Švýcarská automobilka Rinspeed vizionáře Franka Rinderknechta každoročně ukazuje na novém konceptu nejmodernější automobilové technologie. Většinou mají jeho počiny ale i něco navíc, například v podobě přistávací plochy na drony. Městský model Oasis ale ohromí i ty, kteří si myslí, že už nic nového nejde vymyslet.
Býval to ženevský autosalon, kde Rinspeed každoročně představoval své nové modely. Již letos se však kupé Σtos představilo na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas a stejné místo Švýcaři neopustí ani začátkem příštího roku. Místo kupé se tam však ukáže koncept městského hatchbacku budoucnosti. Oasis, jak se vůz jmenuje, je pouze dvoumístný, své pasažéry ale pohostí v královsky pohodlných sedadlech, mající blíže ke komfortnímu gauči. Nevýhodu může leckdo shledat v plně prosklené karosérii, pro okolí jsou tak oba lidé uvnitř v podstatě jako ve skleníku. Na druhou stranu to s sebou přináší výborný výhled všemi směry.
A pokud je řeč o skleníku, nejabsurdnějším prvkem celého vozu je malá zahrádka. Ano, skutečně, v interiéru se nachází místo, kde mohou růst nejrůznější menší rostliny, bylinky a popřípadě dokonce bonsaje. To místo je mezi palubní deskou a předním oknem, ideálně v dosahu slunečních paprsků a až příliš daleko od ruky člověka, který musí zelené políčko zalévat a zároveň nepolít rozměrnou obrazovku. Ta se táhne přes celou délku palubní desky, má rozlišení 5K a vedle hlasu lze funkce ovládat i gesty. Nechybí rozhraní Harman, řada aplikací, možnost připojení na sociální sítě a dokonce platforma pro sdílení vozidla. Na čelní sklo jsou pomocí holografické laserové projekce promítány důležité informace o vozu.
Technicky nejzajímavějším prvkem je možnost autonomního řízení. V tom případě se volant promění ve stoleček (volitelně i s klávesnicí) a oba cestující mohou nerušení konverzovat a například u toho pít kávu nebo konzumovat oběd. Mimochodem, i na to je Oasis připraven, protože si s sebou vozí v zadní části úložný prostor, v němž je možná udržovat zvolenou teplotu. O pohon vozu se starají dva elektromotory, zabudované do kol, bližší informace nicméně chybí. Na střeše je solární panel, pravděpodobně pro dobíjení palubní elektroniky, možná i baterie pro elektromotory. Zajímavostí je promítání krátkých informací přímo na vozovku, například pokyn pro chodce, aby přešel silnici, protože auto zpomaluje. Při výrobě vozu spolupracovalo hned několik předních světových hráčů na poli automobilových technologií, jejichž výsledek uvidíme nejprve na CES v Las Vegas a poté na autosalonu v Detroitu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?