace o vozu.
Technicky nejzajímavějším prvkem je možnost autonomního řízení. V tom případě se volant promění ve stoleček (volitelně i s klávesnicí) a oba cestující mohou nerušení konverzovat a například u toho pít kávu nebo konzumovat oběd. Mimochodem, i na to je Oasis připraven, protože si s sebou vozí v zadní části úložný prostor, v němž je možná udržovat zvolenou teplotu. O pohon vozu se starají dva elektromotory, zabudované do kol, bližší informace nicméně chybí. Na střeše je solární panel, pravděpodobně pro dobíjení palubní elektroniky, možná i baterie pro elektromotory. Zajímavostí je promítání krátkých informací přímo na vozovku, například pokyn pro chodce, aby přešel silnici, protože auto zpomaluje. Při výrobě vozu spolupracovalo hned několik předních světových hráčů na poli automobilových technologií, jejichž výsledek uvidíme nejprve na CES v Las Vegas a poté na autosalonu v Detroitu.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?